• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • summertime123
    FridaBjoerk skrev 2010-03-24 10:27:15 följande:
    Vad roligt att se att det är fler här på FL som läser på Hermods! :D Jag har hört att Hermods ska vara jättepopulärt, ändå har jag inte stött på en enda människa som ens hört talas om det förrän nu och jag började där september ´09.Jag går på Torsås korrespondensgymnasium som samarbetar med Hermods. Men alla studier sköts via Hermods, skolan verkar bara vara lite mellanhänder.Har haft ett studieuppehåll nu i cirka 3-4 månader och precis kommit igång igen. Någon som läst Naturkunskap A? Sitter och tölar med fråga 4 på uppdrag 1:"I boken talas om flera olika energiformer. Beskriv fyra energiformer som är viktiga för djur och växter. Tag hjälp av konkreta exempel. Ge också exempel på några energomvandlingar mellan dessa fyra former."Känns som om svaret borde vara jätte enkelt men huvudet vill helt enkelt inte vara med idag :( Så lite hjälp någon?^^
    jag läste naturkunskap nyligen o hade oxå problem m den frågan, eftersom energiomvandlignarna skulle gå i ett led o alla vara bra för växter och djur så lyckades jag hur jag än vred o vände på dem bara komma upp med 3 st
    omvandlingar på raken sen skrev jag bara den fjärde som ett komplement till energiomvandlingsledet jag kom på. hänger du med? haha
    så tänk först ut vilka energiomvandlingar som är bra för djur & växter och försök sedan fånga upp dem i ett led.

Toza: Jag ger mkt ingående svar haha pratar på om allt o inget som har m ämnet att göra så läraren knappt hinner ställa följdfrågor. Du vänjer dig säkert!!
    Jag är väldigt verbal så därför funkar detta så bra för mig, men så har jag ju varit med ett tag o gjort ca 20 examinationer så efter ett tag släppte ju nervositeten o nu tycker jag bara d e kul o avsluta kursen så!
  • YasValla

Hej allihopa!

Intressant tråd ni har :), jag är ny här o studerar på Hermods, redan läst 10 kurser och nu läser jag Engelska B och Psykologi B.
    Förhoppningsvis det är min sista termin och jag får mitt slutbetyg. har sökt till hösten (ekonomi eller informatik) och hoppas att jag kommer in :)
  • DuBBeeL
    ToZa skrev 2010-03-24 10:36:06 följande:
    Haha , helt otroligt är det.  Jag dubbelkollade mailen och den stämde ju . Hur kan man missa skicka ett sånt mail ? Det borde dom ju göra när dom lägger in kurserna o då kan det ju inte vara så svårt att få i väg ett mail. När du har muntliga , ger du väldigt ingående svar ? Jag svarar i princip bara på frågan fast jag hade kunnat säga mer men jag blir så obekväm .. :S Men jag antar det blir lättare med tiden . Jag har dock inte haft via webcam ännu . Har pratar med dom i telefon när jag haft muntliga . Webcam blir det väl ännu mer jobbigt antar jag ;)  Angående csn så har jag inte haft strul med dom . Läste 1 termin med dom och det gick bra . :D
    Ja det är på InfoKomp jag läser nu.. Min kommun bytte leverantör av vuxenutbildningen från Hermods till InfoKomp. Vill jag byta tillbaka till Hermods får jag pröjsa kurserna själv..
  • summertime123

hallå i stugan.
    Här har jag verkligen fullt upp. Ska läsa dubbla poäng fram tills oktober och har haft en sjuk son hemma i en vecka, lyckades dock skicka in 3(!!) uppdrag under denna period, stackars barnet har fått kolla myyycket på tv, hade ju inget val har så mycket o göra nu
    Behöver lite hjälp, ska påbörja en matte b kurs i juni men skulle vilja påbörja den redan nu eftersom det tar sån himla tid att bli klar m matten. Är det någon som kan länka till studieguide 1 i matte b så vore jag OERHÖRT tacksam. Min sons dagis är även stängt i 4 veckor under sommaren men dubbla pluggandet fortsätter haha kan inte göra annat än att skratta åt situationen!

hoppas ni andra har det mindre stressfullt o att allt flyter på som det ska!!

• summertime123
    YasValla skrev 2010-03-27 18:24:08 följande:
    Hej allihopa! Intressant tråd ni har :), jag är ny här o studerar på Hermods, redan läst 10 kurser och nu läser jag Engelska B och Psykologi B. Förhoppningsvis det är min sista termin och jag får mitt slutbetyg. har sökt till hösten (ekonomi eller informatik) och hoppas att jag kommer in :)
    välkommen!! Skönt att du e klar snart! går d bra m eng b & psykologi b? Vilken högskola har du sökt in på?
  • Lislis

170607, jag känner igen det där med stressen. Måste säga att det var väldigt starkt jobbat att få in tre uppdrag på en vecka! BRA JOBBAT!

Håller på att få lite halvt panik här! Fattar verkligen ingenting av fysiken... Går bra att göra uppdragen när jag sitter med boken framför mig men om jag sedan försöker återberätta för mig själv vad jag precis läst så går det inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska plugga på fysiken, att äöta in formler känns ju inte direkt som att man lär sig någonting på. Någon som löst fysik som har något tips? Måste säga att jag beundrar er alla som läst fysik, jag kommer nog nöja mig med godkänt i den här kursen...

Välkommen till tråden yasvalla!

• Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-28 21:15:58 följande:
    hallå i stugan. Här har jag verkligen fullt upp. Ska läsa dubbla poäng fram tills oktober och har haft en sjuk son hemma i en vecka, lyckades dock skicka in 3(!!) uppdrag under denna period, stackars barnet har fått kolla myyycket på tv, hade ju inget val har så mycket o göra nu Behöver lite hjälp, ska påbörja en matte b kurs i juni men skulle vilja påbörja den redan nu eftersom det tar sån himla tid att bli klar m matten. Är det någon som kan länka till studieguide 1 i matte b så vore jag OERHÖRT tacksam. Min sons dagis är även stängt i 4 veckor under sommaren men dubbla pluggandet fortsätter haha kan inte göra annat än att skratta åt situationen! hoppas ni andra har det mindre stressfullt o att allt flyter på som det ska!!
    Ifall ingen har uppdragen till matte b kursen skulle jag tipsa dig om att i stället gå in på mattesidor på nätet där man lär sig att räkna från matte b kursen.
    Så får du ett litet försprång, eller så köper du hem matte b böckerna redan nu så du kan börja titta lite i den 
    Och köp 3000 serien i matematik för där finns det även facitböcker att köpa till.
    Mycket bra att ha när man räknar hemifrån själv
  • DuBBeeL
    Lislis skrev 2010-03-28 21:56:26 följande:
    170607, jag känner igen det där med stressen. Måste säga att det var väldigt starkt jobbat att få in tre uppdrag på en vecka! BRA JOBBAT!Håller på att få lite halvt panik här! Fattar verkligen ingenting av fysiken... Går bra att göra uppdragen när jag sitter med boken framför mig men om jag sedan försöker återberätta för mig själv vad jag precis läst så går det inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska plugga på fysiken, att äöta in formler känns ju inte direkt som att man lär sig någonting på. Någon som löst fysik som har något tips? Måste säga att jag beundrar er alla som läst fysik, jag kommer nog nöja mig med godkänt i den här kursen...Välkommen till tråden yasvalla!
    Jadu, fysiken är inge kul.. Är det A-kursen? Det finns bra övningar i boken, iaf i den boken jag hade, där man fick sätta in formlerna i verkligheten typ :) Det var bara att nöta och nöta, saknar inte den kursen! Att försöka tänka fysik i sin vardag hjälpte mig, -vilka krafter verkar på morgontidningen som ligger på köksbänken, vilken energi är störst i vilken skede när ungarna gungar i lekparken, varför flyter vissa saker i vissa ämnen och hur räknar man ut det utan att testa.. Titta i spegeln-tänk infallsvinkel/utfallsvinkel-brytningsindex osv... Bara nöta på :)
  • summertime123
    Lislis skrev 2010-03-28 21:56:26 följande:
    170607, jag känner igen det där med stressen. Måste säga att det var väldigt starkt jobbat att få in tre uppdrag på en vecka! BRA JOBBAT!Håller på att få lite halvt panik här! Fattar verkligen ingenting av fysiken... Går bra att göra uppdragen när jag sitter med boken framför mig men om jag sedan försöker återberätta för mig själv vad jag precis läst så går det inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska plugga på fysiken, att äöta in formler känns ju inte direkt som att man lär sig någonting på. Någon som löst fysik som har något tips? Måste säga att jag beundrar er alla som läst fysik, jag kommer nog nöja mig med godkänt i den här kursen...Välkommen till tråden yasvalla!
    vad trist så känner jag inför matten som jag inte ens påbörjat. bläääk för tråkiga o svåra kurser!!!

Matillin: Jag fick studieguiden skickad till mig men ska även kolla på internet! Jag har redan rätt kurslitteratur men sålde precis min A bok, kommer jag klara av kursen nu?? Minns ju inte allt utantill längre... lr sån info kanske finns på mattesidorna på internet?
  • ToZa

Hallå i tråden! Jag har märkt att jag ska verkligen inte plugga på kvällarna . Sitter med mitt 2:a uppdrag och jag har inte bara en fråga som jag fastnat på utan 2st . Kört fast rejält . Första kursen har varit tuff för jag har haft 2 uppdrag att skicka in (det andra ska in imorgon) och min sambo är bortrest så jag är hemma med min tös på snart 16mån som lever loppan = svårt att plugga på dagarna.  När jag pluggar på kvällarna så bara säger det stopp ! =/

Hur går allt för er ?

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5