Privatjuridik:
Uppdrag 1
Fråga 1
Läs noga igenom kursmålen för Privatjuridik. Målen finner du i Kursbiblioteket. Besvara därefter följande frågor:
a) Vad handlar kursen Privatjuridik om?
b) Vad har jag för nytta av det jag lär mig i kursen?
c) Vem är du (en kort presentation)? Vad har du för intressen?
d) Vad har du för mål och ambitioner i denna kurs? Vad siktar du på för betyg?
OBS! Du anger dina personliga betygsmål enligt följande: A-B, B-C, C-D eller D-E.
Fråga2
Ändra lag
Du är fritidspolitiker i ett större politiskt parti. Nu har inte Apoteket längre monopol och allt fler butiker säljer receptfria läkemedel, vilket har medfört att ungdomar börjat använda smärtstillande medel i allt högre grad. Du anser att lagskärpning måste ske.
Hur kan du påverka beslutsfattarna så att lagreglerna skärps? Hur går lagstiftningsarbetet därefter till? Hade det varit någon skillnad om det gällt en förändring av en grundlag? Var publiceras en nystiftad lag?
Svara utförligt på alla frågor. Använd skrivrutan eller bifoga en fil.
Fråga 3
Du har fått i uppgift att skriva en artikel i din lokala tidning om rättegångsförfarande. Du ska jämföra förfarandet mellan tvistemål och brottsmål. Vilka likheter och vilka skillnader finns? Använd juridiska begrepp. Diskutera varför dessa två olika rättegångsförfaranden behövs. Hade det inte varit enklare med ett och samma rättegångsförfarande? Använd rubriker för att strukturera dina svar.
Uppdrag 2
Fråga 1
Dennis och Emma är sambor. De bor i en bostadsrättslägenhet som är skriven på Dennis. Bostaden köptes av honom i samband med att paret flyttade ihop. Han finansierade köpet dels med egna medel på 50 000 kr, dels med lån på 150 000 kr. Bostadsrättsbeviset lämnades som säkerhet för lånet. Paret har en dotter Frida, som är två år. I egendomen ingår Dennis bil som Dennis köpte innan parterna lärt känna varandra. Bohaget består bl a av Emmas soffgrupp, som hon köpte kort efter att de hade flyttat ihop. Bilens värde antas vara 40 000 kr. Soffgruppen är värd 20 000 kr. Samborna har inga skulder förutom Dennis lån för inköpet av bostaden. Dennis vill nu att samboförhållandet skall upphöra. Ingen amortering är gjord på lånet. Lägenhetens marknadsvärde antas vara 300 000 kr. Gör en fördelning av boet.
Svara utförligt. Kommentera gärna uträkningarna som du får fram.
Använd skrivrutan för att besvara frågan eller bifoga en fil.
Fråga 2
Hur fördelas boet efter nyss avlidne Anders?
a) Anders efterlämnar sin familj. Den består av makan Berit, ett gemensamt barn som heter Cecilia samt Anders syster Doris. Makarnas totala giftorättsgods uppgår till 600 000 kr. Hur fördelas boet?
b) Anta att samma förutsättningar gäller som i fråga a, men att Anders även har ett särkullsbarn som heter Emil. Hur fördelas i så fall boet?
c) Om vi antar att det totala giftorättsgodset endast uppgår till 160 000 kr, hur blir då fördelningen av boet i fråga a och b?
Svara utförligt. Kommentera gärna uträkningarna som du får fram.
Använd skrivrutan för att besvara frågan eller bifoga en fil.
Fråga 3
Fall 1
Herr och fru Norén satt och såg på TV. Plötsligt gick alla färgerna över i rött och blått. Efter att de talat med sina grannar ringde herr Norén till en reparatör i grannskapet. Han kom och bytte ut en ”modul”. Det tog femton minuter och kostade med arbets- och resekostnader hela 1 045 kr. Det var väl dyrt tyckte paret Norén. Modulfelet visade att TV:n var felaktig redan vid köpet. Dessutom var det inte längre än 14 månader sedan man köpte apparaten. Garantitiden från butiken var på ett år.
Vad har herr och fru Norén för rättigheter enligt konsumentköplagen?
Fall 2
När jag målade om vårt hus i somras beslöt jag mig för att låta en yrkesmålare måla fönstren. Jag har flera gånger tidigare målat fönstren men aldrig blivit riktigt nöjd. Det ser gärna lite kladdigt ut när jag har målat. Jag anlitade därför en mindre målerifirma på orten. Det visade sig dock att målaren kladdade värre än vad jag någonsin gjort. Jag påpekade detta redan när han målade det första fönstret. Målaren blev dock märkbart irriterad över att jag la mig i hans arbete och menade att han skulle ta bort all överflödig färg efteråt.
Målaren tog aldrig bort överflödig färg från rutorna. Dessutom visade det sig att underarbetet som han gjorde innan han målade fönstren inte är bra gjort. Eftersom jag är missnöjd med arbetet har jag inte betalat räkningen ännu.
a) Har jag någon möjlighet att klaga på arbetet om drygt ett år om t ex färgen skulle släppa på grund av det dåliga underarbetet? Motivera!
b) Kan jag då få någon ekonomisk kompensation, eller måste jag gardera mig redan nu genom att hålla inne en del av betalningen? Motivera!
c) Hur ska jag göra rent praktiskt när jag inte vill betala fullt pris för måleriarbetet?
Svara utförligt. Motivera dina svar.
Uppdrag 3
Fråga 1
Du ska skriva en artikel i den lokala pressen om hur ett husköp går till. I artikeln tar du givetvis upp vilka lagar som är relevanta. Du tar upp vilka rättigheter och skyldigheter som finns. Du tar även upp fallgropar som kan finnas, samt vad man ska tänka på. Använd juridiska termer där du visar på förståelse för dessa. Strukturera gärna din artikel i rubriker.
Använd skrivrutan eller bifoga en fil.
Fråga 2
Fall 1
Jag har flyttat in i en äldre villa. Min granne har ett stort träd vars grenar växer över på min tomt och ger skugga. Till skillnad från förre ägaren så irriterar detta mig. Har jag rätt att såga ned de grenar som växer över på min tomt?
Fall 2
Eva och Bertil bor i en äldre villa i Göteborg. Bertil har fått reda på att hans arbete kommer att upphöra inom ett år. Det visar sig vara omöjligt att få ett nytt jobb där de bor. Som tur är finns det arbete åt både Bertil och Eva i Stockholm och de har dessutom den stora turen att få tag på en bostadsrätt utanför Stockholm. Man låter en mäklare sälja villan och allt är frid och fröjd. Åtta månader senare kontaktar köparen Bertil. Det är fukt i källarens ytterväggar och det har börjat lukta inne i källaren. Orsaken är att dräneringsrören utanför huset har skadats av trädrötter. Köparen menar att detta är ett dolt fel som han inte hade kunnat upptäcka. Bertil menar att man får räkna med att sådana skador kan uppstå när man köper ett gammalt hus. Vem ska ansvara för fuktskadorna? Gör en bedömning.
Fall 3
Pia och Niklas bestämmer sig för att åka och titta på en sommarstuga som är till salu. Vid visningen blir de förtjusta i huset som har en stor vacker paviljong med belysning mitt i trädgården. De köper stugan, men när de tillträder så upptäcker de att paviljongen är borta. De kontaktar säljaren som meddelar att han tog med sig paviljongen till sitt nya hus. ”Den var bara löst placerad på marken och tillhörde därför inte fastigheten”, sa han och avslutade samtalet.
a) Har säljaren rätt?
b) Efter den första natten i stugan så hör de ett väldigt oljud. När de tittar ut så är en stor skördetröska på väg över gräsmattan. Bonden som kör maskinen meddelar att hans väg går genom trädgården och visar samtidigt en tomtkarta som bevis. De kontaktar säljaren för att få köpeskillingen nedsatt. Säljaren svarar då: ”Sånt skulle ni ha undersökt före köpet eftersom ni har undersökningsplikt.” Har säljaren rätt?
Svara utförligt på frågorna. Motivera dina svar.
Använd skrivrutan eller bifoga en fil.
Fråga 3
Gör en jämförelse mellan att inneha en bostadsrättslägenhet med att ha en ägarlägenhet. Ta fram likheter och skillnader. Använd dig gärna av mer information än vad boken ger om den nya boendeformen.
Uppdrag 4
Fråga 1
Du ska låna ut pengar till en vän. Som säkerhet för lånet kan du välja borgensman, panträtt i lös egendom (aktier) eller ett pantbrev i din väns fastighet. Redogör för skillnaderna mellan de olika säkerheterna.
Fråga 2
Lisbeth har tecknat en hemförsäkring. Vid kontakt med försäkringsbolaget uppgav hon att värdet på egendomen var 200 000 kr. Hon betalar 500 kr i premie för sin försäkring. Redogör för vilka följder det får om hon har undervärderat respektive övervärderat sin egendom.
Fråga 3
Fall 1
Styrelsen för ett större börsnoterat företag har beslutat sig för att säga upp företagets VD Oskar Björk med omedelbar verkan. Oskar Björk som arbetat som VD i företaget under många år hävdar att han har rätt till uppsägningstid och lön under uppsägningstiden.
Redogör för vilka rättigheter Oskar Björk har.
Fall 2
Ture Lundin har blivit uppsagd från sin tjänst som snickare i byggfirman Bengt Bygg AB. Som orsak till uppsägningen anger företagsledningen arbetsbrist. Två månader efter uppsägningen annonserar företaget efter en ekonom och Ture hävdar att han har rätt till återanställning enligt lagen om anställningsskydd.
Förklara hur det ligger till. Har Ture rätt?
Fall 3
Lisbeth Persson har under många år arbetat som ekonomiansvarig på företaget Svensk Säkerhet AB. Företagsledningen har nu konstaterat att Lisbeth under vissa perioder då hon haft ont om pengar ”lånat” av företagets pengar för att kunna betala sina egna räkningar. Pengarna har alltid återställts efter en tid.
Vilka möjligheter har företaget att bli av med Lisbeth?