• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • Lilla Hönan

Läser engelska 6 på distans på Hermots nu, behöver lite tips på vad som kommer på den muntliga examinationen?? Tar gärna emot tips på analysen som man skall göra på romanen man läser. Läser 50 shades of grey..??!!

• Oelek

God dag! Är det någon som har möjlighet att posta studieguide 1 på Svenska 2 / Svenska b?
    Jag ska starta Svenska 2 om 1 vecka men skulle gärna vilja kolla genom studieguiden och läsa lite redan i helgen. 
    Sen undrar jag om det är en vissa böcker man kan välja ut till "sin roman" eller om den är helt valfri?

Hoppas ni inte anser detta som ett fusk för då behöver ni inte hjälpa mig :)

• Lilla Hönan

Hjälp!!! Jag behöver snabbt ha tips på en aspekt (synvinkel)jag kan skriva om min bok för Engelska 6 kursen. Boken jag läser är fifty shades of Grey!!! Det står helt still. Hjälp, tips mottages tacksamt!!

• Neagoestocollage
    Oelek skrev 2013-05-28 10:09:22 följande:
    God dag! Är det någon som har möjlighet att posta studieguide 1 på Svenska 2 / Svenska b?
    Jag ska starta Svenska 2 om 1 vecka men skulle gärna vilja kolla genom studieguiden och läsa lite redan i helgen. 
    Sen undrar jag om det är en vissa böcker man kan välja ut till "sin roman" eller om den är helt valfri?

Hej!

Här är vad studieguide 1 handlar om i Sv 2:

Centralt innehåll

Efter att ha arbetat med Studieguide 1 skall du

kunna skriva en berättande-beskrivande text veta vad som utmärker texter från antiken ha tillägnat sig och ha kunskap om centrala författarskap från antiken känna till några olika språkgrupper Läsanvisningar

Till Studieguide 1 och Uppdrag 1 skall följande läsas:

s 85–128184–198 och 214i HB s 1–31 i LL s 11–27 (samt frivilligt s 28–50) i LT ett valfritt antikt grekiskt drama (pjäs). (Utdrag ur Kung Oidipus eller Medea i LT som behandlas i uppdraget) Under kursen ska även detta läsas:
    ett drama av William Shakespeare (ingår i Uppdrag 2) en roman från realism eller naturalism (ingår i Uppdrag 3) ett drama (Fröken Julie) av August Strindberg (ingår i ett Prov) minst en roman från 1900-talet/2000-talet (till Uppdrag 4)  
    Hoppas detta hjälpte och lycka till med kursen! :) 
  • Idisen94

Hej!

Är det någon som har läst Spanska steg 4 och skulle vilja dela med sig av uppdragen, i alla fall det första så att man kan småstarta lite grann. Jag ska läsa den kursen i sommar men har inte fått böcker eller start i novo ännu. 

Tack på förhand! Skrattande 

• clubzebra

Hej, jag har precis börjat engelska 6 på hermods. Är jättedålig på språk och framför allt engelska. Undrar lite över hur examinationen kommer gå till? Någon som kan ge mig några lugnande ord så att jag slipper vara ett nervvrak i 5 veckor?

• Sundaymornings
    clubzebra skrev 2013-06-01 11:09:30 följande:
    Hej, jag har precis börjat engelska 6 på hermods. Är jättedålig på språk och framför allt engelska. Undrar lite över hur examinationen kommer gå till? Någon som kan ge mig några lugnande ord så att jag slipper vara ett nervvrak i 5 veckor?
    Jag har läst Engelska 5 och 7 men inte 6, det borde dock vara ungefär samma:) Vilken lärare har du?
    Du behöver inte bara nervös, för mig har eximinationerna vart lätta. Mest följdfrågor till uppdragen och så:) 
  • clubzebra
    Sundaymornings skrev 2013-06-01 23:39:39 följande:
    Jag har läst Engelska 5 och 7 men inte 6, det borde dock vara ungefär samma:) Vilken lärare har du?
    Du behöver inte bara nervös, för mig har eximinationerna vart lätta. Mest följdfrågor till uppdragen och så:) 
    Jag har Per-Daniel Olsson.

Det vore skönt om det var så för mig med.. Hoppas!
  • clubzebra
    Oelek skrev 2013-05-28 10:09:22 följande:

Har inte sett att du skrivit,  så vet inte hur mycket jag kan hjälpa dig, men jag har läst svenska 2. Om du behöver uppdragsfrågorna för studieguiderna kan jag hjälpa dig.
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5