Inlägg från: summertime123 |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • summertime123

hallå! känns så skönt o starta nya trådar för då är man bara närmare slutbetyget
    Hur går d för dig??

• summertime123
    DuBBeeL skrev 2010-02-15 18:35:14 följande:
    Det går bra, snart färdig :) Ska bli skönt faktiskt, hinner jag plugga inför HP i lugn och ro också, tänkte jag skulle skriva 2.0 hahha. Det gäller att sikta högt :DHar du mycket kvar att läsa, eller börjar du se slutet?
    ååh vad skönt! Har du gjort HP tidigare? Jag bestämde mig för att inte göra den i vår och istället plugga en massa till höstens prov. Blir klar i oct så jag ska in på högskolan VT 11 vad ska du läsa för ngt??
    Teschty skrev 2010-02-15 21:38:49 följande:
    nån här då kanske som vill testläsa min först uppgift, har börjat idag =) känns så roligt, men lite osäker. Nån som vill kolla om det ser bra ut? Om jag ska tänka på något?
    vad är det för kurs du läser?

ni som läst administration A, behöver lite hjälp!!! På första uppdraget om service som en del av ett företags affärskultur. Vad menas m d?? fattar inte riktigt. service inom tjänsteföretag & som en del av ett företags affärsidé fick jag med men det sista nämns ju inte i boken... tacksam för hjälp!!!
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-02-17 12:04:01 följande:
    Då var Engelska C kursen avklarad, så skönt!Var lite nervös innan eftersom jag inte läst så mycket inför den, men det gick bra ändå.Vg fick jag i betyg och det var vad jag hade fått på alla uppdragen med, så hade inte räknat med mvg direkt Nu är det bara matte c kvar för mig den här terminen
    wohoo GRATTIS!! vad kul att det gick så bra Vad pratade ni om??
    ToZa skrev 2010-02-17 12:53:01 följande:
    Hej .. Har smygläst tråden i flera veckor nu och är så peppad att plugga ;) Jag pluggade 3 ämnen  (Medicinsk grundkurs , människan socialt och kulturellt och etik o livsfrågor) på distans hösten 2008 sen kom min dotter och då har jag tagit en paus men tänkte börja plugga nu i mars/april trots att hon fortfarande är hemma . Lär bli tufft men är så trött på att inte göra något . Har bara 300p från gymnasiet så jag har en hel del att läsa in men är som sagt peppad:) Ska läsa många ämnen som ingår i handelsprogrammet då jag vill jobba med något inom det .. Ekonomi , knappa på datorer eller inköpare eller ja , nåt liknande !  Är det någon som läst dom ämnerna? =) Kände att jag var tvungen att skriva när jag har smygläst här så länge
    Välkommen hit Ska du läsa heltid lr ska du bara ta ngn enstaka kurs eftersom du fortf e mammaledig?
    Just nu läser jag administration A, bransch- och produktkunskap, den måste man ha läst för att kunna läsa inköp och varuhantering som jag ska börja med i april. Men några ekonomiämnen blir det icke, de ska tydligen va ganska krävande vad jag uppfattat här i tråden och då kommer mitt snittpoäng lida haha och det vill jag inte
    ska nog läsa lite data kurser i höst, känner att d vore bra o veta hur powerpoint, excel o allt sånt fungerar!!
    Kinna1 skrev 2010-02-17 22:40:18 följande:
    Hejsan.Någon som har haft Samhäll A examination?Är sjukt nervös, jag är otroligt dålig på sånt här.Vilka frågor kommer han att ställa?
    jag minns tyvärr inte alls vad det var för frågor som ställdes, va ett år sedan jag läste den kursen. Se bara till att du kan alla uppdragsfrågorna utantill och att du kan målbeskrivningarna på första sidan i varje studieguide. Kan du allt det kommer inget att gå fel eftersom de ställer ju frågor från uppdragen! lycka till!
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-02-18 09:44:49 följande:
    Tack så mycket  ! Ja visst kan man stötta varann och jag tror man behöver en spark i baken till & från. Jag måste komma på en bra studieteknik för senaste gångerna satt jag bara dagen innan uppdragen skulle vara inlämnade och skrev . Så på en hel kurs kanske jag pluggade 4-5dagar bara. Jag måste göra lite varje dag nu iallafall . Vilka ämnen läser du?  Tack Jag kommer läsa heltid . Som jag skrev ovan så behöver jag inte plugga mycket för att klara mig . Har alltid haft lätt för mig och det fastnar lätt men den här gången ska jag försöka läsa mer & hitta en bra studieteknik . Gud va roligt med dom kurserna , Branch & Produktkunskap & Inköp & varuhantering är 2 kurser jag ser fram emot  =) Vad tycker du om Branch & produktkunskap hittills?  Vad vill du jobba med?
    Ja vissa kurser kan man verkligen avsluta snabbt, de som är faktabaserade iaf. Tar lite längre tid m där kurser som man måste analysera allt och utveckla svaren mer! Bransch- och produktkunskap är jätte enkel, är inte så intresserad av kursen så tycker den är tråkig haha men den flyter på eftersom den är lätt. Jag ska in på juristlinjen vt 11 så läser bara en massa kurser så jag kan få mitt slutbetyg. Måste kolla upp meritkurserna oxå så jag vet vad jag ska läsa under sommaren!

Läser ni andra under sommaren oxå lr tar ni ledigt?
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-02-18 21:22:29 följande:
    Jag börjar läsa Branch & Produktkunskap 22 mars så då vet jag vem jag ska fråga om jag behöver hjälp då ;) Skönt att höra att den är enkel iaf. Vad kul med Juristlinjen , hur lång är den 3-4år ? Känner du dig fortfarande motiverad att plugga ? Jag menar du känner inte att du behöver ett break? Jag kommer läsa under sommaren . Ta en vecka ledigt vid jul .Vill bli klar så snabbt som möjligt
    ja det är bara att fråga på Kommer att va klar m kursen då! Har bara ett uppdrag kvar att skicka in.
    Juristlinjen är 4,5 år och jag är sjukt motiverad att fortsätta plugga! Känner mig ännu mer motiverad efter att jag bestämde mig för vad jag skulle läsa. Skulle helst läsa non stop o slippa jobba under sommaren sen men tyvärr så går det inte, om man nu inte tar ngra sommarkurser!
    Har du kollat in ngra utbildningar än?

Jag köper alla böcker nya lr begagnade genom blocket/tradera. Sen så säljer jag dem vidare och har i slutändan betalat ca 50-150kr per bok och det är ju inte så mkt.
    Matillin skrev 2010-02-19 08:37:00 följande:
    ToZa Jag har köpt alla mina böcker inte haft tid och lust att leta begagnat, är svårt att få tag i något.I alla fall dom jag behövt.070607Jag kommer bara jobba då så jag är ledig kan man säga Under eximinationen i engelska c ställde han mest anaylitiska frågor.Jag skulle tex jämföra vad bridget jones som jag hade läst hade gemensams med ett uppdrag och olik artilar där jag läst om olika sorters skönhet.Det är en superlätt kurs bara man kan prata engelska.Det jobbiga var ju att det var så snabbt tempo och så många uppsattser att skriva.Du som är bra på engelska borde läsa den, du skulle lätt få mvg tror jag och då får du ju ett högre betygssnitt när du ska söka till juristlinjen sen Vad ska alla härinne plugga sen efter gymnasiekurserna?Jag har ju sista tiden varit inne på civilekonom nu när jag kommer in på den linjen.Men funderar igen på KY och affärslogistik.Det som lockar är ju att det är halva studietiden, 2 år, och dessutom massa praktik under dom 2 åren.Men det ger ju inte samma bredd som en universitetsutb.Har tänkt ringa ky-verket eller yh-verket kanske det heter?Höra vad dom har att säga för jag vet inte hur jag ska göra..
    Aah men då va det som i eng b typ. Jag har funderat på att läsa kursen eftersom jag måste ha mvg i allt jag läser nu så kan inte välja för svåra kursen men eng c kräver så jäkla mkt jobb (tyckte att eng b va krävande trots att eng e lätt för mig) så jag är lite kluven. Är så jäkla stressad ändå haha så jag måste verkligen ha tid för kursen!
    Förstår att KY utbildningar lockar dig... jag va oxå väldigt inne i dem tidigare, d e ju den korta tiden jämfört m universitetsutbildningarna som gör att man inte kan släppa tanken! Oftast får man ju jobb sen oxå genom praktikplatsen... ååh vad sugen jag blev igen haha sukta mig inte så här är det ht 10 du skulle börja lr?
    Mommee skrev 2010-02-19 16:03:10 följande:
    Naturkunskapen har gått bra, jag har *kors i taket* faktiskt börjat förstå allt o lärt mig skit mkt, tyckte d va så svårt i början men nu tänker jag på allt hela tiden! skulle haft min muntliga examination på måndag men min son har blivit magsjuk så jag va tvungen att avboka den Hoppas jag kan göra den i slutet på nästa vecka lr början på veckan efter. Minns du vad ni pratade om? tacksam om du kunde tänka efter, skönt o veta ungefär vad läraren vill prata om. Du fick mvg i kursen va? jag har faktiskt lyckats få VG på båda uppdragen :O jag som trodde d skulle bli ig haha
    vad roligt att du kanske ska läsa i liverpool! Har du varit i England förut? Du kommer ha skitkul under studietiden, bodde i London förut o alla studenter lever verkligen livet där
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-02-20 22:26:23 följande:
    17 06 07 : Härligt att du är så pass motiverad . Hur länge har du pluggat distans ? 4,5år är länge det =) Men samtidigt så pass kort tid av ens liv . Jag har faktiskt funderat på inköpare mer o mer .. Satt och tittade på en utbildning i går som heter "internationell inköpare" och den är på 2år . Jag vart riktigt sugen . Jag tror jag hinner känna efter och så under tiden jag pluggar distans . Har ju ett tag på mig Hur långt har du kvar tills du är klar ?
    Ja det finns ju mkt intressanta utbildningar att välja! Va inne på internationell inköparte ett tag oxå men kan tänka mig att det innebär en del resor så jag gav upp den idén. Inköpare verkar annars vara ett ganska intressant yrke men man måste nog brinna för det man gör annars tröttnar man lätt, typiskt för mig Jag började oxå from scratch, hade bara 100p avklarade och blir helt klar nu i oct känns så himla skönt! När tror du att du blir klar?
    Mommee skrev 2010-02-21 10:16:10 följande:
    jag har inga problem att lära mig uppdragen, har läst i 1,5 år så jag vet hur man gör :-P va bara nyfiken på vilka frågor han ställde....
    Matillin skrev 2010-02-21 10:29:51 följande:
    170607Jo den kursen tar ju mycket tid engelska c alltså.Men samtidigt tror jag du skulle tycka den är lätt då du har lätt för engelskan.Det är inga svåra uppdrag direkt om man ha bra fantasi till att skriva.För man ska ju hitta på egna historierna själv eller analysera olika texter.Vill du se hur uppdragen ser ut, jag kan klistra in lite?Jag är nog mest inne på högskola igen.Alla studievägledare jag pratat med säger att det är bättre att satsa på en högskoleutb om man har möjlighet och kapaciteten att klara av det.Jag vet ju att det är så, det är som sagt det där med tiden bara.Det är så lockande att slippa plugga närmsta 4 åren och i stället gå en kortare ky Men det ger ju inte alls samma bredd.Som någon skrev om man tex går en logistiker utb ky så är det endast det jag kan jobba med.Går jag civilekonom kan jag även bli logistiker förutom 100 andra saker, typ Jag tror det kommer bli väldigt ändå att plugga.Jag gillar ju ekonomi och tycker det är intressant så åren kommer förhoppningsvis gå fort om jag läser civilekonom Hoppas jag
    vad snällt! Du får jättegärna klistra in lite, skönt o se vad man ger sig in på. Vet att kursen skulle va lätt men den kommer att va tidskrävande som fan. Måste ju ha mvg och då sätter jag sån jävla press på mig själv att varje uppdrag blir flawless. O tid är mitt största problem i vardagen haha så behöver egentligen bara faktabaserade kurser som går snabbare Är ju ändå alltid sen m alla uppdrag o kurser.

ja du har rätt ang ky, bättre o läsa på högskolenivå men det är just tiden som ställer till det. Började tveka lite själv denna vecka. Fick reda på att jag måste betala 4000kr i tandläkaravgift och som ensamstående m barn på heltid + heltidsstudent så är det verkligen det sista man behöver haha, hur ska man orka plugga i 5 år till när sånt skit händer? Lär ju knappast vara första o sista oväntade utgiften man tappar verkligen all energi!! men jag vill ju verkligen bli jurist, livet e fan svårt haha
  • summertime123

ToZa: Jag började läsa ht -08, läste deltid den terminen och fr.om. vt-09 har jag läst heltid. måste klämma in 150p extra utöver det som räknas som heltid för att jag ska bli klar i oct, vill ha allt helt klart i god tid innan betygen ska skickas in med ansökan till högskolan. Tror att det är 1:a nov som allt ska vara klart. Så jag måste TYVÄRR jobba i tre månader innan allvaret sätter igång
    Kurserna brukar inte dyka upp förrän samma dag hos mig iaf, ofta får jag jaga dem och då kommer de in senare. Beror väl på vilken kommun man tillhör, här verkar de väldigt sega iaf! är det bransch- och produktkunskap du ville se lr? kan maila dig studieguider o sånt om du vill?

Matillin: tack för engelska uppdragen!! tror nog att jag ska läsa den, den är ju inte svår som du säger, bara man kan engelska. Får väl se till att jag påbörjar den i tid så att jag får mkt gjort har du lust att kopiera in bok listan fr biblioteket? tänkte att jag kunde börja läsa en bok lite i förväg så man inte blir stressad med det! vore jätte snällt isåfall..

sousou: Jag har för mig att jag läste ngnstans förut att alla uppdrag som skickas in scannas genom ngt system som säger till ifall det är texter som kommit in tidigare lr tagna från internet m.m. antagligen var det vad du råkade ut för jag skulle fråga läraren vad som händer med kursen och be verkligen om ursäkt för  det du gjorde. Hoppas det löser sig!! lycka till!

• summertime123
    Matillin skrev 2010-02-22 11:29:20 följande:
    Du får välja helt fritt egentligen vilka böcker du ska läsa, listan är bara förslag.Sså länge du väljer en modernare och en äldre som helst ska vara skriven före andra världskriget.Nu valde jag "Of mice and men" och den var skriven efter andra världskriget men det gick ändå bra Rekomenderar verkligen den, men du får givetvis välja vilken du vill. Min lärare verkade ju även han vara förtjust i boken märkte jag på eximinationen
    jaha! jag trodde man va tvungen att välja fr den listan, så uppfattade jag att d va i b kursen iaf! vad handlar "of mice and men" om? har bestämt att jag ska klämma in c kursen antingen i sommar lr i början på hösten
    ToZa skrev 2010-02-22 14:09:29 följande:
    Ah ok ..Så du kommer läsa dubbel när du klämmer in 150poängen då? Ta nå relativt lätta kurser så slipper det bli lika tufft . Surt det måste kännas att jobba i 3 mån bara , eller ja inte surt för dig kanske men du förstår. Vad ska du jobba med då? Vet du det än? Tänkte m du kanske känner någon?  Jaha ok , sist jag pluggade kom alla kurser jag sökt upp så kurser som jag inte skulle läsa på 10v fanns där , det var därför jag undra. Men kommer det upp en kurs i taget då eller lägger dom in dom man sök till ? Ja , det vore jätte snällt om du ville göra det Jag har fixat boken så jag får den ikväll och tänka börja lite smått för jag är så uttråkad. =)
    Yup, måste tyvärr läsa dubbelt men tänkte att jag klämmer in 50p nu innan maj o sen 100p innan oct så då har jag lite tid på mig. Har sån jäkla otur bara att min son är sjuk stup i kvarten så hamnar alltid efter, hoppas jag slipper det snart!!!
    Ja jobb är inga problem, har lite kontakter så d blir butiksjobb isåfall men jag är inte så sugen på att jobba heltid så kort stund, hade hellre pluggat faktiskt men det går ju inte eftersom jag blir klar så pass sent
    det beror nog på vilken kommun du tillhör, jag har tidigare bett dem lägga upp allt samtidigt men de säger att de kommer in dagen efter (vilket det ändå aldrig gör). så hos mig lägger de in bara kurserna som startar den dagen. kan ju va annorlunda hos dig! tänkte skicka dig studieguiderna som pdf filer så behöver din mailadress, inboxa mig den så skickar jag!
  • summertime123

har inte skrivit på ett tag. Min son har varit sjuk i över en vecka och har knappt hunnit plugga på kvällarna eftersom han har vänt på dygnet. Första ggn ikväll som han somnade en normal tid. Måste dricka 20 koppar te för att orka plugga! 

Är det ngn som har läst människan socialt & kulturellt? Skulle ha påbörjat den i januari men har inte hunnit så kommer ha typ 3 veckor på mig att bli klar om jag ska bli klar i tid d.v.s. Är kursen lätt?

Kommer ha en muntlig examination i naturkunskap A nästa vecka förhoppningsvis o så ska jag skicka in sista uppdraget i både adminiastration A & bransch- och produktkunskap. Full rulle med andra ord Är det bara jag som allid stressar i sista minuten lr är ni andra som jag?

Eftersom mitt studielån tar slut i oct hade jag tänkt att läsa 150p extra utöver poängen för heltidsstudier för att få mitt slutbetyg men nu fick jag reda på att man endast får läsa heltidsstudier p.g.a. ekonomiska skäl i min kommun :-O va fan... jag har ju inget studielån kvar att ta ut efter oct!! Ska skriva ett brev till rektorn o förklara min situation, annars kan jag ju inte läsa vidare sen eftersom d saknas 150 p. hoppas hoppas han godkänner extra kurserna! Hade aldrig trott att de skulle säga nej, fanns inte i min värld så nu blev man ju lite nervös....

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5