Inlägg från: summertime123 |Visa alla inlägg
  • summertime123

Vi som läser på Liber Hermods del 5

YasValla skrev 2010-04-05 01:48:11 följande:
    Ja det gör jag, man får ett texthäfte en vecka innan provet och förbereder sig inför writing
    ok! Jag har haft tur för här slipper vi nationella prov
    Perlan skrev 2010-04-05 02:34:33 följande:
    Hej! Får man vara med här? Just nu gör jag prövningar på Komvux men planerar att läsa på Liber Hermods också .
    Välkommen! Vad är det för kurser du läser?
    Matillin skrev 2010-04-05 08:49:33 följande:
    Nej det räcker nog om du har b boken hemma. Det finns som sagt på nätet om det är något du behöver kolla upp.Och fråga mig eller fl annars om du har några frågor så hjälper jag dig
    haha ok vad bra, tack! det märks att jag är nervös va? Hur gick det med ditt stora val? Kom du fram till ngt vettigt??
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-04-05 14:51:03 följande:
    Ja det tog ett bra tag. Jag satt o tänkte jätte länge "Fan jag har inte läst om lmv" Hur ska jag veta det här ?! :-s Sen trilla poletten ner ! Nu väntar jag bara på rättning av uppdrag 3 sen är det muntligt. Känns som det kommer gå sådär men just nu är jag bara glad om jag klarar kursen eftersom det varit så tufft senaste dagarna ... Har du nå tips på vad man ska träna på ? :) Nästa kurs är Näthandel och den ser jag verkligen fram emot
    haha, jag va t.o.m. tvungen att maila läraren o fråga
    Jag tyckte examinationen va superenkel, om du har övat in allt fr uppdragen o kompletterat med frågorna fr målbeskrivningen i studieguiderna så är allt täckt o du kommer kunna svara på alla frågor Det är ju inte direkt ngn avancerad kurs så frågorna är ju väldigt enkla o raka lycka till!!
    Matillin skrev 2010-04-05 15:05:36 följande:
    Nej jag har inte beslutat något ännu.Skriver hp på lördag och sen ska jag lämna in ansökan till högskolan, ska skicka ansökan till ky utbildning med sen får jag se sen
    ooh lycka till på hp!!! hoppas du får bättre resultat denna ggn
    behöver din hjälp... jag har inte fått in eng c kursen ännu o har snart läst ut "of mice and men" som du rekommenderade o vill gärna skriva om boken direkt men skulle behöva uppdragsfrågan och rätt studieguide. Har du lust o hjälpa mig m d?
    Perlan skrev 2010-04-05 22:32:41 följande:
    17 06 07: Tack! . Just nu läser jag Psykologi B, Geografi B, Samhällskunskap C, Historia A & B samt Matte C. Så det är fullt upp med andra ord .Är det någon här som vet hur man citerar enbart en del av texten?
    Oj jävlar, du tog d inte lite lugnt m kurserna Ska du läsa vidare sen?
    miLLus skrev 2010-04-06 16:00:47 följande:
    Jag läser också samhällskunksap C. Sitter just nu och grubblar över dispositionen på mitt enskilda arbete. Känns lite still just nu 
    Har man ngt liknade arbete i sh b oxå lr slipper man d?
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-04-12 15:49:09 följande:
    Någon som har läst Historia A eller Tyska?Min man måste ha vg i dessa ämnen bland annat för att kunna söka handelshögskolan i höst och han måste då vara klar med kurserna om 4 veckor Dom tar bara in folk på handels under hösten så annars måste han vänta 1 år vilket inte är ett alternativ för honom.Han kan heller inte börja läsa ekonomi på andra skolor nu som han sedan kan tillgodoräkna sig på handels om han startar senare för dom har tydligen helt eget kursprogram inom ekonomi.Är dessa kurser historia a och tyska omöjliga att skriva vg på under 4 veckor?
    shit vad tokigt Historia A har jag läst, ganska tung faktakurs men går att läsa snabbare än 5 veckor, tyska har jag inte läst men det är väl en 100p kurs? har han inte lätt för nya språk kan d bli tight.... O sen så jobbar han väl heltid oxå antar jag?
    Vill inte låta negativ men d låter lite svårt, speciellt med tanke på tyskan. Och om betygen ska vara inne om 4 veckor så måste man även räkna med två veckors handläggningstid för betygen att komma in fast d kanske ni redan räknat med? Hinner kommunen bevilja kurserna i tid oxå? hade han missat denna info om kurserna tidigare lr?
    sus70 skrev 2010-04-12 10:36:58 följande:
    Engelska B vad diskuterar man på den muntliga i detta ämne?   Nåt speciellt man ska tänka på?
    minns inte exakt vad vi pratade om men en del av diskussionen gick åt att prata om böckerna jag läst, mkt följdfrågor m.m. Huvudsaken är att man pratar mkt och visar att man kan språket på olika nivåer tror jag!
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-04-12 19:04:22 följande:
    Grejen var att han aldrig trott att han skulle få 1.9 på högskoleprovet som vi skrev i lördags.Det är 1.8 eller 1.9 för att söka in på handelshögskolan i sthlm.Han visste om det tidigare men han har ju som sagt jobbat heltid och att läsa in tyska och historia innan han visste om han kunde söka in var inte riktigt aktuellt Han trodde däremot att han skulle kunnat läsa in det i höst och sen söka till våren men nu har dom bara intag 1 gång per år.Det får bli ekonomistudier på SU eller Uppsala i stället för honom, blir nog bra det med För mig lutar det mer och mer åt ky affärlogistik får se om jag kommer in bara.Ska söka ekonomiprogrammen på universiteten med.
    jäklar vad duktig han va!! Hur mkt fick du? 
    Jag förstår, synd att man inte kan börja till våren! Bra att han iaf känner att han kan tänka sig att läsa ekonomi och i värsta fall kanske han kan byta utbildning ifall han ångrar sig.
    Vad kul att du känner att ky affärslogistik verkar bli ditt val! När blir man kallad på intervju?
    Mommee skrev 2010-04-13 00:01:37 följande:
    hallo ville bara säga att jag fick vg i kemi A, ganska nöjd ändå 
    grattis
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-04-16 17:16:17 följande:
    Hallå! Visst är det så att dom ska rätta provet inom 48tim? Har för mig jag läste det någonstans . . Gjorde ett uppdrag i Näthandel i tisdags och har inte "hört" något ännu. Jag har så dåligt tålamod , jag vill veta nu nu nu ;)
    Yup! Det är inom 48 h som uppdragen ska vara rättade om man bortser från helger. Vissa lärare rättar snabbt andra e jätte sega. Jag har aldrig vågat tjata eftersom jag är rädd att det ska påverka mitt betyg om jag verkar jobbig Man kan maila supporten som sedan påminner läraren men annars kan man ju slänga iväg ett mail till läraren o säga typ: vet inte om det har blivit ngt fel, jag är rätt så ny bla bla bla o va övertrevlig så borde ju inte läraren tycka att man e jobbig
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-04-16 17:52:24 följande:
    Haha jag tänker precis likadant . Man vill ju inte att dom ska få en jobbig bild av en för jag tror säkert att det kan påverka lite även om dom inte erkänner det ;) Mina har alltid blivit rättade inom 24tim hittills och nu känns det väldigt segt när man jämför . Jag får väl bita ihop , nu är det ju helg men om det inte blivit rättat till tisdag då hör jag av mig för då har det ju faktiskt gått en vecka :) Hur vet man vilken lärare man har ? Jag har inte sett något namn någonstans :-S
    hehe precis, man vill ju inte vara den där jobbiga eleven Kan ju hända att läraren rättar under helgen o du får tillbax den snart! Jag har fått vänta i lite över en vecka som mest men vanligtvis tar d runt 48 h, en lärare rättade alltid inom 12h, sånt gillar jag!!!
    Öppna uppdraget o längst upp, under ditt namn står lärarens namn och emailadressen får du genom att peka musen ovanför namnet
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-04-19 11:15:25 följande:
    Hej ! Hur går det för er ? Jag har 2 uppdrag som väntar på att bli rättade och det går segt , hehe! Håller just nu på med Näthandel A som verkligen är en bus enkel kurs . Vad för kurser håller ni på med ? har någon läst Personaladministration? Det är min nästa kurs !
    Fick du uppdraget rättat till slut? Den du väntat på i en vecka?
    Jag har precis läst PA, har bara muntliga kvar. Det va en av de roligaste kurserna jag läst men d e bara för att jag tycker d e intressant Ska ju jobba med det sen när jag blir stor

Jag har tusen kurser på gång känns d som haha.. har muntliga i PA snart, sista uppdraget ska jag skicka in idag i inköp & varuhantering, affärskommunikation eng håller jag på m andra uppdraget, eng c håller jag på m 1:a uppdraget o har börjat lite smått m matte b... men jag ligger galet bra till i studieplanen iaf. Har 6 v kvar enligt dem att göra 2 uppdrag i en 50 p kurs. resten av kursena ska inte vara klara förrän i höst men jag måste bli klar tidigare! Jag har slitit som ett djur senaste veckorna haha därför är jag inte här inne o skriver så mkt!
  • summertime123
    Mommee skrev 2010-04-21 10:26:26 följande:
    hallo, ja jag fick mina uppdrag rättade NU tylidgen,  fick höra av en lärare att de har för mycket att göra och de börjar dröja på tiden, liber har kontrakt med andra skolor och skolorna börjar bli fler elever som söker in till, så det är fullt upp för deras skull, jag har nu väntat på att jag ska få tid i matte D och fick de precis, jag ska ha den snart, men har ingen aning hur de kommer gå till? är det desamma som de andra kursen att man får nationella prov eller hur är det? skulle vara tacksam om jag fick feeb back,  hälsningar
    jag upplever oxå att de verkar ha mer att göra. Mkt svårare att få boka examinationer, längre rättningstid m.m.
    ToZa skrev 2010-04-21 10:53:54 följande:
    Mina uppdrag är ännu inte rättade .. =/ Va kul att du gillade PA .. Hoppas jag också gillar den! Va duktig du är som gör så mkt på en gång , wow ! Jag ska läsa Inköp och varuhantering också , vad tyckte du om den kursen då? Affärskommunikation i Engelska har jag funderat på att läsa , har inte bestämt mig ännu :) Jag ska skicka in mitt sista uppdrag i Näthandel idag , egentligen igår men jag mådde inte bra alls igår kväll och slocknade kl 21 så det får bli i dag. =)
    jag har oxå honom nu, i inköp & varuhantering o d har tagit ca 2-3 dgr att få uppdragen rättade. Har du kontaktat hermods om han inte rättat ännu? En vecka ska man ju inte behöva vänta egentligen eftersom deras policy är 48 h...
    Inköp & varuhantering har varit lätt o ganska "rolig" faktiskt, mkt av innehållet kände jag igen tack vare andra kurser. Ska du läsa den efter näthandel lr?
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-04-26 11:54:58 följande:
    Hallå! :- )Hur mkt sitter ni och pluggar om dagarna? Hur lång tid tar det för er att skriva ett uppdrag ?  Jag tycker jag har skrivit jätte bra och mkt information i mina uppdrag men jag lyckas "bara" få VG:n ..Så jag har gett upp med ett försök på MVG , det vill sig bara inte . Duktiga ni är som får det
    det beror helt på vilken kurs man läser, är det endast en faktabaserad kurs så tar det kanske 3 timmar att läsa igenom alla kapitel & göra uppgifterna i boken för ett uppdrag sen tar det kanske 4-5 h att svara på alla frågor. Beror ju på om jag måste komplettera med annan information och googla lite ifall det inte står så mkt i boken. Jag siktar alltid på MVG i varje uppdrag så jag ser till att varje svar har det lilla extra, skriver svaret så brett som möjligt med egna åsikter o tankar och det funkar oftast!
    sus70 skrev 2010-04-28 09:17:48 följande:
    Engelska B muntilig examination någon som haft det?   Är det mycket realia eller bara lite grann? Frågor dom om all realia eller hur har eran muntliga varit?
    Jag hade den examinationen typ ett år sen så jag minns inte exakta frågor. Fick en fråga ur realia som vi diskuterade och jag valde att jämföra m något annat oxå. Huvudsaken är att du visar att du kan prata engelska på olika nivåer d.v.s. diskutera mkt kring ämnet ni pratar. Annars va det mkt prat om böcker och analyser När är det dags? lycka till!
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5