• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • längtareftermiraklet

det är svenska 2 Du har nu läst en härlig roman av någon författare från någon av epokerna realismen eller naturalismen. Nu är din uppgift att presentera denna bok för en tänkt målgrupp: Radiokanalen Läs mera, 98,2 Gör så här: Skriv ned de punkter du vill ha med om boken (handling, miljö, personer, tema, motiv etc). Berätta om epoken den är skriven under. Beskriv vad som är realistiskt/naturalistiskt i romanen. Välj ut ett citat ur boken som du sedan tar med i framställningen. Varför inte inleda med lite högläsning? Presentera författaren: Ta inte med för många torra fakta, utan försök hitta något annorlunda om romanens upphovsman. Argumentera för eller mot bokens status som klassiker. Är den värd sin ställning i världslitteraturen? Tänk på att inleda och avsluta på passande sätt. Skicka in en ljudfil - med ditt max fyra minuter långa anförande. (Har du inte möjlighet att spela in en ljudfil, gör du uppgiften som en skriven text, 400-600 ord.)

• vendelia

Jag ska ha muntliga examination i naturkunskap 2 på fredag och är supernervös! I min senaste inlämning skrev läraren såhär: Tänk på att även studera de övriga delarna i boken som inte tas med i uppdragen då de också ingår i den kommande examinationen. HJÄLP!!! Det känns ju helt omöjligt att lära sig allt i detalj. Någon som har tips på vad jag borde fokusera att plugga på? Har Niklas Pettersson som lärare.

• Johnsson

Behöver snabb hjälp!

Vill någon hjälpa mig att få igång tänket på denna fråga.

Du har fått i uppgift att skriva en artikel i din lokala tidning om rättegångsförfarande. Du ska jämföra förfarandet mellan tvistemål och brottsmål. Diskutera varför dessa två olika rättegångsförfaranden behövs. Hade det inte varit enklare med ett och samma rättegångsförfarande? 

• Påvägtillbaka

Hej!

Någon som gjort spanska steg 3 på hermods?

Vad handlade i så fall texten på ca 150 ord man skulle skriva om? Vad för typ av kunskapsfrågor kom? Vad handlade läsförståelse texterna om? Vad för grammatik var det fokus låg på?

Tack så mycket!

• Aupendi
    Johnsson skrev 2014-04-24 11:25:37 följande:
    NÅGON som har geografiboken att sälja?????? Akut!!!!!
    Jag har den.
    Geografi 1 och 2 av Peter Östman.

• Johnsson
    Aupendi skrev 2014-04-24 21:38:28 följande:
    Jag har den.
    Geografi 1 och 2 av Peter Östman.

Pris?? :)
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5