• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • Mommee
    Geiisha skrev 2010-04-16 15:13:09 följande:
    Här är en till! Läser just nu Samhäll A på komvux via Liber Hermods. Ska sedan till hösten söka mig in på Torsås distans-utbildning (gymnasial) och försöka mitt yttersta att bli färdig på 1 år.. det blir kämpa kämpa som gäller. (Är förövrigt 18½ år och har några färdiga betyg sedan tidigare) Någon som gjort den muntliga examinationen Samhäll A? Är sjuuuukt nervös inför den. Vet inte riktigt hur den kommer att vara utformad.. är det som ett muntligt prov? Ska jag lära mig alla mina uppdrag utantill, eller hur är det tänkt?
    hej och välkommen hit.
    bara träna på uppdragsfrågor,  kommer nog frågor angående demokrati, vad staten äger,  o lite åt sånt, men läs på uppdragen så kommer du nog klara av dig,
    häls
  • DuBBeeL
    Geiisha skrev 2010-04-16 15:13:09 följande:
    Här är en till! Läser just nu Samhäll A på komvux via Liber Hermods. Ska sedan till hösten söka mig in på Torsås distans-utbildning (gymnasial) och försöka mitt yttersta att bli färdig på 1 år.. det blir kämpa kämpa som gäller. (Är förövrigt 18½ år och har några färdiga betyg sedan tidigare)Någon som gjort den muntliga examinationen Samhäll A? Är sjuuuukt nervös inför den. Vet inte riktigt hur den kommer att vara utformad.. är det som ett muntligt prov? Ska jag lära mig alla mina uppdrag utantill, eller hur är det tänkt?
    I varje studieguide står det vad du ska kunna. Gå igenom dina guider, det ska även finnas målbeskrivningar som du kan titta på.
    Sen läser du på dina uppdrag, självklart kan det även komma andra frågor som läraren anser att du ska kunna. Du behöver inte alls kunna dina uppdrag helt utantill, men du ska kunna förklara hur du tänkte på vissa frågor.
    När jag läste Samhäll så var det en fråga i sista uppdraget som vi diskuterade mycket runt under muntliga. 
    Lycka till!
  • ToZa

Hallå! Visst är det så att dom ska rätta provet inom 48tim? Har för mig jag läste det någonstans . . Gjorde ett uppdrag i Näthandel i tisdags och har inte "hört" något ännu. Jag har så dåligt tålamod , jag vill veta nu nu nu ;)

• summertime123
    ToZa skrev 2010-04-16 17:16:17 följande:
    Hallå! Visst är det så att dom ska rätta provet inom 48tim? Har för mig jag läste det någonstans . . Gjorde ett uppdrag i Näthandel i tisdags och har inte "hört" något ännu. Jag har så dåligt tålamod , jag vill veta nu nu nu ;)
    Yup! Det är inom 48 h som uppdragen ska vara rättade om man bortser från helger. Vissa lärare rättar snabbt andra e jätte sega. Jag har aldrig vågat tjata eftersom jag är rädd att det ska påverka mitt betyg om jag verkar jobbig Man kan maila supporten som sedan påminner läraren men annars kan man ju slänga iväg ett mail till läraren o säga typ: vet inte om det har blivit ngt fel, jag är rätt så ny bla bla bla o va övertrevlig så borde ju inte läraren tycka att man e jobbig
  • ToZa
    summertime123 skrev 2010-04-16 17:41:29 följande:
    Yup! Det är inom 48 h som uppdragen ska vara rättade om man bortser från helger. Vissa lärare rättar snabbt andra e jätte sega. Jag har aldrig vågat tjata eftersom jag är rädd att det ska påverka mitt betyg om jag verkar jobbig Man kan maila supporten som sedan påminner läraren men annars kan man ju slänga iväg ett mail till läraren o säga typ: vet inte om det har blivit ngt fel, jag är rätt så ny bla bla bla o va övertrevlig så borde ju inte läraren tycka att man e jobbig
    Haha jag tänker precis likadant . Man vill ju inte att dom ska få en jobbig bild av en för jag tror säkert att det kan påverka lite även om dom inte erkänner det ;) Mina har alltid blivit rättade inom 24tim hittills och nu känns det väldigt segt när man jämför . Jag får väl bita ihop , nu är det ju helg men om det inte blivit rättat till tisdag då hör jag av mig för då har det ju faktiskt gått en vecka :) Hur vet man vilken lärare man har ? Jag har inte sett något namn någonstans :-S
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-04-16 17:52:24 följande:
    Haha jag tänker precis likadant . Man vill ju inte att dom ska få en jobbig bild av en för jag tror säkert att det kan påverka lite även om dom inte erkänner det ;) Mina har alltid blivit rättade inom 24tim hittills och nu känns det väldigt segt när man jämför . Jag får väl bita ihop , nu är det ju helg men om det inte blivit rättat till tisdag då hör jag av mig för då har det ju faktiskt gått en vecka :) Hur vet man vilken lärare man har ? Jag har inte sett något namn någonstans :-S
    hehe precis, man vill ju inte vara den där jobbiga eleven Kan ju hända att läraren rättar under helgen o du får tillbax den snart! Jag har fått vänta i lite över en vecka som mest men vanligtvis tar d runt 48 h, en lärare rättade alltid inom 12h, sånt gillar jag!!!
    Öppna uppdraget o längst upp, under ditt namn står lärarens namn och emailadressen får du genom att peka musen ovanför namnet
  • DuBBeeL
    ToZa skrev 2010-04-16 17:16:17 följande:
    Tyvärr håller inte alla lärare 48 tim.. Den jag hade i religion rättade efter 10 dagar... Så det finns tyvärr segproppar.
    Sen finns det de som rättar samma dag man skickar in, och det är ju det bästa, då kan man gå vidare med kursen :)
  • Mommee

asså oooh jag blir så irreterad också;S jag har nu skickat in första uppdraget i fysik B för 1 veckan sedan och han har inte rättat den än, jag mejlade han idag två gånger att jag har skickat ett uppdrag för 1 vecka sedan och den är inte rättad och han har inte svarat mig, vad ska jag göra;S 

• DuBBeeL
    Mommee skrev 2010-04-16 19:35:37 följande:
    asså oooh jag blir så irreterad också;S jag har nu skickat in första uppdraget i fysik B för 1 veckan sedan och han har inte rättat den än, jag mejlade han idag två gånger att jag har skickat ett uppdrag för 1 vecka sedan och den är inte rättad och han har inte svarat mig, vad ska jag göra;S 
    Kontakta supporten och ring till din lärare. Telefonnumret brukar stå på hermods sida. Leta upp din lärare här http://www.hermods.se/Larcentrum/?lc=0&cId=6 och kolla om det finns något telenummer.
  • Lislis

Mommee, vilken lärare har du i fysik B? Fysik B blir ju min nästa kurs. Läraren jag har i a-kursen är alltid jättesnabb på att rätta. Har bara tagit några timmar varenda gång jag skickat in uppdrag. Har du haft muntliga i a-kursen än? Jag kommer ha min muntliga inom några veckor, satsar bara på godkänt i fysiken så jag är inte så jättenervös än. Men jag kommer säkert vara jättenervös precis innan som vanligt....

Geiisha, välkommen till tråden!

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5