Inlägg från: eaeaea |Visa alla inlägg
  • eaeaea

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Jag har studerat via Liber Hermods tidigare och har på grund av den utbildningen har jag nu en väldigt bra tjänst inom en stor bank i Sverige. Nu studerar min sambo som inte hade några gymnasiebetyg alls isen tidigare via Liber Hermods. Målet är att bli mäklare och för det krävs det ett högt snitt.

Det har gått väldigt bra då han har fått ett A i nästan alla kurser men jag är chockad över hur vissa lärare medvetet tycks vilja sänka betygen och är totalt frånvarande när man behöver hjälp under uppdragen. Som tur är har min sambo en säljbakgrund, är 30 + och har en hel del arbetslivserfarenhet och kan därför argumentera när man blir orättvist bedömd. Det har hänt att läraren har höjt betyget med motivering att svaret varit för bra eller att man inte ska läsa på distans om man vill ha hjälp av en lärare. De har även satt lägre betyg på uppdrag än han förtjänat med argumentet att de vill ge en morot till högre betyg. 

Priset tog dock kursen i affärsjuridik där Suzanne Friberg var lärare. De första två uppdragen var han otroligt noggrann med, besvarade varje fråga 4-5 sidor långa analyserande svar men fick ändå höra att de krävdes mer analys för ett A. Efter två uppdrag med samma utgång kontaktade han kursansvarig som höll med om att det var lite underligt bedömt men hänvisade att han skulle kontakta honom om han även blev orättvist bedömd på det sista uppdraget. Han fick ett A på det sista uppdraget så inför dialogen hade han B   i betyg och endast 1 fel på proven. Dialogen gick helt ok, han kunde inte svara på vad vissa latinska ord betyder (400 sidor tjock bok), när betyget var satt blev det ett C, lägre en något han presterat under 1 hel månad !! Min sambo har varit i kontakt med elever som i samma kurs med samma lärare har fått D på uppdragen, gjort en dålig dialog (egna ord ) och även fått ett C. I mitten av kursen ville han ha ett lärarbyte och en andra bedömning men det tyckte dom inte var motiverat. När ett slutbetyg är satt går det inte heller att ändra säger dom. Tragiskt att de kan få gå till på det här viset, att lärare försöker sänka elever som kämpar på för att uppnå det dom drömmer om. Det kanske allra mest skrämmande är att min sambo har ett väldigt bra utgångsläge med den bakgrunden han har, hur ska det gå för en person som kanske yngre med inte samma självförtroende och förmåga att argumentera när den blir orättvist bedömd! 

Skamligt att det kan gå till så här när allt dessutom är dokumenterat!! 

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5