Hej!
Det här blir mitt första inlägg på det här forumet :)
Jag har läst ett gäng kurser på Hermods och är riktigt nöjd med både det jag lärt mig och de betyg jag fått.
När jag läser i den här tråden (som jag också smygläst under en längre tid) funderar väldigt många över den muntliga examinationen: om den är lätt/svår, vilka frågor som kommer, vad ska man plugga på, osv.
Svaret ligger i att kolla på de lokala kursmålen. (De lokala betygskriterierna är ofta så diffusa att det är svårt att få grepp om vad som kommer på dialogen).
Så här står det i de lokala kursmålen för Samhällskunskap C:
* Förstå och redogöra för grunderna inom positivism och hermeneutik samt
andra nyckelbegrepp inom vetenskapsteori.
Då kan man nästan vara säker på att den frågan kommer på muntliga examinationen. Läs kursmålen så kommer det gå bra!
Sen är det ju som så att man vissa fall får ett bättre betyg än vad man egentligen borde fått, medan andra gånger får man ett sämre fastän man förtjänar ett bättre.
Det kommer nog gå jämt upp till slut.
Ett tips:
Försök få igång en bra dialog med läraren. Då släpper nervositeten och man presterar mycket bättre! Ställ gärna frågor om det är något du funderar över (det visar på att du har ett intresse!). Om du har egen erfarenhet av det ni diskuterar så ska du nämna det!
Ett extra tips:
Ha en muntlig examination med dig själv! Tänk: vilka frågor kommer läraren ställa?
Skriv ner tänkbara frågor och svar - lär dig diskutera svaret. Få det att låta naturligt.
Plugga sedan in det tills det sitter riktigt ordentligt! Det bör inte ta mer än någon dag att göra :)