• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • modi 86
    MammaTillGuldklimpar skrev 2013-06-18 09:22:17 följande:
    Berätta om den muntliga examinationen! Har också Andrea Cucarano och har exa. imorgon! Tack :)
    Undrar om du har svarat på denna fråga. jag håller på att skriva den och är nästan klar, men skulle vilja ha mer åsikter. 

Pia och Niklas bestämmer sig för att åka och titta på en sommarstuga som är till salu. Vid visningen blir de förtjusta i huset som har en stor vacker paviljong med belysning mitt i trädgården. De köper stugan, men när de tillträder så upptäcker de att paviljongen är borta. De kontaktar säljaren som meddelar att han tog med sig paviljongen till sitt nya hus. ”Den var bara löst placerad på marken och tillhörde därför inte fastigheten”, sa han och avslutade samtalet.

Efter den första natten i stugan så hör de ett väldigt oljud. När de tittar ut så är en stor skördetröska på väg över gräsmattan. Bonden som kör maskinen meddelar att hans väg går genom trädgården och visar samtidigt en tomtkarta som bevis. De kontaktar säljaren för att få köpeskillingen nedsatt. Säljaren svarar då: ”Sånt skulle ni ha undersökt före köpet eftersom ni har undersökningsplikt.” Har säljaren rätt?

Svara utförligt på frågorna. Motivera dina svar.

• Freiheit
    modi 86 skrev 2013-08-22 02:59:02 följande:
    Undrar om du har svarat på denna fråga. jag håller på att skriva den och är nästan klar, men skulle vilja ha mer åsikter.  Pia och Niklas bestämmer sig för att åka och titta på en sommarstuga som är till salu. Vid visningen blir de förtjusta i huset som har en stor vacker paviljong med belysning mitt i trädgården. De köper stugan, men när de tillträder så upptäcker de att paviljongen är borta. De kontaktar säljaren som meddelar att han tog med sig paviljongen till sitt nya hus. ?Den var bara löst placerad på marken och tillhörde därför inte fastigheten?, sa han och avslutade samtalet. Efter den första natten i stugan så hör de ett väldigt oljud. När de tittar ut så är en stor skördetröska på väg över gräsmattan. Bonden som kör maskinen meddelar att hans väg går genom trädgården och visar samtidigt en tomtkarta som bevis. De kontaktar säljaren för att få köpeskillingen nedsatt. Säljaren svarar då: ?Sånt skulle ni ha undersökt före köpet eftersom ni har undersökningsplikt.? Har säljaren rätt? Svara utförligt på frågorna. Motivera dina svar.  

Jag har skrivit det uppdraget med ett A som betyg. Beskriv det du kommit fram till hittills så kan jag hjälpa dig med resten.
  • abis

Har någon läst Engelska A eller Engelska 5?
    Jag ska läsa den kursen på distans i höst.
    Är de någon som har stuideguide 1 eller eller uppdrag 1?

• hymafr

Hej!

Har någon läst Naturkunskap?

Hur går det till när man läser på distans?
    I Naturkunskap ingår laborationer -  var utför man dem?

• Älskarbebisar
    srewnell skrev 2013-08-16 06:20:53 följande:

GEOGRAFI 1 UPPDRAG 1

För att vi skall lära känna dig lite bättre och få en samlad bild av målet med dina studier, vill vi nu att du berättar lite om dig själv. Besvara i löpande text följande frågor:
      Vem är du (en kort presentation)?
      Vad har du för intressen?
      Vad är målet med dina studier i stort?
      Vad har du får mål och ambitioner i just denna kurs? Vad siktar du på för betyg?

Fråga 1.
    Kretslopp är ett centralt begrepp inom geografin. För betyget E skall du redogöra översiktligt och med egna ord för begreppet kretslopp. Du skall även ge konkreta exempel på såväl naturliga som skapade kretslopp. För högre betyg skall du redogöra mer översiktligt samt även analysera hur olika naturresurser kan ingå i ett kretslopp.

Fråga 2.

Ett centralt begrepp inom geografin är centrum-periferiperspektivet. För E redogör du för vad begreppet innebär. Du ska dessutom kunna dra enkla slutsatser om hur detta perspektiv påverkar samhället. För högre betyg krävs en mer utförlig redogörelse samt att du ger konkreta exempel på centrum och pereferiområden, drar egna slutsatser och även analyserar varför en plats ibland ses som centrum och ibland som ett periferiområde.

Fråga 3.

Regioner talas det ofta om i geografin För E definierar du begreppet region och även förklarar vad som avses med homogena, funktionella och transnationella regioner. Du ska också kunna dra enkla slutsatser kring varför platsen du bor i kan tillhöra någon av dessa regiontyper. För högre betyg krävs en utförligare redogörelse samt att du analyserar och drar slutsatser kring din hemtrakts regiontillhörighet.

Fråga 4.

Den hållbara utvecklingen talas det ofta om. För ett E beskriver du de tre dimensionerna samt drar enkla slutsatser kring varför det är viktigt att jobba mot en hållbar utveckling. För högre betyg gör du en djupare redogörelse, drar mer välgrundade slutsatser och analyserar hur dessa tre dimensioner påverkar och griper in i varandra.

Vill du nå ett A ska du även göra en egen analys av en artikel som handlar om hållbar utveckling. I analysen kan du utgå från begreppen vad, hur och varför? Skriv din artikel i word och klistra sedan in den när du är klar här i svarsrutan. (Gör styckeindelning och eventuella rubriker så att du gör det enklare att kunna läsa din artikel.)

Tack.
    Skulle du snälla kunna ge mig frågorna till Uppdrag 2 också?

Eller om någon annan har det? 
  • Magdalena 746
    abis skrev 2013-08-23 14:17:47 följande:
    Har någon läst Engelska A eller Engelska 5?
    Jag ska läsa den kursen på distans i höst.
    Är de någon som har stuideguide 1 eller eller uppdrag 1?11
    Jag läser den just nu..Är klar med uppdrag 2! Kan du inte se uppdragen i NOVO
  • abis
    Magdalena 746 skrev 2013-08-31 11:33:22 följande:
    Jag läser den just nu..Är klar med uppdrag 2! Kan du inte se uppdragen i NOVO

Jag börjar inte läsa den förän november Uppdragen syns bara när man är antagen. Skulle va jättesnällt om du kan skicka frågorna på uppdrag 1 eller kopiera in de här. Så jag får se hur de ser ut.
  • johannaJJ

Någon som har läst Litteratur och vet ungefär vad som kommer på den muntliga examinationen?

• Älskarbebisar

Någon som haft muntligt prov i Geografi 1 ?  Och kan säga ungefär vad som tas upp?
    Blir galen på detta ämne, svårast hittils, typ inget fastnar... handlar ju om så mycket olika saker...blir snurrig. 

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5