• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • cotton

Tack goaste FruNaftra! Dina kramar kändes genom cyberrymden, det lovar jag.

Vi har två blastocyster i frysen som vi gärna vill försöka med denna gång. Känns onödigt att börja om på sprutor och en blastocyst från Cornelius omgång känns liksom närmare vår lilla pojk.
    Vet någon här hur en FET går till på CA? (dum fråga, anar att nästan alla här har bra info ) Vad är skillnaden på stimulerad och ostimulerad FET? När använder man vilken metod?  Och hur bra är lyckandegraden egentligen? Enligt hemsidan är det ingen skillnad. Vågar man tro på det?

Kramar till er alla!

• cotton

Mom70,  tack så hemskt mycket. Ja, livet är otroligt orättvist. Vår efterlängade pojke fick inte vara kvar hos oss och det känns så ofattbart orättvist. Jag saknar ord för att ens försöka fånga hälften av vad jag känner och jag pendlar mellan stor avgrundsdjup sorg och saknad efter min son, och en ofattbart omfångsrik kärlek för honom, mot ren blixtrande ilska och brännande bitterhet och hat mot att detta hände och att universum tvingade oss gå igenom detta.

Men kärleken är starkare och den övervinner och jag försöker minnas min son med ljusa färget och inte förblindad av ilska. Han är den bästa delen av mig och förtjänar att bli ihågkommen och att bli ihågkommen på ett fint sätt.

Om vi lyckas med syskon till honom (nästan tvilling om vårt FET fungerar) kommer vi att ha en otrygg graviditet, men samtidigt vill jag tro att Cornelius kommer att vaka över både mig som mamma som sitt blivande syskon och det känns tryggt.

• FruNaftra
    cotton skrev 2010-09-16 15:39:02 följande:
    Mom70,  tack så hemskt mycket. Ja, livet är otroligt orättvist. Vår efterlängade pojke fick inte vara kvar hos oss och det känns så ofattbart orättvist. Jag saknar ord för att ens försöka fånga hälften av vad jag känner och jag pendlar mellan stor avgrundsdjup sorg och saknad efter min son, och en ofattbart omfångsrik kärlek för honom, mot ren blixtrande ilska och brännande bitterhet och hat mot att detta hände och att universum tvingade oss gå igenom detta.

Men kärleken är starkare och den övervinner och jag försöker minnas min son med ljusa färget och inte förblindad av ilska. Han är den bästa delen av mig och förtjänar att bli ihågkommen och att bli ihågkommen på ett fint sätt.

Om vi lyckas med syskon till honom (nästan tvilling om vårt FET fungerar) kommer vi att ha en otrygg graviditet, men samtidigt vill jag tro att Cornelius kommer att vaka över både mig som mamma som sitt blivande syskon och det känns tryggt.
    Urs stackare   Finns inga ord som räcker till! Det är fördjävligt helt enkelt.
    En kompis till mig förlorade sin son när hon var i v 17. Detta hände förra veckan. Hon beskriver det ungefär som du. Även om livet känns nattsvart just nu så finns en glimt av hopp och kraft att se framåt och planera inför ett nytt försök. Det kanske är det enda som gör att man inte faller ner i avgrunden totalt. Cornelius är ett så vackert namn. Finaste lilla pojk!
  • FruNaftra

Cotton, vad skönt att ni har 2 blastocyster kvar i frysen, så ni slipper börja om från början igen.

Jag tror man bara får stimulerat FET om man har problem med ÄL. Om den uteblir eller är oregelbunden.
    Har du problem med ägglossning?

Jag själv har alltid gjort FET i ostimulerat cykel. Om ni kör med ostimulerad FET så kommer du få testa med ÄLstickor tills det ger utslag. Du kontaktar därefter CA som bokar in tid för återföring.

Jag fick över 50% chans att lyckas vid mina FET. Båda lyckades ju....men bara 1 FET resulterade i bebis. Det är så pass höga chanser att lyckas med FET med blastocyster eftersom de har så hög kvalitet på CA.

• cotton

Tack fru Naftra för ditt fina svar! Nej, jag har inga problem med min ägglossning utan den har alltid varit regelbunden och fungerat fint. Blev jätteglad när du berättar hur smidigt och snabbt det kan gå. Det är bara att köpa massor med ÄL stickor nu då med andra ord.

Vi ska träffa Torbjörn på fredag nästa vecka som sagt, och då ska vi säga att vi vill köra FET.

Ja visst är Cornelius ett fint namn! Vi hade aldrig ens pratat om det innan, men det kändes så självklart att vår son skulle heta det. Vare sig jag eller Carl vet varifrån vi fått namnet.  

• FruNaftra
    cotton skrev 2010-09-16 16:09:26 följande:
    Tack fru Naftra för ditt fina svar! Nej, jag har inga problem med min ägglossning utan den har alltid varit regelbunden och fungerat fint. Blev jätteglad när du berättar hur smidigt och snabbt det kan gå. Det är bara att köpa massor med ÄL stickor nu då med andra ord.

Vi ska träffa Torbjörn på fredag nästa vecka som sagt, och då ska vi säga att vi vill köra FET.

Ja visst är Cornelius ett fint namn! Vi hade aldrig ens pratat om det innan, men det kändes så självklart att vår son skulle heta det. Vare sig jag eller Carl vet varifrån vi fått namnet.  
    Det är jättesmidigt med FET...skönt att slippa gå på kontroller och sånt utan leva som vanligt.
    Ni behöver inte tänka på att köpa egna stickor för ni kommer få CB digital ÄL-test från CA

Ska bli intressant att höra hur länge Torbjörn vill att ni ska vänta. Om FET bli ostimulerad så är det ju bra om ÄL är hyfsat regelbunden och det blir den ju inte direkt kanske. Håller tummarna för att ni kommer igång snart så Cornelius kan få ett syskon!

Visst är det konstigt hur det kan bli med namn. Vi såg direkt att vår flicka var en Ella. Vi behövde bara titta på varandra och nicka....inget snack om saken.
  • mulan
    cotton skrev 2010-09-16 14:59:29 följande:
    Hej tjejer. Det är härligt att höra om alla starka kvinnor som kämpar här. Carlanderska har alltid varit oerhört bra och jag har alltid känt mig trygg där.

Vi genomförde vår första IVF där i maj i år och blev gravida på första försöket. Det kändes verkligen fantastiskt och vi kände nästan som att vi hade fuskat oss till graviditeten. Det kändes overkligt och jag vågade nästan inte tro på det där lilla plusset .

Tyvärr hände det värsta som tänkas kan på vårt RUL i måndags... det visade sig att vår lilla pojkes hjärta inte slog! Han hade troligen dött några dagar tidigare. Vilken chock, vilken sorg. En barnmorska samt två läkare varav en överläkare undersökte mig och bebisen och de var tyvärr alla överens om att han inte levde mer. I tisdags åkte vi in till Östra sjukhusets specialförlossning och blev inlagda och skulle föda vår lilla son. Han kom först dagen efter, på onsdagen klockan 10,11, han var 20 cm lång och vägde 160 gram. Vår lilla tappra kille som inte ville lämna mammas trygga famn i magen. Det blev en liten Cornelius och jag är så glad att jag fått se honom, hålla om honom och pussa på honom. Han hade sin pappas näsa och mina runda kinder och tio små fingrar och tio små perfekta tår. Läkarna kunde inte hitta något uppenbart fel på vår lilla kille. Men nu har de tagit massor med prover på mig och på Cornelius och på moderkakan och vi hoppas ju få svar på vad som kan ha skett.

Samtidigt som vi brottas med känslan av orättvisa och sorg och en stor villkorslös kärlek inför sin son, har vi tagit nästa försiktiga steg framåt och ska träffa Torbjörn på Carlanderska på fredag nästa vecka. På något sätt måste vi ta oss framåt och våga försöka igen och ge Cornelius ett syskon.

Oavsett, jag hoppas alla ni dagens ruvare och sprayare och spruttagare, får massor med plus och jag hoppas att alla gamlingar här, kommer vara gravida när jag skriver här som ruvare om någon eller några månader.

Kramar till era lla
    Åhhh NEJ Gråter Gråter Gråter!!!!!!!!

Jag beklagar verkligen . Finner inte ord. Vilken mardröm ni gått igenom denna veckan. Det är ju det vi alla är mer eller mindre livrädda för.
    Men vilket fint namn ni gav honom. Åh vad fint att ni fick ha honom hos er efteråt. Den tiden är nog väldigt viktig när man haft ett så sent MF/MA.
    Vet alltså inte vad jag ska skriva men ni finns i mina tankar och jag hoppas verkligen att ni lyckas på nästa försök och kan få ett syskon till er änglason.

Massa kramar Hjärta
    .?*¨*? VECKA 25 ?*¨*?.
  • Resande
    Cotton vilken mardröm!! Fy vad livet är orättvist. Gråter Vad bra att ni fick hålla i honom och se hur fin han är er lille pojke. Beklagar sorgen. Förstår att ni måste vara i fullständig chock och att det kommer att ta tid att landa i alla känslorna. Hoppas ni får köra igång med FET så snart kroppen är med på noterna. Jag har gjort både ostimulerade och ett stimulerat FET och har regelbunden cykel. Stor varm kram!
  • FruNaftra
    Resande skrev 2010-09-16 16:43:39 följande:
    Cotton vilken mardröm!! Fy vad livet är orättvist. Gråter Vad bra att ni fick hålla i honom och se hur fin han är er lille pojke. Beklagar sorgen. Förstår att ni måste vara i fullständig chock och att det kommer att ta tid att landa i alla känslorna. Hoppas ni får köra igång med FET så snart kroppen är med på noterna. Jag har gjort både ostimulerade och ett stimulerat FET och har regelbunden cykel. Stor varm kram!
    Varför tyckte CA att du skulle göra stimulerad FET när du inte har problem med din ÄL?
  • Skrippo
    cotton skrev 2010-09-16 14:59:29 följande:
    Hej tjejer. Det är härligt att höra om alla starka kvinnor som kämpar här. Carlanderska har alltid varit oerhört bra och jag har alltid känt mig trygg där.

Vi genomförde vår första IVF där i maj i år och blev gravida på första försöket. Det kändes verkligen fantastiskt och vi kände nästan som att vi hade fuskat oss till graviditeten. Det kändes overkligt och jag vågade nästan inte tro på det där lilla plusset .

Tyvärr hände det värsta som tänkas kan på vårt RUL i måndags... det visade sig att vår lilla pojkes hjärta inte slog! Han hade troligen dött några dagar tidigare. Vilken chock, vilken sorg. En barnmorska samt två läkare varav en överläkare undersökte mig och bebisen och de var tyvärr alla överens om att han inte levde mer. I tisdags åkte vi in till Östra sjukhusets specialförlossning och blev inlagda och skulle föda vår lilla son. Han kom först dagen efter, på onsdagen klockan 10,11, han var 20 cm lång och vägde 160 gram. Vår lilla tappra kille som inte ville lämna mammas trygga famn i magen. Det blev en liten Cornelius och jag är så glad att jag fått se honom, hålla om honom och pussa på honom. Han hade sin pappas näsa och mina runda kinder och tio små fingrar och tio små perfekta tår. Läkarna kunde inte hitta något uppenbart fel på vår lilla kille. Men nu har de tagit massor med prover på mig och på Cornelius och på moderkakan och vi hoppas ju få svar på vad som kan ha skett.

Samtidigt som vi brottas med känslan av orättvisa och sorg och en stor villkorslös kärlek inför sin son, har vi tagit nästa försiktiga steg framåt och ska träffa Torbjörn på Carlanderska på fredag nästa vecka. På något sätt måste vi ta oss framåt och våga försöka igen och ge Cornelius ett syskon.

Oavsett, jag hoppas alla ni dagens ruvare och sprayare och spruttagare, får massor med plus och jag hoppas att alla gamlingar här, kommer vara gravida när jag skriver här som ruvare om någon eller några månader.

Kramar till era lla
    Finns inga ord!
    Men jag kan iaf skicka massa kramar.
    Ni är starka som orkar tänka framåt.
    Hoppas ni får ett bra samtal med Torbjörn. Håller med om att de är fantastiska på CA.

Önskar er allt lycka till!
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19