• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • ToZa

17 06 07 : Härligt att du är så pass motiverad . Hur länge har du pluggat distans ? 4,5år är länge det =) Men samtidigt så pass kort tid av ens liv . Jag har faktiskt funderat på inköpare mer o mer .. Satt och tittade på en utbildning i går som heter "internationell inköpare" och den är på 2år . Jag vart riktigt sugen . Jag tror jag hinner känna efter och så under tiden jag pluggar distans . Har ju ett tag på mig Hur långt har du kvar tills du är klar ?

• Mommee
    summertime123 skrev 2010-02-20 21:32:57 följande:
    hallo, ahapp va trevligt att du har lärt mycket av kursen, jag gjorde kursen för 5 månader sedan typ.
    hm läraren brukar inte fråga samma frågor kanske, men han frågar alltid 1 fråga i varje uppdrag, han frågade mig om de här reningsverket, hur det skulle gå till?, typ kommer riktigt inte ihåg.  det är bara o träna på uppdragen så mycket du kan, jag brukar alltid förkorta uppdragen med att i varje fråga skriver jag sammanfattning med några meningar så jag själv kommer ihåg det, sedan tränar jag på att bara läsa allt i några dagar och det gör att jag kommer ihåg allt precis i dialogen, det är bästa sättet för mig, 
    och det skulle verkligen funka för dig och de andra här inne;)
  • Matillin

170607

Jo den kursen tar ju mycket tid engelska c alltså.
    Men samtidigt tror jag du skulle tycka den är lätt då du har lätt för engelskan.
    Det är inga svåra uppdrag direkt om man ha bra fantasi till att skriva.
    För man ska ju hitta på egna historierna själv eller analysera olika texter.
    Vill du se hur uppdragen ser ut, jag kan klistra in lite?

Jag är nog mest inne på högskola igen.
    Alla studievägledare jag pratat med säger att det är bättre att satsa på en högskoleutb om man har möjlighet och kapaciteten att klara av det.
    Jag vet ju att det är så, det är som sagt det där med tiden bara.
    Det är så lockande att slippa plugga närmsta 4 åren och i stället gå en kortare ky
    Men det ger ju inte alls samma bredd.
    Som någon skrev om man tex går en logistiker utb ky så är det endast det jag kan jobba med.
    Går jag civilekonom kan jag även bli logistiker förutom 100 andra saker, typ
    Jag tror det kommer bli väldigt ändå att plugga.
    Jag gillar ju ekonomi och tycker det är intressant så åren kommer förhoppningsvis gå fort om jag läser civilekonom
    Hoppas jag

• Matillin
    Mommee skrev 2010-02-19 16:09:19 följande:
    jag ska ansöka eller jag håller på att ansöka till högskola i liverpool, inom medicin linje, kommer nog börja 2011 i oktober.  problemet med england är att man får inte börja samma år man ansöker utan man måste vänta 1 år, så jag kommer vara ledig mer än 1 år tills jag börjar, själva då?  hälsningar
    Oj liverpool hur kommer det sig att du ska börja där?
    Vad innebär medicinlinje?

Jag kommer söka civilekonomprogrammet till hösten får se om jag hinner ändra mig tills dess
    Ska ta kontakt med en studievägledare på högskolan efter våran semester känner  att jag behöver älta med många vilket val jag ska göra
    Och kanske få lite andra tankar, det finns ju mycket man kan plugga jag kanske snöar in mig på ett spår bara?
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-02-20 22:26:23 följande:
    17 06 07 : Härligt att du är så pass motiverad . Hur länge har du pluggat distans ? 4,5år är länge det =) Men samtidigt så pass kort tid av ens liv . Jag har faktiskt funderat på inköpare mer o mer .. Satt och tittade på en utbildning i går som heter "internationell inköpare" och den är på 2år . Jag vart riktigt sugen . Jag tror jag hinner känna efter och så under tiden jag pluggar distans . Har ju ett tag på mig Hur långt har du kvar tills du är klar ?
    Ja det finns ju mkt intressanta utbildningar att välja! Va inne på internationell inköparte ett tag oxå men kan tänka mig att det innebär en del resor så jag gav upp den idén. Inköpare verkar annars vara ett ganska intressant yrke men man måste nog brinna för det man gör annars tröttnar man lätt, typiskt för mig Jag började oxå from scratch, hade bara 100p avklarade och blir helt klar nu i oct känns så himla skönt! När tror du att du blir klar?
    Mommee skrev 2010-02-21 10:16:10 följande:
    jag har inga problem att lära mig uppdragen, har läst i 1,5 år så jag vet hur man gör :-P va bara nyfiken på vilka frågor han ställde....
    Matillin skrev 2010-02-21 10:29:51 följande:
    170607Jo den kursen tar ju mycket tid engelska c alltså.Men samtidigt tror jag du skulle tycka den är lätt då du har lätt för engelskan.Det är inga svåra uppdrag direkt om man ha bra fantasi till att skriva.För man ska ju hitta på egna historierna själv eller analysera olika texter.Vill du se hur uppdragen ser ut, jag kan klistra in lite?Jag är nog mest inne på högskola igen.Alla studievägledare jag pratat med säger att det är bättre att satsa på en högskoleutb om man har möjlighet och kapaciteten att klara av det.Jag vet ju att det är så, det är som sagt det där med tiden bara.Det är så lockande att slippa plugga närmsta 4 åren och i stället gå en kortare ky Men det ger ju inte alls samma bredd.Som någon skrev om man tex går en logistiker utb ky så är det endast det jag kan jobba med.Går jag civilekonom kan jag även bli logistiker förutom 100 andra saker, typ Jag tror det kommer bli väldigt ändå att plugga.Jag gillar ju ekonomi och tycker det är intressant så åren kommer förhoppningsvis gå fort om jag läser civilekonom Hoppas jag
    vad snällt! Du får jättegärna klistra in lite, skönt o se vad man ger sig in på. Vet att kursen skulle va lätt men den kommer att va tidskrävande som fan. Måste ju ha mvg och då sätter jag sån jävla press på mig själv att varje uppdrag blir flawless. O tid är mitt största problem i vardagen haha så behöver egentligen bara faktabaserade kurser som går snabbare Är ju ändå alltid sen m alla uppdrag o kurser.

ja du har rätt ang ky, bättre o läsa på högskolenivå men det är just tiden som ställer till det. Började tveka lite själv denna vecka. Fick reda på att jag måste betala 4000kr i tandläkaravgift och som ensamstående m barn på heltid + heltidsstudent så är det verkligen det sista man behöver haha, hur ska man orka plugga i 5 år till när sånt skit händer? Lär ju knappast vara första o sista oväntade utgiften man tappar verkligen all energi!! men jag vill ju verkligen bli jurist, livet e fan svårt haha
  • Lislis

170607 Om du vill bli jurist tycker jag absolut att du ska bli det! 5 år går otroligt fort!

Mommee, blir lite nyfiken, varför just liverpool? Låter ju jättekul om det blir det!

Någon mer som sitter och pluggar idag? Jag håller på med första uppdraget i fysiken. Har två frågor kvar nu. Ska vara inne om fyra dagar så det borde jag klara av. Igår blev det lite plugg inför högskoleprovet. Gjorde en NOG del, fick 19 rätt av 22. Hoppas det går lika bra när jag skriver på riktigt sen!

• Matillin

Skriv en uppsats, motsvarande c:a 4 handskrivna sidor, om ett av följande ämnen:

b) What images can you find? What do they represent and what effect do they create?

c. Tom Ripley.

Your paper should include answers to the following questions:

a) How is Tom Ripley depicted? Describe him through his thoughts and actions.

b) What impressions of Ripley does the reader get from this extract?

c) Tom Ripley could be called an anti-hero, which means that we as readers are seduced by his character but at the same time repelled by his actions. Discuss why this is so.

d. A Black Cat’s Diary. Take the cat’s perspective and write a diary about the events in Poe’s story.

e. Choose another one of the questions, No 2-3-4 or 5, under Further work with the texts (sid 59) and develop this into a paper.

a. Choose two of the texts from the theme, The Dark Side of the Human Mind. Use the main characters to discuss and compare and contrast different kinds of madness.

b. There is so much to say about the language in Stan. Eminem makes use of rhyming, imagery, and rhythm in a creative way.

a) Find the rhymes. What kinds of words are used in the rhymes? What effect do the rhymes and the words have?

• Matillin

I första uppdraget som jag klistrade in ovan valde jag uppdrag D, det kändes enklast för mig, att skriva en egen berättelse

• Matillin
    Skriv en uppsats om ett av ämnena här nedan.

· Compare either two male characters or two female in the texts. What differences between them do you find? What are the reasons for these differences?

· Again compare either two male characters or two female. This time look at the similarities. What are the reasons for the similarities?

· Mrs Graham’s diary. As Mrs Graham, write an entry in your diary dealing with your thoughts and feelings about the discussion at Linden-Car with the Markhams.

· All texts are influenced by the time during which they were written; the period is visible in the text. Choose a character and discuss in a paper how time has influenced the making of this character, e.g. how can we tell that the girl in Greene’s short story is a 20th century character?
    Svar1:
    Fråga2 Romananalys

Gå tillbaka till A Guide to Studying Poetry and Prose på sid  5-10 i boken och en sammanfattning av kapitlet finner du i anknytning till temat ALIENATION AND LONELINESS i handledningen här ovan. Använd dig av det du lärt dig och skriv en analys av din fritt valda roman.

Tänk på att du vänder dig till en läsekrets som har läst boken!

Här följer en del av de punkter du bör tänka på när du skriver din analys:
    Who are the main characters? What is the environment? Where is it set? What time is it (period / season)? Do the character(s) change or develop during the story? What atmosphere does the writer try to create? (Uncanny, mysterious, witty, realistic, romantic, etc.) What is the mood of the text How is the story structured? Chronologically? Are there any flashbacks to the past? Who is the narrator? Is the story told from a first-person point of view (I) or a third-person point of view (he / she ), or is it told from an omniscient point of view (by an all-seeing narrator)? Are there any important keywords or symbols?
    Svar2:
    Fråga3 Glöm inte att välj en ny roman att läsa, gärna från listan i biblioteket
    Svar3:
  • Matillin

Det här var uppdrag 3 och där valde jag Mrs Grahams diary.
    Det som tog mest tid var att läsa dom 2 skönlitterära böckerna men man får välja dom som inte är på 600 sidor.
    Jag läste tex "Of mice of men" på 140 sidor.
    Jättebra bok och lätt att recenssera, och snabbläst
    Läste bridget jones bok 2 också den var inte heller så svår att recensserna och där finns det ju en film till med.
    Visserligen har dom ändrat storyn en del i filmen men innehållet var ju ungefär detsamma.

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5