Inlägg från: summertime123 |Visa alla inlägg
  • summertime123

Vi som läser på Liber Hermods del 5

ToZa skrev 2010-02-27 20:43:07 följande:
    17 06 07: Jag har läst människan socialt o kulturellt . Jag tyckte den var lätt men jag tyckte det var jätte intressant för man fick en helt annan syn på olika kulturer. Det är så lätt att ha fördomar mot hur andra har det i sina kulturer men man fick sig en tankeställare :) IAllafall jag =)
    vad kul att du tyckte det Hoppas jag känner samma sak! Lånade en bok på biblioteket igår, om just kulturskillnader. Vill få hjärnan på rätt bana eftersom d skiljer så mkt o läsa såna kurser jämfört m alla bajs tråkiga faktakurser jag läst på senaste tiden då vet jag vet jag ska be om hjälp ifall d behövs
    Teschty skrev 2010-03-01 12:47:00 följande:
    hej någon som kan hjälpa mig? jag läser engelska A och har en inlämning idag men fattar inte riktigt.
    vad är det för uppgift och vad är det du inte förstår? Lite svårt o hjälpa när man inte vet vad det handlar om
  • summertime123
    Lislis skrev 2010-03-03 13:49:01 följande:
    YES! Nu har jag precis haft muntliga i kemin. Fick ett MVG på kursen! Är så lycklig att jag klarade det! Vilken skillnad det är på de muntliga examinationerna. I kemi a grillades jag i ca en timme med långa uträkningar mm. En av frågorna som läraren tog upp på muntliga i kemin a är en mvg fråga från kemi b boken upptäckte jag sen. Nu på det muntliga i kemin b fick jag jättelätta frågor. Känns som jag gått och varit orolig helt i onödan...Men gud vad skönt! Nu ska jag vila resten av dagen och imorgon blir det hårdplugg i fysik! Nu kommer det dröja ca 2 månader innan jag ska ha muntlig examination igen!Hur går det för er andra?
    ååh vad kul att du fick MVG i en sån svår kurs!!!!!!!! GRATTIS!
  • summertime123
    AnnieSofie skrev 2010-03-04 10:11:13 följande:
    Jag ska ha min muntliga eximination nästa vecka i Svenska B och undrar vad man ska tänka på.Vad kommer det för slags frågor? Vad kommer hända?Tacksam för svar
    i inlägg #7 på s.1 finns det lite info!

Jag har min muntliga examination i naturkunskap A om en halvtimme. Trodde jag skulle va sjukt nervös men det är jag inte haha känns som jag kan allt. Hoppas det iaf!!! Wish me luck!!!
  • summertime123

alltså det är är ju heeeelt galet!!!! Jag lyckades få MVG i naturkunskap!!!!!!!!!!!!!!!! trots att jag bara fått VG på uppdragen. Jag som vca orolig över att få IG i början HAHAHAHA SHIT VAD GLAD JAG ÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• summertime123

tack tack tack Helt underbart när man får ett betyg man inte väntat sig!! Speciellt eftersom jag hade så svårt under kursens gång men till slut fastna allt bara o jag förstod saker bättre! Kan nog leva på denna glädje i någon månad till Hade även räknat m att få VG i denna kurs så mitt betygssnitt kommer må bra av detta!!
    Nu är det examinationer i bransch- & produktkunskap & Administration A som gäller de kommande veckorna!

Hur går det för er??

Mommee: Är du klar m kemi kurserna redan o bara har kvar examinationen lr? Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte läst dem

• summertime123

Ååh jag håller på att bli galen m alla dessa framtidsval Hade ju bestämt mig för att jag skulle bli jurist men har varit tvungen att ändra mig, insåg att utbildningen skulle bli sjukt tuff och att den inte alls passar in i min livssituation idag Måste alltså hitta en ny utbildning att satsa på och som ni alla vet är det INTE lätt, speciellt inte efter att man ställt in sig på ngt helt annat
    Måste bestämma mig inom en vecka typ eftersom jag måste se till att jag har gått rätt meritkurser så jag får alla poäng jag behöver. Någon som vet ngt om utbildningarna miljö och utveckling, logistik & ekonomi & personalvetare?? Vill ju gärna veta lite om lön o chans att få jobb. Vart kan man hitta sån info? Har kollat lite på lönestatistik o så men den känns ju inte så aktuell eftersom d e svårt o veta vad man kan få för jobb o på ams står d ju aldrig ngt om lön.... Det är just den delen som är viktigast, måste finnas möjligheter att tjäna bra. Helst en startlön runt 30. Vill inte utbilda mig inom ngt område o så kan man aldrig utvecklas lönemässigt då är det ju kört.

• summertime123
    sus70 skrev 2010-03-08 12:01:19 följande:
    Nån som har läst engelska B förstår inte riktigt på tredje uppdraget vad han vill ha ut:The four poems Funeral Blues, Do Not Go Gentle Into That Good Night, Résumé and Writing a Poem are all about persons in difficult situations in life. Briefly describe those situations in an essay of about 150 words. Vore bra om någon hängde med på vad det är han vill ha ut av detta.
    Läs igenom dikterna ordentligt först o skriv ner stödord på vad de handlar om, minns inte exakt vad d va men resumé handlade väl om självmord? O så beskriver du alla situationer o på ngt sätt länkar dem tillsammans i slutet. Så gjorde jag iaf!
  • summertime123
    Lislis skrev 2010-03-07 15:41:55 följande:
    Mommee - I kemi A hade jag läraren SD och i Kemi B JH. Håller du redan på med labben i fysik b? Vad snabb du är! Vi började väl ungefär samtidigt med fysiken... Fast jag läser nog i snigelfart jämfört med dig! ;=170607 - Vad jobbigt att du börjat tveka inför ditt yrkesval. Är inte ett dugg insatt i i de utbildningarna du är intresserad av. Hoppas att det löser sig för dig! Berätta vad du kommer fram till så får vi peppa dig och hoppas du kommer in när det väl är dags att söka!
    tack! återkommer sen när jag funderat ut vad det blir
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-03-09 10:25:10 följande:
    17 06 07Vad jobbigt att du inte vet vad du ska läsa nu.Dom utb du skrev om är det program på högskolan, eller ky?Om du behöver gå kortare utb så kan ju ky vara bra, men tror inte du kan räkna med 30 i ingångslön.Jag ringde och pratade med en kille som utbildar i affärlogistik i sthlm och han sa att ingångslönerna ligger runt 25 000.Vad är det med juristprogrammet som gör att du bestämt dig för att det kommer bli för jobbigt?Är det att utbildningen är så lång?Jag är ju rätt inställd på att läsa till civilekonom, vet inte om det blir 3 eller 4 år.Och där finns ju även inriktiningar mot logistik.Där kan ju ingångslönerna vara rätt höga med beroende på vart man får jobb sen. Ingengörer är ju välbetalda med Kika på lönestatistik.se vet inte hur bra det stämmer. Men där kan man få ett litet hum om vad man tjänar ungefär.
    Jag insåg att det skulle bli sjukt tuff med juristutbildningen. Det ska tydligen vara en av de svåraste utbildningarna men kände ändå att jag skulle klara av det för jag ville verkligen bli jurist. Men när jag började tänka efter på min situation, ensamstående på heltid, förlorar mitt tilläggslån när jag börjar läsa på högskola m.m. förstod jag att jag kommer att vara sjukt stressad, har redan fått magkatarr p.g.a. all stress och i slutändan är det bara min son som får lida eftersom jag inte kommer orka vara en bra mamma, tappar tålamodet lätt när jag e stressad o m nya pengarproblem inblandat känns det verkligen inte som rätt beslut att välja en svår utbildning där man måste plugga 24h per dygn typ (vad jag hört). Känns självklart jättetrist att jag måste välja en annan väg men så länge jag hittar en annan intressant utbildning m rätt lön får jag bara sikta mig in på d istället.
    De utbildningar jag nämnde va högskoleutbildningar allihop, logistik & ekonomi utbildningen är den på södertörn! Tydligen är det många som inom kort blivit logistikchefer efter den utbildningen och då är ju lönen runt 30. Min svaga sida är dock matte och då måste jag läsa b & c kursen... känns ju inte så kul
    va affärslogistik ky utbildningen i sthlm lr?? ska kolla upp den...
    just nu känns det som europaprogrammet eller personalvetarprogrammet verkar mest intressanta men är ju så svårt o veta ngt om lönen eftersom det finns så många olika jobb man kan få! aaah blir galen haha måste skicka in min sista ansökan till hermods snart oxå så måste bestämma mig
    Har du bestämt dig för civilekonom nu lr? Är sååå rädd för att man ska göra fel val o ångra utbildningen när man startat den, pallar inte hålla på o hoppa av o söka nytt när jag väl börjat!!
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-03-09 11:50:52 följande:
    Europaprogrammet har min svägerska läst på södertörn och tror hon är rätt nöjd med det.Hon har läst extrakurser utöver det men så är hon 23 år och har bott hemma hos sin mamma tills nu och har all tid i världen att plugga 200% takt Jag bor ju norr om stan nu annars skulle jag kanske funderat på att söka till logistikprogrammet på södertörn, typiskt att man flyttade bodde i huddinge tills för ett halvår tillbaka Visst går det att pendla.Logistikchef lät ju inte dumt, det programmet är väl inte så långt?Den ky affärslogistik ligger i sthlm och man läser i kista.Men det finns lite olika ky utb inom loigistik men som jag förstått det ska den här vara bredast där man kan jobba inom alla brancher sen?
    jaha! Vet du vilken inriktning hon tog på europaprogrammet? Hon har inte fått ngt jobb ännu lr?
    jag bor oxå norr om stan I täby, vart bor du? D blir ju en bit att pendla, sthlms universitet skulle ju vara d bästa men huvudsaken är väl att d e rätt utbildning!?
    Logistik & ekonomi va bara 3 år lång, blir inte logistikchef direkt m d stod på den sidan att många av studenterna fått sånna jobb inom kort efter utbildningen!
    Det positiva m europaprogrammet e oxå att d ingår 30p praktik vilket jag önskar gjorde på alla utbildningar
    ok tack, ska kolla på ky:s hemsida! Jobbigt o behöva ta sig till kista, går en buss härifrån men d tar ju ett tag. Önskar jag hade körkort o bil. och en rik man!!!
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5