Inlägg från: summertime123 |Visa alla inlägg
  • summertime123

Vi som läser på Liber Hermods del 5

sus70 skrev 2010-04-29 12:14:53 följande:
    Hej nu är jag klar med Engelska B blev ett VG så jag är nöjd.
    grattis!!
    ToZa skrev 2010-04-29 12:50:45 följande:
    Lycka till
    tack Det gick bra, fick MVG Har en muntlig examination i PA nu på måndag så d va dags igen... Har du börjat m kursen än?
    Mommee skrev 2010-04-29 21:24:11 följande:
    nej de har jag inte, men jag förstår inte frågan fattar inte, ska jag ba spela in min röst själv när jag läser eller vadå?? 
    jag har inte heller samma fråga i uppdrag 5.... vad konstigt!¨
    jag har inte kvar boken heller så vet inte riktigt hur Interview lr self assesment speech ser ut... Om det är en uppgift i boken antar jag att du ska lösa den o sedan spela in på en ljudfil? undra varför vissa får olika uppdragsfrågor än andra!
  • summertime123

Många som undrar över examinationerna Precis som YasValla sa att kan man uppdragssvaren utantill och gått igenom Studieguidernas målbeskrivningar (första sidan) då är man väl förberedd. Är man osäker kan jag även rekommendera att läsa igenom betygskriterierna för kursen!
    Man ska inte heller glömma att trots man fått t.ex. VG på alla uppdrag har man chans att få MVG på muntliga så det gäller att plugga ordentligt inför betygsdialogen och försöka pressa ut så mkt som möjligt på varje svar.
    Är det något man är osäker över under examinationen och inte förstår en fråga kan man ju be läraren att omformulera frågan vilket kan göra att man har lättare att ge det riktiga svaret eftersom vissa saker släpper när man uppfattar frågan på ett annat sätt.

Baloosenton:
    Jag har läst Geografi A men det var över ett år sedan så jag minns inte alls vad det var för frågor som dök upp. Se till att du kan alla svar till uppdragsfrågorna utantill, det är huvudsaken. Försök att inte tänka på de andra kurserna som ska avslutas samma tid, fokusera bara på den muntliga examinationen i just den kursen ett par dagar innan fram tills att det är dags så ska du se att det mesta sitter där det ska Eftersom du har fått MVG på alla uppdrag anser ju läraren att dina svar är tillräckligt bra så kan du få med allt i svaren under betygsdialogen får du även ditt MVG som slutbetyg Lycka till! Hoppas det går bra!!

• summertime123
    Baloosenton skrev 2010-05-09 23:07:35 följande:
    Tack för svaret! Det som är problemet är att kursen är såååå stor, är rädd för att få frågor som jag inte kan svara på. Man har ju liksom sina begränsningar. Har ni några erfarenheter av huruvida lärarna tenderar att fokusera på uppdragen eller annat material i boken som det inte har "fokuserats på" innan?
    jag har läst 22 kurser (tror jag) genom hermods och på alla betygsdialoger förutom en (administration A) har det endast fokuserats på uppdragsfrågorna. Visst brukar det dyka upp en lr annan fråga fr boken ibland som ej varit med på uppdragen men då oftast i samband med att man diskuterar ngt fr uppdragen. Även fast man inte minns allt exakt så har man ngt svagt minne iaf och kan prata om det ändå. Se till att du kan ALLA uppdragsfrågor utantill och svara på alla målbeskrivningsfrågorna innan så skulle ngt annat dyka upp har du iaf gått igenom det och vet lite vad det handlar om.
  • summertime123
    HelloooKitty skrev 2010-05-14 07:34:39 följande:
    är de verkligen ingen som har varit med om samma sak?
    nej har aldrig varit med om det. Lät jätte konstigt men varför frågade du inte läraren när kameran sattes igång? Då hade du ju fått veta kanske blev det ngt fel o att en annan lärare hade samma länk för annars borde du ju blivit informerad om ev. kontroll borde man ju tycka!
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-05-16 16:09:49 följande:
    Hej , Jag ska läsa rättskunskap imorgon och ska åka och köpa böcker . Ni som har läst den kursen , behöver man båda böckerna ? Alltså både fakta & lösningar och kommentarer och lösningar ?
    jag har läst den kursen och tyckte att den boken va nödvändig eftersom man får testa sina kunskaper med ordentliga exempel i faktaboken och med kommentarerna och lösningarna får man ju veta om man svarat rätt annars kan man ju ha missupfattat ngt och påverkar ju betyget i slutändan. Minns att jag hade användning av den boken även under uppdragen eftersom man ibland behöver exempel för att kunna förstå frågor. Så om du siktar på ett högre betyg tycker jag definitivt att du ska köpa den men du klarar säkert G utan den, det är ju faktaboken som är viktigast! 
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-05-16 23:17:09 följande:
    Ok tack för svaret . Åkte till en bokhandel men dom hade inte böckerna så nu är dom beställda . Jisses vad dyrt det är ! =/ Har lånat alla böcker på biblan men dom hade inte senaste upplagan . Vad gör du för kurs just nu? Jag måste byta en kurs som jag ska ha i Juni då både jag och syon missat att man behöver förkunskaper i den . Kan ni tipsa om någon lätt kurs ? Jag kommer nämligen vara i frankrike under 2 veckor och hälsa på killens familj så då är det enklare om man har en lätt kurs o plugga på där borta :) Förslag ? ;)
    ja böcker är galet dyra. Jag köper det mesta begagnat och säljer dem vidare sen så i slutändan har man väl betalat kanske 50-150 kr per bok och det är ju inte så jätte mkt. Hojta till om du är intresserad av inköp & varuhantering

Jag läser matte b & eng c och ska göra muntlig examination i personaladministration + engelsk affärskommunikation inom två veckor.
    hmmm... enkla kurser... som lislis sa så är psykologi kursena väldigt intressanta och blir därför enkla eftersom man tycker det är roligt att läsa. Jag saknade en 50p kurs och tog försäljning & service som bara behövde 2 uppdrag inskickade och jag uppfatta den som världens enklaste kurs, kan ju knappast vara svår men har ju inte läst den än så jag kan ju ha fel

lislis: hoppas du kommer igång m uppdraget och får den inskickad snart! jag kommer oftast oxå igång väldigt sent och blir stressad haha men ngt måste ju ske för att man ska få saker gjort!!
  • summertime123

fan vad förbannad jag är!! Jag skulle läsa personaladministration på 10 veckor men blev klar med alla uppgifter på 4 istället. Läraren kunde bara erbjuda tider efter tre veckor för examinationen och när dagen kom så låg jag hemma magsjuk. Va tvungen att avbpoka och hennes nästa tid hon kunde erbjuda va 3 veckor senare (idag) Inatt vaknar jag av att sonen skriker och har ont i rumpan. Springmask. woohoo kul! Måste avmaska honom idag och kan då inte lämna på dagis. Skriver värsta mailet till läraren och ber om utrsäkt tusen ggr, förklarar min situation om att jag är ensamstående på heltid och att jag inte alls är så oseriös som jag framstår. Jag har bara haft otur! Ber om en ny tid och svaret jag får är:

Jag sätter IG på dig så får du göra en särskild prövning. Jag har inte tid med detta detta är säkert tredje ggn du avbokar m.m... ööh va? det va andra gången för det första och va fan IG!?? jag fick 4 MVG på uppdragen o så ska hon sätta ig på hela kursen. Jag ringde till hennes chef och skrek, grät och klagade. fy fan INTE MITT FEL ATT VI BLIVIT SJUKA! Om jag som elev säger att jag är tillgänglig ALLA dagar mellan 9-16 och läraren bara kan hitta en tid var tredje vecka o så får jag ta skit för att kursen inte avslutas i tid? Men om hon gett mig snabbare tider hade detta inte hänt för det första och för det andra så hade vi blivit sjuka då så hade jag iaf haft flera veckor kvar tills kursavslut. ÄR SÅ ARG ATT JAG KOKAR!!!!!!!!!!!!!

• summertime123
    Houston skrev 2010-05-25 10:04:05 följande:
    ja, förstår du är upprörd och less!! Speciellt när du nrä som helst kunnat och läraren ger dig så få tider att välja på. Hoppas verkligen det löser sig!!Själv är ja bara så less, bokade omvårdnads boken på biblioteket, den kom igår, då va vi uppe i husvagnen o kom hem sent, idag är bibblan stängt och vi åker tillbaka till husvagnen på torsdag, skulle vilja göra klart första uppdraget, sitter lite fast, så klart, det är väl därför man har kursböcker till hands Nåja, jag får väl försöka så gott jag kan...känner bara mig så himla oinspirerad nu när de blev så här...
    tack för stödet hoppas oxp det löser sig! Är det ingen annan som får hämta boken åt dig? om de har ditt leg o lånekort?  Hoppas du får den innan så du kan få lite gjort
    Matillin skrev 2010-05-25 13:57:10 följande:
    Förresten så skrev jag nationella provet i Matematik C idag, och jag fick VG *glad*Hade inte satsat på mer än G så därför kändes det extra bra 17 06 07Ska på intervju nästa fredag för Logistikprogrammet Logistik/inköp i Kista.Skrev ett personligt brev och blev kallas på intervju så jag hoppas att jag får en plats Pratade med några av mina grannar i förra veckan som visade sig jobba med logistik och blev minst sagt insiprerad. Min mans kusin jobbar som arbetschef på NCC och sa att dom tagit in flera elever som fått fast anställning på NCC från just min utbildning.Han tyckte att utbildningen där i kista verkade jättebra så det lät ju också bra  Hur går det för dig, har du helt bestämt dig för programmet på SU som du pratade om förut?
    Åh grattis! Vad kul. Duktig du är Har snart läst klart ekvationskapitlet i matte b och det går faktiskt myyycket bättre än förväntat. jag kan o fattar allt hittills iaf Är sååå nervös inför matte C dock. Ska läsa den i klassrum till hösten men är fortf lite osäker. Måste ha den för att komma in på PAO linjen Upptäckte igår att jag kommer få 2,5 meritpoäng om jag vill in på juristlinjen och skippar jag matte c som kommer dra ner mitt snitt har jag stoooor chans att komma in. Fan att den utbildningen ska va så jävla svår annars skulle jag inte tveka!! Södertörn hade nån annan PA utbildning som ej krävde matten men att åka 1h 15 min varje dag fram o tillbax, nej känns inte så kul. Det är ju värdefulla pluggtimmar som försvinner!! jag är alltså mer kluven nu än vad jag va förut känns d som hahaha
    Fan vad kul att du blev kallad på intervju!! Hur känns d? Är du nervös? Då kanske du redan fixat en praktikplats lr?? Sökte du in på civilingenjörlinjen i uppsala?

Chefen stöttade ju såklart sin lärare men jag gav inte upp. Hon hade såklart ursäkter för hennes beteende men jag har aldrig stött på en liknande lärare sen jag började aug -08. Upptäckte även att jag har henne i sommar igen så jag ringde till skolan och bad dem byta lärare. Jag vägrar ha henne, litar inte på att hon kommer behandla mig rättvist under examinationen efter att jag klagat till chefen. Har haft henne i en kurs tidigare och hon frpgade mig även saker som inte hade NÅGOT med kursen att göra, flera grejer o även när jag påpekade att det stod i studieguiden att man EJ behövde kunna det inför muntliga så sa hon bara: det spelar ingen roll, jag  tycker det är viktigt. WTF? det är ju studieguiden som är min lärare i kursen, hur ska jag veta att hon tycker det är viktigt?. Hon verkar iaf inte ha någon medkänsla iaf när det kommer till sjukdomar och barn. är säkert barnlös och bitter, beter sig så iaf. *ARG*

Toza: Lycka till imorrn. bläddra igenom allt i boken innan en snabbis så du kommer ihåg vad som tagits upp ifall hon skulle grilla dig ang något annat som ej va med i uppdragen.

Jag sa till ämnesansvariga att jag ska göra särskilda prövningen nu för jag vägrar ha ngt med henne att göra. Så antar att det blir på fredag. Blir som ett skriftligt prov om jag uppfattade det rätt!
  • summertime123
    DuBBeeL skrev 2010-05-25 19:02:38 följande:
    17 06 07: Otroligt dålig stil av läraren att göra så! Om jag inte fattat fel så kan man "bara" få G på en omprövning och det måste ju kännas fruktansvärt surt eftersom du skrivit MVG på uppdragen.
    det trodde jag oxå till en början men tydligen va det inte så enligt ämnesansvarige. D va därför jag krävde att få göra det istället för att hon ska försöka hitta en tid i juni. Människor blir sjuka och med flera veckors väntan hinner tyvärr saker hända. Vågar inte chansa + att jag är bombsäker på att hon kommer grilla mig rejält bara för att hon kan, och vill! Jag vill inte ha ngt med henne att göra och ska se till att det blir så oxå.
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-05-25 19:59:06 följande:
    Hoppas det går bra nu då.Civilekonomprogrammet är på Su och jag sökte aldrig den, sökte kandidatprogrammet mot finans och redovisning i stället som är 3 år.Vill jag utöka och läsa 1 år till så får jag ändå samma examen som om jag hade gått civilekonomprogrammet.Men nu lutar det åt ky, om jag kommer in det vill säga, måste ju göra det först Visste väl att matten skulle gå bra för dig.Oftast är det bara spärrar man har och man tror att matte är så svårt och så låser man sig.Om du klarar matte b på egen hand hemma kommer du definitivt klara matte c kursen i klassrummet.Har du facitböckerna hemma?Jag hade inte det när jag läste b-kursen och det är ju så mycket enklare att plugga och framförallt att lära sig något när man har dom.Då fattar man ju HUR man ska räkna vilket man inte gör om man bara har slutsvaret Matte c spinner vidare med ekvationer och grafer från b-kursen fast då lite mer avacerat såklart Men det vet jag att du kommer fixa, du verkar vara en smart tjej
    Vad spännande!! Du måste hålla oss uppdaterade om hur det gick på intervjun imorgon!! LYCKA TILL!!
    Facit till böckerna fanns tydligen i athenas bibliotek! Det hade jag helt missat i A-kursen. Precis som du säger, då fattar man ju hur man ska lösa om man kör fast. Tidigare har jag ju bara skitit i det och hoppat över uppgiften!
    Tack jag hoppas oxå jag klarar det. Bara jag kan gå på alla lektioner och mattestugor så är det nog inga problem. Så vi får hålla tummarna för en frisk son i höst Du är väl snart klar med matte c??

Jag ska göra den särskilda prövningen imorgon. Chefen ordnade det så jag slipper PA läraren. Hoppas hon kan ordna en annan lärare i andra kursen oxå annars får jag byta kurs!!

Toza: Grattis till det fina betyget. Hon är ju helt pantad haha asså hur kan man vara en professionell lärare och sitta och skratta åt elever under examinationer? Snälla, snälla får jag nämna detta till hennes chef? Säger bara att jag fått höra ryktesvis att hon skrattar åt elever. Jag hade ju henne som sagt i en kurs tidigare och hon utnyttjade verkligen sin maktposition och kunskap när hon frågade saker som inte alls hade dykt upp i kursen o hade ngt med administration att göra. Hon fick ju mig att se dum ut men jag sa rakt ut så att du ställer så svåra frågor så jag kan tyvärr inte svara på det. Hon skrattade och skyllde på hennes breda kompetens... like I give a fu**...

emelyn & hellokitty: tänk på att ni hamnar i kompleteringsgruppen om ni höjer betyg fr G till ngt högre (om ni nu redan inte är där för då spelar det ju ingen roll)
    Nackdelen med särskilda prövningen är oxå att det är endast det skriftliga provet som ligger som underlag för betyget, inga uppdrag kan vägas in och får man hjärnsläpp totalt under provtillfället då är det ju kört! Men samma sak kan ju iförsig hända på muntliga för vissa så det är ju väldigt individuellt
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5