• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • FruNaftra
    Lilla fröet skrev 2010-09-22 09:32:58 följande:
    ja, det e klart! det jag nästan e  mest "rädd" för är attd et inte ska finnas nån metod så att ta till...
    Ni har lyckats få barn tidigare så det finns säkert hopp för er också
    CA är otroligt duktiga på det de gör
  • mulan

Lilla fröet: Välkommen hit !!!!!

Skrippo och Calcaneus: Hoppas på fin fina + idag hos er båda!!!!! Tummar och kramar

.?*¨*? VECKA 26 ?*¨*?.
  • Lilla fröet
    mulan skrev 2010-09-22 10:24:33 följande:
    Lilla fröet: Välkommen hit !!!!!

Skrippo och Calcaneus: Hoppas på fin fina + idag hos er båda!!!!! Tummar och kramar
    Tack
    Mamma till världens finaste tjej (vill du kolla hos mig så säg till
  • cotton

Hoppas ni får fina plus idag Calcaneus och Skrippo!

Lilla fröet, du får väldigt bra svar av CA. De är väldigt noggranna och otroligt professionella. Jag tror de får tillgång till tidigare journaler men var tydlig och berätta allt som hänt så att de kan sätta in bästa möjliga åtgärder. Jag fick exempelvis en polyp på livmoderhalsen under min senaste graviditet och jag tänker absolut ta upp det under mitt möte med läkaren (Torbjörn) och höra ifall det kan påverka nästa graviditetsförsök. (FET för min del)

• Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-09-22 08:28:56 följande:
    Calcaneus, näää vad surt då. Jag trodde man kunde göra FET vid nästkommande ÄL, alltså den som kommer efter nästkommande blödning. Då blir det några veckors extra väntande. Vad dumt. Man tycker man borde vänja sig vid väntandet....

Hur mår du idag? Jag håller tummarna för dig idag!!

Kryddan, har du frysisar kvar att köra med eller hur var det?

Lilla fröet, har ni gjort utredning än?
    FET= Frozen embryo transfer. Återföring av embryo (blastocyst som blivit nedfruset efter IVF) i stimulerad eller ickestimulerad cykel .
    ET= Embryo transfer. Sk "färskförsök" där det återförs ett embryo/blastocyst direkt efter en IVF
    Jag vänjer mig aldrig vid väntandet...  Så jag förstår om det känns motigt. Tyckte själv det kändes som evigheter när jag fick hoppa över en cykel efter IVF:et.

Ja vi har fyra blastistar kvar i frysen. Fick otippat bra utdelning på vårt första IVF (otippat pga manlig faktor)

Tänk vad man kan oroa sig i onödan förresten - idag var det en fin leende gubbe på ÄL-stickan! Så FET är satt till tisdag nästa vecka.

cotton skrev 2010-09-21 22:04:24 följande:

Kryddan71, tänk att det ska vara så otroligt komplicerat med ägglossning ändå. Väldigt mycket att tänka på och hålla reda på. Men ring på torsdag om det känns bäst. Och skulle det bli så att din ÄL uteblir denna gång, tycker jag gott att Torbjörn kan kika på alternativ för dig. Denna väntan vi tvingas igenom är otroligt påfrestande och inte ens en så klok IVF-läkare som Torbjörn kan nog förstå det alla gånger...
    Tack för omtanken! Att Torbjörn var tveksam till att sätta mig på stimulering beror på att jag försökt det två gånger tidigare och haft lite för kraftiga biverkningar, enligt honom. Hastig viktnedgång osv.
    Det är ju alltid så svårt att veta hur man "ska" må, så jag reagerade inte själv. Eller tog inte upp det med dem snarare. Det uppdagades i ett uppföljningssamtal efter tredje misslyckade FET.   Mot bakgrund av det ville han hellre att jag skulle pröva ostimulerat igen en omgång. Jag har ÄL, men tydigen inte varje månad, ibland går det tydligen flera månader mellan gångerna.

Lilla Fröet - välkommen hit! Och lycka till med besöket på Carlanderska. Det låter ju ändå som att ni har goda förutsättningar - om du har ÄL regelbundet och ni har fått barn "på egen hand" tidigare.
  • Lilla fröet
    cotton skrev 2010-09-22 11:38:56 följande:
    Hoppas ni får fina plus idag Calcaneus och Skrippo!

Lilla fröet, du får väldigt bra svar av CA. De är väldigt noggranna och otroligt professionella. Jag tror de får tillgång till tidigare journaler men var tydlig och berätta allt som hänt så att de kan sätta in bästa möjliga åtgärder. Jag fick exempelvis en polyp på livmoderhalsen under min senaste graviditet och jag tänker absolut ta upp det under mitt möte med läkaren (Torbjörn) och höra ifall det kan påverka nästa graviditetsförsök. (FET för min del)
    ja, jag har hört gott om carlanderska, doms kulle ringa till salhgrenska o få mina journaler därifrån, o jag har fått mina ifrån krokslätt där vi först utreddes så alla dom sakerna är på sin plats..
    jag vet ju att det spelar roll om, kvinnan är överviktig, hur petiga är dom? Mitt bmi ligger på 26, men min man däremot e ju större..brukar dom lägga nån vikt på mannen?
    Mamma till världens finaste tjej (vill du kolla hos mig så säg till
  • cotton

Kryddan71, vad härligt med så många blastisar i frysen! Visst är det så att ett FET försök räknas som ett halvt ET försök? Så köper man ett trepack för 60,000 kr på CA, kan man lika gärna köra tre ET försök eller sex stycken FET försök?

Då förstår jag varför Torbjörn varit osäker men nu fick du äntligen en glad gubbe! Så FET om några dagar nu... å så spännande!

Lilla fröet, jag vet inte alls hur mycket de kikar på övervikt och dylikt på CA, men det känns irrelevant hur mycket mannen väger.

• FruNaftra
    Lilla fröet skrev 2010-09-22 11:45:22 följande:
    ja, jag har hört gott om carlanderska, doms kulle ringa till salhgrenska o få mina journaler därifrån, o jag har fått mina ifrån krokslätt där vi först utreddes så alla dom sakerna är på sin plats..
    jag vet ju att det spelar roll om, kvinnan är överviktig, hur petiga är dom? Mitt bmi ligger på 26, men min man däremot e ju större..brukar dom lägga nån vikt på mannen?
    Jag tror inte de lägger sig i hur mycket mannen väger. Dessutom är det ju inte manlig faktor bakom er infertilitet.
    BMI på 26 är väl ganska normalt....eller?
  • danei
    Fylgja skrev 2010-09-22 11:44:39 följande:
    Tänk vad man kan oroa sig i onödan förresten - idag var det en fin leende gubbe på ÄL-stickan! Så FET är satt till tisdag nästa vecka.

cotton skrev 2010-09-21 22:04:24 följande:

Kryddan71, tänk att det ska vara så otroligt komplicerat med ägglossning ändå. Väldigt mycket att tänka på och hålla reda på. Men ring på torsdag om det känns bäst. Och skulle det bli så att din ÄL uteblir denna gång, tycker jag gott att Torbjörn kan kika på alternativ för dig. Denna väntan vi tvingas igenom är otroligt påfrestande och inte ens en så klok IVF-läkare som Torbjörn kan nog förstå det alla gånger...
    Åh vad kul!

Undrar hur det går för Calcaneus och Skrippo? Håller tummarna för fina plusstreck!!

FruNafta! Grattis till den fina skörden!
  • danei

Själv sitter jag här med värdens molvärk i magen, brukar få det ett par dar innan det är dags för mens men eftersom jag inte känner mig lättirriterad som jag brukar göra så tolkar jag det som possitivt änsålänge.

Hade gärna haft TD på fredag, känns som jag har väldigt långt mellan FET och TD kommer vara på RD14 då. Men det är kanske vanligt?

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19