Inlägg från: emmaj81 |Visa alla inlägg
  • emmaj81

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Hej,
    jag läser etik och livsfrågor via hermods denna termin och det är verkligen jätte intresant. Porblemet för mig tycks vara tt jag inte har någon tidigare erfaranhet av vård och omsorgsarbete alls, vilket kursen nästan verkar förutsätta. Mång uppgifter i boken går tex ut på att diskutera med sina kolegor eller hur ser det ut på din arbetsplats.. Nu har jag på ett uppdrag fått frågan Anser du att den humanistiska livsåskådningen genomsyrar dagens vård och omsorg?"   Jag har som sagt ingen vidare koll på hur vården fungerar och har väldigt svårt att ta ställning till detta, någon med lite mer erfarenhet som läser denna kurs som kan hjälpa mig på traven?"

• emmaj81

Halloj,
    jag läser socialt behandlingsarbete vi ahermods..sitter nu med mitt sista prov och ska göra en fallbeskrivning, men jag förstår inte riktigt vad det är förnågonting..någon som kan upplysa mig lite?
    Uppgiften lyder så här "Gör en fallbeskrivning av Maria Svensson 52 år som är blandmissbrukare, hon missbrukar alkohol och läkemedel. Hon har vänt sig till socialtjänsten och behöver vård för sitt missbruk. Välj ut två lämpliga metoder som kan passa henne och förklara hur den behandlingen kan gå till. Tag med mål (lösningar), delmål, möjliga problem och hur du kan stödja henne på bästa sätt."

Jag vill självklart inte ha en färdig uppgift till svar..bara lite mer förklaring till vad en fallbeskrivning är om någon kan hjälpa mig.
    Mvh Emma

• emmaj81

nu är det dags för min första muntliga examination...nervöst!
    Det är psykologi b jag läser, för Britt Nilsson. Någon som vet på ett ungefär vilken typ av frågor det kan komma, från uppdragen eller vad som helst i hela kursen? Det känns som att den är rättså stor med alla teorier osv...så är det hela kursen så känns det nästan helt kört att få ett MVG..

• emmaj81
    Mommee skrev 2010-05-09 13:20:01 följande:
    hej och välkommen hit! britt Nilsson frågar alltid frågor utfrån uppdragen, så träna på upptagen så kommer de nog gå bra för dig  hälsningar
    hälsningar

Ok, tack så jätte mycket! Då lägger jag stort fokus på dem, men läser nog lite extra från studieguiden och målbeskrivningarna också för att vara på den säkra sidan...
  • emmaj81

Puhh..då var man klar med psykologi b..blev ett VG vilket jag fårr på de skriftliga så jag är nöjd.
    Måste säga att muntliga inte alls var vad jag hade förväntat mig... hon frågade vad jag höll med om i den psykodynamiska teorin och lite om hur jag uppfattat en artikel..och vad jag tyckte att jag fått ut av kursen.
    Sen frågade hon vad jag hade för plan nu vilket är ekonomi, då diskuterade vi lite om situationen i Grekland..sen va de klart!

Har mitt muntliga i Etik och livsfrågor nu på onsdag med Maria Antbring..någon som haft muntligt för henne? Hoppas på ett MVG där så nu blir det togpluggning i ett par dygn..

• emmaj81

Jag tror att det kan vara eleven som hade prov innan dig som var kvar i rummet när du loggade in.. Så blev det när jag hade mitt sista prov, jag fick problem med att logga ur rummet så jag såg och hörde början på nästa provtagare innan jag lyckades logga ur korrekt.. Det verkade som att jag såg och hörde dem men de varken hörde eller såg mig...knepigt..

• emmaj81
    Houston skrev 2010-05-17 21:32:56 följande:
    Gjort muntligt på vård och omsorgsarbeten idag, 5 kurser kvar, sen är jag klar undersköterska Gjort 7 kurser. 2 VG och 5 MVG, känns absolut jätte bra, så klart!
    ja, grattis får man väl säga! Så mycket bättre kan det väl knappast bli..

Jag fick mitt MVG i Etik och livsfrågor i alla fall..så det är jag nöjd med!
    Ska göra mitt sista muntliga i morronbitti, Socialt behandelingsarbete för Maria Antbrin och det var henne jag hade i Etik också så jag är inte lika nervös nu.
    Tyvär så blir det nog bara ett VG där, har haft 2 VG och 1 MVG på de skriftliga så de ska väl till att jag verkligen glänser i morron för att få till ett MVG..
    Är det någon som lyckats få de fast ni haft mest VGn på skriftliga?
  • emmaj81

Är det någon här som är insatt i Socialt behandlingsarbete?

Jag sitter och pluggar inför muntligasom jag har i morron, det har gått ganska bra på proven men jag har fått några följdfrågor på endel av mina svar som jag känner att jag gärna vill kunna utveckla på muntliga.

Den första frågan jag svarade på var "vad är ett socialt problem" vilket jag svarat och fått godkänt på, sen har läraren skrivit som kommentar "Kan samhället påverka VAD som är ett socialt problem?"
    Jag känner inte riktigt att jag vet hur jag ska svara på det...

Sen har jag i en annat svar förklarat vad makro, meso och micronivå är..följdfrågan där ble "VARFÖR är det viktigt att kunna se ett socialt problem utifrån dessa nivåer?"
    Får inte riktigt ihop den heller...

Någon som kan underlätta mitt tänkande lite...ibland är det inte så svårt som man tror..man tänker bara fel..

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5