Inlägg från: summertime123 |Visa alla inlägg
  • summertime123

Vi som läser på Liber Hermods del 5

ToZa skrev 2010-03-22 07:18:09 följande:
    Hej . Idag börjar jag plugga igen . Första ämnet är Branch och produktkunskap . :) Tänkte höra när era kurser brukar komma in för min har fortfarande inte kommit in så jag kan se den under mina kurser . Brukar dom komma in någon speciell tid elr ?
    hej! du får nog kontakta hermods, de glömmer alltid lägga in mina. Mina kurser dök upp förra veckan o det va första ggn som det hänt haha så ring och tjata!! lycka till m kursen Jag fick MVG i den förra veckan
  • summertime123

sry jag glömde svara, är hemma m en sjuk son idag
    jag har stött på jätte mkt problem med hermods, de strular skit mkt. Missar viktig information, glömmer kursplacera, registrerar fel poäng m.m. har läst 20 kurser genom dem o har nu vant mig vid att d alltid är ngt som gått snett. Vet inte om jag bor på fel sida av stan haha men ska bli sååå skönt o slippa dem sen. Ett tag tänkte jag byta skola men ville inte byta från muntliga examinationer till skriftliga prov så jag stannade kvar.
    ringde du supporten lr? försök komma i kontakt m ngn som har högre position, då brukar d lösa sig till slut kanske ngn ämnesansvarig?? förstår att du blir frustrerad, man ska ju kunna påbörja kurserna i rätt tid!!

• summertime123
    sus70 skrev 2010-03-23 09:19:41 följande:
    Muntlig examination i Engelska B vad är det för typ av frågor?Nån som haft detta? Jag pratade med Hermods flera gånger igår via deras support telefon, lite kötid var det men jag kom fram varje gång
    jag har läst eng b genom hermods men minns inte exakta frågor tyvärr Minns bara att vi pratade mkt om böckerna jag läst så fick jag jämföra dem o andra böcker m.m. snacket beror nog på vad man siktar på för betyg o vilken nivå engelskan ligger på. Ju bättre engelska, desto djupare snack tror jag! Så det gäller nog bara att prata, prata, prata så du kan visa att du hanterar engelskan på olika plan!
    ToZa skrev 2010-03-23 09:05:55 följande:
    Haha kan tänka mig att det ska bli skönt för dig att slippa dom .. Jag ringer o ringer men dom svarar inte . Jag hade fått tillbaka mailet som jag skickade igår också . Ska jaga dom idag . Såhär kan dom ju inte hålla på , speciellt när dom inte ens svarar på telefon . Jag avskyr dom muntliga , visste inte ens att det fanns skriftliga? Jag uttrycker mig mkt bättre i skrift . Vad finns det för skolor som har skriftligt?
    SKÖNT att d löste sig. Ett TYPISKT hermods problem haha att d inte informerar om sånt viktigt... Dubbelkolla att din emailadress är rätt registrerad under "personligt" de hade skrvit ner min helt fel en gång.
    Via jensen education har man inga muntliga examinationer, bara skriftliga prov på internet. Jag älskar betygsdialogerna haha o får bra betyg tack vare dem så skulle jag byta till skriftliga skulle jag nog inte få lika bra betyg

Har ni andra haft mkt strul m csn? Jag har d konstant p.g.a. att hermods är så efterblivna och skickar in fel uppgifter. Skickade precis in min sista ansökan för komvuxstudier nyligen. Ska bli så skönt o plugga på högskolenivå sen o slippa alla orealistiska krav från csn med tider o sånt!!
  • summertime123
    Estrellitas skrev 2010-03-23 19:20:08 följande:
    Hej! har precis börjat studera via Hermods och jag tänkte fråga en sak ang. uppdragen. Första uppdraget har jag klickat på "förhandsgranska" och sett alla frågor. Men vad händer när man trycker på "starta" ??? 
    Själva uppdraget ser ju likadant ut men när du startat den så syns det i studieplanen att du börjat m uppdraget. Har egentligen ingen betydelse om du startar två veckor innan den ska skickas. Du blev nog inte mkt klokare av mitt svar hahaha men det är väl den bästa förklaring jag kan ge Välkommen till tråden iaf!! Vad ska du läsa?
  • summertime123
    FridaBjoerk skrev 2010-03-24 10:27:15 följande:
    Vad roligt att se att det är fler här på FL som läser på Hermods! :D Jag har hört att Hermods ska vara jättepopulärt, ändå har jag inte stött på en enda människa som ens hört talas om det förrän nu och jag började där september ´09.Jag går på Torsås korrespondensgymnasium som samarbetar med Hermods. Men alla studier sköts via Hermods, skolan verkar bara vara lite mellanhänder.Har haft ett studieuppehåll nu i cirka 3-4 månader och precis kommit igång igen. Någon som läst Naturkunskap A? Sitter och tölar med fråga 4 på uppdrag 1:"I boken talas om flera olika energiformer. Beskriv fyra energiformer som är viktiga för djur och växter. Tag hjälp av konkreta exempel. Ge också exempel på några energomvandlingar mellan dessa fyra former."Känns som om svaret borde vara jätte enkelt men huvudet vill helt enkelt inte vara med idag :( Så lite hjälp någon?^^
    jag läste naturkunskap nyligen o hade oxå problem m den frågan, eftersom energiomvandlignarna skulle gå i ett led o alla vara bra för växter och djur så lyckades jag hur jag än vred o vände på dem bara komma upp med 3 st
    omvandlingar på raken sen skrev jag bara den fjärde som ett komplement till energiomvandlingsledet jag kom på. hänger du med? haha
    så tänk först ut vilka energiomvandlingar som är bra för djur & växter och försök sedan fånga upp dem i ett led.

Toza: Jag ger mkt ingående svar haha pratar på om allt o inget som har m ämnet att göra så läraren knappt hinner ställa följdfrågor. Du vänjer dig säkert!!
    Jag är väldigt verbal så därför funkar detta så bra för mig, men så har jag ju varit med ett tag o gjort ca 20 examinationer så efter ett tag släppte ju nervositeten o nu tycker jag bara d e kul o avsluta kursen så!
  • summertime123

hallå i stugan.
    Här har jag verkligen fullt upp. Ska läsa dubbla poäng fram tills oktober och har haft en sjuk son hemma i en vecka, lyckades dock skicka in 3(!!) uppdrag under denna period, stackars barnet har fått kolla myyycket på tv, hade ju inget val har så mycket o göra nu
    Behöver lite hjälp, ska påbörja en matte b kurs i juni men skulle vilja påbörja den redan nu eftersom det tar sån himla tid att bli klar m matten. Är det någon som kan länka till studieguide 1 i matte b så vore jag OERHÖRT tacksam. Min sons dagis är även stängt i 4 veckor under sommaren men dubbla pluggandet fortsätter haha kan inte göra annat än att skratta åt situationen!

hoppas ni andra har det mindre stressfullt o att allt flyter på som det ska!!

• summertime123
    YasValla skrev 2010-03-27 18:24:08 följande:
    Hej allihopa! Intressant tråd ni har :), jag är ny här o studerar på Hermods, redan läst 10 kurser och nu läser jag Engelska B och Psykologi B. Förhoppningsvis det är min sista termin och jag får mitt slutbetyg. har sökt till hösten (ekonomi eller informatik) och hoppas att jag kommer in :)
    välkommen!! Skönt att du e klar snart! går d bra m eng b & psykologi b? Vilken högskola har du sökt in på?
  • summertime123
    Lislis skrev 2010-03-28 21:56:26 följande:
    170607, jag känner igen det där med stressen. Måste säga att det var väldigt starkt jobbat att få in tre uppdrag på en vecka! BRA JOBBAT!Håller på att få lite halvt panik här! Fattar verkligen ingenting av fysiken... Går bra att göra uppdragen när jag sitter med boken framför mig men om jag sedan försöker återberätta för mig själv vad jag precis läst så går det inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska plugga på fysiken, att äöta in formler känns ju inte direkt som att man lär sig någonting på. Någon som löst fysik som har något tips? Måste säga att jag beundrar er alla som läst fysik, jag kommer nog nöja mig med godkänt i den här kursen...Välkommen till tråden yasvalla!
    vad trist så känner jag inför matten som jag inte ens påbörjat. bläääk för tråkiga o svåra kurser!!!

Matillin: Jag fick studieguiden skickad till mig men ska även kolla på internet! Jag har redan rätt kurslitteratur men sålde precis min A bok, kommer jag klara av kursen nu?? Minns ju inte allt utantill längre... lr sån info kanske finns på mattesidorna på internet?
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-03-29 23:29:39 följande:
    Hallå i tråden! Jag har märkt att jag ska verkligen inte plugga på kvällarna . Sitter med mitt 2:a uppdrag och jag har inte bara en fråga som jag fastnat på utan 2st . Kört fast rejält . Första kursen har varit tuff för jag har haft 2 uppdrag att skicka in (det andra ska in imorgon) och min sambo är bortrest så jag är hemma med min tös på snart 16mån som lever loppan = svårt att plugga på dagarna.  När jag pluggar på kvällarna så bara säger det stopp ! =/ Hur går allt för er ?
    aah jag lider m dig! Jag va oxå så i början, kunde bara läsa under dagtid. Det tog mig nästan ett halvår innan jag kom igång ordentligt. Sover hon ngt under dagtid? Testa plugga då lr kanske sov samtidigt som henne så du pallar plugga på kvällen? Så brukade jag göra förut när sonen va hemma sjuk men nu sover han inte alls under dagen
    Lyckades du få in andra uppdraget?

Jag hade nog den "konstigaste" betygsdialogen igår. Det var min 19:e examination genom hermods och för första ggn så frågade mig läraren en massa saker som inte alls hörde till kursen lr så va d verkligen överkursfrågor! En grej minns jag t.o.m. stod i studieguiden att man INTE behövde kunna utantill eftersom det inte skulle dyka upp på examinationen men så frågade hon det ändå! jaja jag lyckades ändå få mvg fast är nog lite chockad över hur annorlunda det gick till haha, hon kanske e ny på hermods.... anyways, har en till examination m samma lärare snart igen och då ska jag bannemig kunna svara på varenda fråga!!!
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-03-31 14:48:56 följande:
    Klart du kommer klara kursen. Det är lite repetition av a-kursen i b  men mycket nytt.Jag mindes ju inget av hur man räknade bråk tex eftersom jag läste a-kursen för 12 år sedan men det gick rätt fort att komma in i det igen.I b-kursen men mest i c kursen är det mycket bråkräkning fast då av lite mer avacerad art Men det kommer gå jättebra.Du verkar ju vara flitig som sagt och då brukar man lära sig saker även om som är svåra för än  Grattis till mvg.
    ok d går säkert bättre än vad jag tror nu! Ska börja läsa lite nästa vecka så får man bara hoppas på d bästa Men tycker du att jag borde köpa a boken oxå lr klarar jag mig med internet bara?
    YasValla skrev 2010-03-31 17:19:24 följande:
    Tack, ja det är jätte skönt :) både eng och psy har ett uppdrag kvar och nästa vecka kommer jag att skriva nationella prov, så nu gäller noga planering :) Jag har sökt till Lund och sen Malmö, bor själv i Malmö så det är lätt att pendla.  och du, är du klar snart och vad ska du läsa?
    Skriver du nationella prov genom hermods lr? Verkar vara olika i olika kommuner nämligen!
    ToZa skrev 2010-04-03 21:13:05 följande:
    Nu förstog jag .. Snacka om att vara trögtänkt ibland
    hehe jag fastna på den med, fatta först inte vad LMV stod för
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5