• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • DuBBeeL
    Sukio01 skrev 2010-03-18 02:58:46 följande:
    Hej.Jag undrar om någon har gjort den muntliga i matte B och vilka frågor dom har ställt??? Tack
    Jag gjorde Ma B på Hermods. Jag fick ett par frågor från varje uppdrag att räkna ut. Inte samma frågor, men samma princip på lösningar :) Fick även rita upp ett "sannolikhetsträd" och visa i kameran. Det var nog faktiskt den enklaste dialogen..

I Ma C hade jag en annan lärare, där fick jag ett nationellt prov att bita i under dialogen.

Så det beror helt på läraren, vilket humör han/hon är på, hur dialogen kommer se ut.

Lycka till!
  • Yeyetim

Hej!

Det här blir mitt första inlägg på det här forumet :)
    Jag har läst ett gäng kurser på Hermods och är riktigt nöjd med både det jag lärt mig och de betyg jag fått. 
    När jag läser i den här tråden (som jag också smygläst under en längre tid) funderar väldigt många över den muntliga examinationen: om den är lätt/svår, vilka frågor som kommer, vad ska man plugga på, osv.
    Svaret ligger i att kolla på de lokala kursmålen. (De lokala betygskriterierna är ofta så diffusa att det är svårt att få grepp om vad som kommer på dialogen).
    Så här står det i de lokala kursmålen för Samhällskunskap C:
    * Förstå och redogöra för grunderna inom positivism och hermeneutik samt
       andra nyckelbegrepp inom vetenskapsteori.
    Då kan man nästan vara säker på att den frågan kommer på muntliga examinationen. Läs kursmålen så kommer det gå bra!
    Sen är det ju som så att man vissa fall får ett bättre betyg än vad man egentligen borde fått, medan andra gånger får man ett sämre fastän man förtjänar ett bättre.
    Det kommer nog gå jämt upp till slut.
    Ett tips:
    Försök få igång en bra dialog med läraren. Då släpper nervositeten och man presterar mycket bättre! Ställ gärna frågor om det är något du funderar över (det visar på att du har ett intresse!). Om du har egen erfarenhet av det ni diskuterar så ska du nämna det!
    Ett extra tips:
    Ha en muntlig examination med dig själv! Tänk: vilka frågor kommer läraren ställa?
    Skriv ner tänkbara frågor och svar - lär dig diskutera svaret. Få det att låta naturligt.
    Plugga sedan in det tills det sitter riktigt ordentligt! Det bör inte ta mer än någon dag att göra :)
  • ToZa

Hej .

Idag börjar jag plugga igen . Första ämnet är Branch och produktkunskap . :) Tänkte höra när era kurser brukar komma in för min har fortfarande inte kommit in så jag kan se den under mina kurser . Brukar dom komma in någon speciell tid elr ?

• summertime123
    ToZa skrev 2010-03-22 07:18:09 följande:
    Hej . Idag börjar jag plugga igen . Första ämnet är Branch och produktkunskap . :) Tänkte höra när era kurser brukar komma in för min har fortfarande inte kommit in så jag kan se den under mina kurser . Brukar dom komma in någon speciell tid elr ?
    hej! du får nog kontakta hermods, de glömmer alltid lägga in mina. Mina kurser dök upp förra veckan o det va första ggn som det hänt haha så ring och tjata!! lycka till m kursen Jag fick MVG i den förra veckan
  • ToZa
    summertime123 skrev 2010-03-22 08:57:34 följande:
    hej! du får nog kontakta hermods, de glömmer alltid lägga in mina. Mina kurser dök upp förra veckan o det va första ggn som det hänt haha så ring och tjata!! lycka till m kursen Jag fick MVG i den förra veckan
    Åh grattis!! Vad kul ! Jag har gått igenom hela boken och allt verkar lätt och fastnar förutom historien om handeln. Jag o historia klickar inte och jag tror jag lätt fastnar för jag tror jag måste kunna mer än jag behöver. Så där är jag fast . Inget vill gå in Får kontakta dom då
  • ToZa

Inget svar . Gick signaler jätte länge =/ Skickade iväg ett mail ..Vet dock inte hur ofta den kollas. Typiskt ! haha..Har läst 3 kurser där o dom har aldrig strulat tills nu . =/

• ToZa

Inlägg nr 3 på raken Men måste bara få ur mig hur jäkla besviken jag är på dom . Har ringt hela dagen och inget svar , har mailat men inget svar och fortfarande ingen kurs . Jag har liksom inte all tid i världen att plugga heller eftersom min dotter fortfarande är hemma och hon är en väldigt bestämd dam för tillfället .. Så typiskt att det ska strula , tack o lov så fick jag ju studieguiderna av 17 06 07 ..TACK! :) Puh!! Brukar dom vara såhär svåra att nå ?

• summertime123

sry jag glömde svara, är hemma m en sjuk son idag
    jag har stött på jätte mkt problem med hermods, de strular skit mkt. Missar viktig information, glömmer kursplacera, registrerar fel poäng m.m. har läst 20 kurser genom dem o har nu vant mig vid att d alltid är ngt som gått snett. Vet inte om jag bor på fel sida av stan haha men ska bli sååå skönt o slippa dem sen. Ett tag tänkte jag byta skola men ville inte byta från muntliga examinationer till skriftliga prov så jag stannade kvar.
    ringde du supporten lr? försök komma i kontakt m ngn som har högre position, då brukar d lösa sig till slut kanske ngn ämnesansvarig?? förstår att du blir frustrerad, man ska ju kunna påbörja kurserna i rätt tid!!

• ToZa

Haha kan tänka mig att det ska bli skönt för dig att slippa dom .. Jag ringer o ringer men dom svarar inte . Jag hade fått tillbaka mailet som jag skickade igår också . Ska jaga dom idag . Såhär kan dom ju inte hålla på , speciellt när dom inte ens svarar på telefon .

Jag avskyr dom muntliga , visste inte ens att det fanns skriftliga? Jag uttrycker mig mkt bättre i skrift . Vad finns det för skolor som har skriftligt? {#lang_emotions_dreamer}

• sus70

Muntlig examination i Engelska B vad är det för typ av frågor?
    Nån som haft detta?

ToZa skrev 2010-03-23 09:05:55 följande:
    Haha kan tänka mig att det ska bli skönt för dig att slippa dom .. Jag ringer o ringer men dom svarar inte . Jag hade fått tillbaka mailet som jag skickade igår också . Ska jaga dom idag . Såhär kan dom ju inte hålla på , speciellt när dom inte ens svarar på telefon . Jag avskyr dom muntliga , visste inte ens att det fanns skriftliga? Jag uttrycker mig mkt bättre i skrift . Vad finns det för skolor som har skriftligt?
    Jag pratade med Hermods flera gånger igår via deras support telefon, lite kötid var det men jag kom fram varje gång
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5