• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • LuPeRo
    icka: Visst kan fläcken vara hormonell, jag har aldrig haft den innan så det kan vara den logiska förklaringen. Jag har iallafall fått den att sluta klia med hjälp av Pevaryl och fet kräm. Den har minskat lite i färg också nu (var knallröd innan). Men helst vill jag ha bort den helt och hållet. Jag får fortsätta smörja in så får vi se vad som händer.

Ang knäppandet så kan det vara bäckenet, har jag inte tänkt på. Jag har ju haft det så innan fast bara korta stunder, men nu kommer det varje dag. Och jämför jag så är det faktiskt lite som när lederna knäpper. Är detta resultatet av att man är överrörlig kanske?

Men vännen då, förstår att du är orolig men jag vet att det kommer att gå bra. Denna gången är det din tur och därmed basta
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • icka76

PP: Tack vännen, har du bestämt att det är bra så är det säkert det Jag tror att det är ditt armbands förtjänst om det går bra, det hänger på min sänggavel. Jag har varit extra överrörlig nu ibörjan av graviditeten är säker på att det har att göra med all progesteron, dels det som jag tillför och det som kroppen själv utsöndrar. Kan säkert vara så för dig oxå.

• mayan

Kul attt höra om er som det har går bra för nu. Har ni kämpat länge, om jag förstår rätt så har ni fått ta hjälp av olika preparat? Jag hoppas ju givetvis på att köra på för fullt igen så fort det går. Bryt ihop och kom igen är mitt motto just nu, ha ha fast jag har senaste dagarna brytit några gånger, {#lang_emotions_embarassed}. Det jag nu mest oroar mig för är hur f--n ska jag kunna vara lugn när det väl är dags!! Jag önskar mig illa mående i nio månader så jag vet att allt är ok!!
    Hur hanterar ni eran oro nu när ni är gravida?

• LuPeRo
    icka: Jag vet inte om jag varit mer rörlig nu än innan. Det kanske jag har om jag tänker efter. Då är det väll egentligen bara att stå ut för det finns inte så mycket man kan göra tyvärr. Tack för din hjälp vännen! Jag känner mig genast lugnare

Jag bestämde att det skulle gå bra för längesedan och jag har ju oftast rätt Jag har min lilla ängel vid sängen och jag är övertygad om att den hjälpt till lite på vägen {#lang_emotions_kiss}

mayan: Sammanlagt har jag/vi kämpat i 6 år nu. 1 MF och 1 MA på vägen och nu gravid igen med hjälp av Pergotime. Jag åt även Albyl Minor från ÄL och äter dom fortfarande (1/4 tablett om dagen).

Oron kan jag inte hantera om jag ska vara ärlig. Jag bryter ihop ofta och känner mig förtvivlad. Detta är det enda jag inte kan kontrollera eller styra över. Jag hade inbillningen att om jag bara blev gravid så skulle allt vara bra. Men så är det tyvärr inte.
    Man är rädd i stort sett hela dygnet, man fasar för ytterligare ett MF/MA och varje dag undrar man om där fortfarande är något som växer i en.
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • icka76

Mayan: Vi har försökt sedan november -07, inte lika länge som många andra här inne. detta är vår 3e graviditet och jag säger som Pillan, oron går inte att komma ifrån. Tyvärr är det ingen garanti att må illa heller, mådde illa även efter att tvillingarna dött. Denna gången har jag dock mått mer illa och på ett annat sätt så jag hoppas att det är positivt. Jag försöker tänka att jag faktiskt inte har några symtom på att det skulle vara nått fel, inga bödningar eller så samt att det bar är en denna gången vilket gör oddsen avsevärt mycket bättre. men nu när det närmar sig läkarbesök så sitter nerverna mer utanpå än innanför kroppen.

• Liss

Oj vad ni har skrivit flitigt i helgen!

Snigelkatt: Är så oändligt ledsen för din skull. Finns inga ord, det är så fruktansvärt orättvist. Stor varm kram till dig!

Mayan: Beklagar verkligen allt jobbigt du går igenom. Varmt välkommen in i tråden! Vet inget bra sätt att hantera oro. Jag brukar försöka hålla mig så sysselsatt som möjligt, då minskar i alla fall tiden man hinner oroa sig på. Och så är det toppen att hänga här. Vi har försökt några år och detta är min fjärde graviditet. Den här gången åt jag på eget bevåg ¼ albyl minor per dag mellan äl och +. Från + har jag tagit fragmin och pregnyl.

Monchichi: Förstår din frustration! Hoppas att cykeln ordnar upp sig igen ögonabums! Kram

Ninni: Vad roligt att du hade kul på festen i helgen! Visst är det helt hopplöst med riktiga graviditetstecken, falska graviditetstecken och pms – en sån röra och helt hopplöst att hålla isär.

Icka och Pillan: Jag hoppas så att ni båda får vul nu på fredag! Och såklart att allt ser fint ut, så att ni kan få det lite lugnare. Kram!

Pillan: Jag brukar få såna torrfläckar då och då på vintern. Smörj med något mjukgörande och fuktgivande så går de bort så småningom. Kan ta tid, men plötsligt krymper de ska du se.

Ego: Jag har haft en kompis och hennes lille son på besök hela helgen, så det har varit fullt upp här – vilket ju är toppen för då går tiden fortare J Jag har inte heller skrivit så mycket om graviditeten innan, men efter att ha läst alla helgens inlägg kommer här en liten uppdatering: Har en ganska bra känsla i kroppen. Den stora tröttheten rullade in redan för några veckor sen (däckar vid åttatiden på kvällarna) och illamåendet kommer och går. Så rent kroppsligt är det toppen! Sen finns ju oron där såklart. Försöker tänka på annat så mycket som det bara går och njuta av de stunder som känns bra. Det lyckas ibland, och ibland inte. Räknar ner dagarna tills nästa vul. Har aldrig någonsin varit på ett lyckat vul med pickande hjärta och rätt storlek på foster, så visst är det ångestladdat. Men just nu känns det bra, så jag lever på det så länge.

Nu måste jag rusa. Skickar en extra kram till er alla!

• monchichi76
    PP..tack för dina "trollförsök" Bara att bita i det sura pplet och försätta vänta ..

Icka.. Jag är jättenöjd med min akupunktör, men jag är väl lite för otåligt kanske På ett vis är det kanske bra att det blir så här, då märks det ju att nåt har hänt iaf . Att man inte har kastat pengarna helt i sjön. Tänker definitivt fortsätta hos henne..har en tid i slutat av april igen.

Ni gravida..förstår att ni känner oro. Med våra erfarenheter är det tyvärr lätt att man tappar lite av glädjen i att vara gravid. Vid min senaste graviditet så kollade jag pappret varje gång jag var på toa..sökte efter blod. Kände efter minsta symtom, om de var kvar eller försvann.Det tog verkligen död på glädjen.. Känner att jag kommer vara exakt lik vid nästa graviditet, är svårt att kontollera det där  
    Hoppas ni kan skaka av er oron någolunda iaf!
  • monchichi76
    Mayan... Jag har inte alls kämpat lika länge som många här inne.. Vi startade i nov-08 och blev sen gravid i dec-09. Tyvärr har det sen blivit 3 MA´n under år-09. Så jag har haft lätt att bli gravid, men inte kunnat behålla de små liven
    Jag äter Behepan och Folacin nu och sen Albyl vid äl..och går till akupunktör.
  • NinniNinna

Monchichi: usch, det där med att symptomen påminner om känslan av att vara gravid kommer jag ihåg.. Tyckte också det var väldigt jobbigt första gångerna jag fick mens efter ma, men jag kan trösta dig med att de värsta obehagskänslorna gick över för mig efter ett par cyklar. Cali: vad bra at det kändes så bra hos akupunktören och att ni fick så lång tid där. Håller med om att tre månader låter långt, men det kan säkert vara bra att ta en paus i vissa lägen. Jag kan också känna mig tveksam till vissa kostråd och löften om allt de ska bota... Jag fick rådet att unvika kall mat, mjölk produkter och bröd och har völ försökt med det lite halvhjärtat. Örterna, ja de är inte kul.... Maysan: vad tråkigt att du behövde söka upp oss, men jag hoppas att du kommer att trivas här. Jag slutade med p-piller i maj 2007, men vi började inte med aktiva försök direkt. Har varit gravid två ggr, men båda slutade i ma i v 9. Sista ma var i juli, så det är väl drygt ett halvår som vi har försökt bli gravida den här gången. Har ingen behandling, eftersom gyn inte anser att jag har problem (antingen måste man ha försökt 1 år sedan sista ma eller haft 3 mf/ma). Maria: jag har inte testat Rosenrot, så jag kan inte råda dig. Har också bara precis börjat med akupuntur, så jag har inte så mycket att komma med där heller mer än kanske att råda dig att gå på din magkänsla och byta om du inte känner att du trivs med den akupuntör du väljer. PP och Icka: håller tummar och tår för att ni får vul på fredag och sen lite lugn och ro en stund. Kul med symptom, PP! Liss: vad skönt att det känns bra för dig! Att hålla sig sysselsatt låter som ett bra knep.

• NinniNinna

Oj, så där skulle det ju inte se ut... fösöker igen och ser om det går lättare att läsa nu.

Monchich
    i: usch, det där med att symptomen påminner om känslan av att vara gravid kommer jag ihåg.. Tyckte också det var väldigt jobbigt första gångerna jag fick mens efter ma, men jag kan trösta dig med att de värsta obehagskänslorna gick över för mig efter ett par cyklar.

Cali
    : vad bra at det kändes så bra hos akupunktören och att ni fick så lång tid där. Håller med om att tre månader låter långt, men det kan säkert vara bra att ta en paus i vissa lägen.
    Jag kan också känna mig tveksam till vissa kostråd och löften om allt de ska bota... Jag fick rådet att unvika kall mat, mjölk produkter och bröd och har völ försökt med det lite halvhjärtat. Örterna, ja de är inte kul....

Maysan: vad tråkigt att du behövde söka upp oss, men jag hoppas att du kommer att trivas här.
    Jag slutade med p-piller i maj 2007, men vi började inte med aktiva försök direkt. Har varit gravid två ggr, men båda slutade i ma i v 9. Sista ma var i juli, så det är väl drygt ett halvår som vi har försökt bli gravida den här gången. Har ingen behandling, eftersom gyn inte anser att jag har problem (antingen måste man ha försökt 1 år sedan sista ma eller haft 3 mf/ma).

Maria: jag har inte testat Rosenrot, så jag kan inte råda dig. Har också bara precis börjat med akupuntur, så jag har inte så mycket att komma med där heller mer än kanske att råda dig att gå på din magkänsla och byta om du inte känner att du trivs med den akupuntör du väljer.

PP och Icka: håller tummar och tår för att ni får vul på fredag och sen  lite lugn och ro en stund. Kul med symptom, PP!

Liss: vad skönt att det känns bra för dig! Att hålla sig sysselsatt låter som ett bra knep.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3