• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • ToZa
    summertime123 skrev 2010-02-22 10:02:36 följande:
    ToZa: Jag började läsa ht -08, läste deltid den terminen och fr.om. vt-09 har jag läst heltid. måste klämma in 150p extra utöver det som räknas som heltid för att jag ska bli klar i oct, vill ha allt helt klart i god tid innan betygen ska skickas in med ansökan till högskolan. Tror att det är 1:a nov som allt ska vara klart. Så jag måste TYVÄRR jobba i tre månader innan allvaret sätter igång Kurserna brukar inte dyka upp förrän samma dag hos mig iaf, ofta får jag jaga dem och då kommer de in senare. Beror väl på vilken kommun man tillhör, här verkar de väldigt sega iaf! är det bransch- och produktkunskap du ville se lr? kan maila dig studieguider o sånt om du vill?
    Ah ok ..Så du kommer läsa dubbel när du klämmer in 150poängen då? Ta nå relativt lätta kurser så slipper det bli lika tufft . Surt det måste kännas att jobba i 3 mån bara , eller ja inte surt för dig kanske men du förstår. Vad ska du jobba med då? Vet du det än? Tänkte m du kanske känner någon?  Jaha ok , sist jag pluggade kom alla kurser jag sökt upp så kurser som jag inte skulle läsa på 10v fanns där , det var därför jag undra. Men kommer det upp en kurs i taget då eller lägger dom in dom man sök till ? Ja , det vore jätte snällt om du ville göra det Jag har fixat boken så jag får den ikväll och tänka börja lite smått för jag är så uttråkad. =)
  • Mommee
    Teschty skrev 2010-02-22 12:44:56 följande:
    Någon mer som läser eneglska A
    japp, jag har dialogen i eng A att göra,  men vet inte hur det kommer gå till så är stressad o vågar inte göra det,
    ngn som har  gjort kemi A dialogen senaste tiden? för  jag ska göra dialogen snart och har ingen aning hur det kommer gå till?
    snällt om ngn kunde tipsa till ba
    hälsningar
  • Lislis

Mommee, jag hade kemi a för inte så länge sedan. Läraren tog upp en fråga från varje kapitel. Endel var enklare frågor, endel var sånt jag skulle räkna ut. Ha miniräknare, kladdpapper, penna, formelsamling med periodiska systemet framme. Lycka till!

• Matillin
    Mommee skrev 2010-02-22 16:40:21 följande:
    japp, jag har dialogen i eng A att göra,  men vet inte hur det kommer gå till så är stressad o vågar inte göra det, ngn som har  gjort kemi A dialogen senaste tiden? för  jag ska göra dialogen snart och har ingen aning hur det kommer gå till? snällt om ngn kunde tipsa till ba hälsningar
    Är det mycket uppsattskrivning i a-kursen på hermods?
    I c som jag gjorde nyss var det massa sånt i alla uppdragen och då förde man en dialog om alla uppsatser man skrivit och böcker man läst.
    Jämförde dom olika böckerna och uppsatterna mot varandra,
    Men det ingår analys i c-kursen så den är kanske helt annorlunda mot a.?
  • Mommee
    Lislis skrev 2010-02-22 17:07:10 följande:
    Mommee, jag hade kemi a för inte så länge sedan. Läraren tog upp en fråga från varje kapitel. Endel var enklare frågor, endel var sånt jag skulle räkna ut. Ha miniräknare, kladdpapper, penna, formelsamling med periodiska systemet framme. Lycka till!
    tack för tipset,  det är sådär att jag siktar på MVG och vill inte vara stressad när jag ska göra dialogen. 
    men jag vet inte liksom kommer han ta upp samma frågor som jag hade i uppdragen men 1 i varje uppdrag som kan pratar om? eller 1 fråga i varje kapitel? så jag måste gå genom hela boken igen och läsa på där?
    angående eng A så var det inte samma sak som C utan man behövde bara svara på småfrågor, komplitera mäst meningar som man ska rätta osånt
  • Lislis

Mommee, Han tog en fråga från varja kapitel, så det är bara att repetera i boken. Jag satsade också på MVG och fick det! En fråga på syrabas fick jag dock mycket hjälp av läraren för att klara, men jag fick MVG i slutbetyg ändå. Vad har du fått på uppdragen? Betyget grundas ju även på det. Jag har muntliga i kemi b snart så jag sitter och hårdpluggar det. Läraren jag hade var väldigt trevlig och hade bra tålamod medans jag satt och räknade på uppgifterna jag fick utav honom.

• summertime123
    Matillin skrev 2010-02-22 11:29:20 följande:
    Du får välja helt fritt egentligen vilka böcker du ska läsa, listan är bara förslag.Sså länge du väljer en modernare och en äldre som helst ska vara skriven före andra världskriget.Nu valde jag "Of mice and men" och den var skriven efter andra världskriget men det gick ändå bra Rekomenderar verkligen den, men du får givetvis välja vilken du vill. Min lärare verkade ju även han vara förtjust i boken märkte jag på eximinationen
    jaha! jag trodde man va tvungen att välja fr den listan, så uppfattade jag att d va i b kursen iaf! vad handlar "of mice and men" om? har bestämt att jag ska klämma in c kursen antingen i sommar lr i början på hösten
    ToZa skrev 2010-02-22 14:09:29 följande:
    Ah ok ..Så du kommer läsa dubbel när du klämmer in 150poängen då? Ta nå relativt lätta kurser så slipper det bli lika tufft . Surt det måste kännas att jobba i 3 mån bara , eller ja inte surt för dig kanske men du förstår. Vad ska du jobba med då? Vet du det än? Tänkte m du kanske känner någon?  Jaha ok , sist jag pluggade kom alla kurser jag sökt upp så kurser som jag inte skulle läsa på 10v fanns där , det var därför jag undra. Men kommer det upp en kurs i taget då eller lägger dom in dom man sök till ? Ja , det vore jätte snällt om du ville göra det Jag har fixat boken så jag får den ikväll och tänka börja lite smått för jag är så uttråkad. =)
    Yup, måste tyvärr läsa dubbelt men tänkte att jag klämmer in 50p nu innan maj o sen 100p innan oct så då har jag lite tid på mig. Har sån jäkla otur bara att min son är sjuk stup i kvarten så hamnar alltid efter, hoppas jag slipper det snart!!!
    Ja jobb är inga problem, har lite kontakter så d blir butiksjobb isåfall men jag är inte så sugen på att jobba heltid så kort stund, hade hellre pluggat faktiskt men det går ju inte eftersom jag blir klar så pass sent
    det beror nog på vilken kommun du tillhör, jag har tidigare bett dem lägga upp allt samtidigt men de säger att de kommer in dagen efter (vilket det ändå aldrig gör). så hos mig lägger de in bara kurserna som startar den dagen. kan ju va annorlunda hos dig! tänkte skicka dig studieguiderna som pdf filer så behöver din mailadress, inboxa mig den så skickar jag!
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-02-23 10:08:45 följande:
    jaha! jag trodde man va tvungen att välja fr den listan, så uppfattade jag att d va i b kursen iaf! vad handlar "of mice and men" om? har bestämt att jag ska klämma in c kursen antingen i sommar lr i början på hösten Yup, måste tyvärr läsa dubbelt men tänkte att jag klämmer in 50p nu innan maj o sen 100p innan oct så då har jag lite tid på mig. Har sån jäkla otur bara att min son är sjuk stup i kvarten så hamnar alltid efter, hoppas jag slipper det snart!!!Ja jobb är inga problem, har lite kontakter så d blir butiksjobb isåfall men jag är inte så sugen på att jobba heltid så kort stund, hade hellre pluggat faktiskt men det går ju inte eftersom jag blir klar så pass sent det beror nog på vilken kommun du tillhör, jag har tidigare bett dem lägga upp allt samtidigt men de säger att de kommer in dagen efter (vilket det ändå aldrig gör). så hos mig lägger de in bara kurserna som startar den dagen. kan ju va annorlunda hos dig! tänkte skicka dig studieguiderna som pdf filer så behöver din mailadress, inboxa mig den så skickar jag!
    Jag fick välja vilka böcker jag ville så länge den ena var gammal respektive modern.
    Men kanske är det olika vad läraren anser?
    Boken är i alla fall en riktig klassiker och tydligen är författaren känd även om jag inte känner till honom.
    Men det är inget ovanligt, minns inga namn på författare
    Rekomenderar den i alla fall, väldigt lättläst och KORT bok
    Och bridget är ju väldigt underhållande att läsa om som modernt bokval.

Jag kan länka till vad mice and men handlar om http://www.allreaders.com/topics/Info_4399.asp
  • ToZa

Jag är så taggad inför att börja plugga så jag läste nästan hela Branch & produktkunskapsboken igår Det ser ut att vara en väldigt lätt kurs ..

Har en sjukling här hemma så hinner inte skriva så mycket men skriver mailen här . [email protected]  

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5