• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • icka76

Monchichi: Ja, jag tycker du ska ta upp det med mensen när du pratar med läkaren. Jag tror inte att man kan ha äl utan mens men däremot mens utan äl. Har ingen aning om varför du får äl-flyt men ingen äl. Hoppas de ringer i morgon. Jag håller tummarna att det inte är nått fel.

• NinniNinna

Cali: jag tror nästan du har fått ännu hårdare kostråd än mig. Jag har hanterat det så att jag har tagit till mig det jag gillar. T.ex. så tycker jag att sambon och jag kan bli bättre på att tillaga mat (och inte bara ta mackor på kvälllarna), så det försöker jag med. Jag har även bytt ut vissa mjölkprodukter till laktosfria alternativ, men jag har inte valt bort något när jag t.ex. ätit ute den sista veckan. Jag kan liksom bara inte tro att vi måste ändra allt det för att få barn. Jag kan möjligtvis köpa att det kan vara hälsosammare i vissa lägen, men inte mer än det, så njut du av det du tycker om!

PP: helt vansinnig artikel. Det enda jag kan säga är att när abort är lagligt, så behöver inte kvinnor ta till sådana hemska metoder (som den stackars kvinnan som betalade en man för att misshandla henne). Hemskt! 

Snigelkatt: det är verkligen inte konstigt att du tappat all ork och lust nu. Tycker det låter klokt att ni tar en paus och inväntar resultatet av utredningen. Kom ihåg att du kan prata av dig hur mycket du vill här! Kram

Monchichi: skit att mensen inte kommit än. Måste vara väldigt jobbigt att gå och vänta på det. Jag tycker absolut att du ska ta upp det med KK när du får resultatet av utredningen. Lova att berätta hur det går!

• NinniNinna

Monchichi: glömde säga att jag tror som Icka, dvs att man kan ha mens utan äl, men inte äl utan mens.

• Cali

Suck! Idag känns det tungt... Jag har konstiga drömmar om att jag aldrig kommer att få barn. Känns som jag inte ens kan slappna av när jag sover. {#lang_emotions_frown}

Monchichi: De första tre - fyra gångerna jag hade mens efter missfallet var det ganska långa cykler (den längsta var dock alldeles efter missfallet) och sedan "krympte" avstånden. Men den blev aldrig som innan. Nu går jag och väntar och väntar, precis som du, men det lär nog dröja ett bra tag.

NN: Jag är rädd att örterna är doserade efter en viss diet, så om jag ändrar något kanske det blir overksamt eller rentav skadligt? Jag lägger ju trots allt ner tid, mycket pengar och kraft på dessa preparat och jag vill, vill, vill, vill ju att det ska funka.

Snigelkatt: tänker på dig!

• NinniNinna

Cali: då hoppas jag att dieten och örterna funkar för dig! Känner du någon skillnad redan nu?
    ..om mardrömmarna, så känner jag så väl igen mig. Jag drömmer inte exakt om att jag aldrig kan få barn, men jag drömmer fruktansvärda mardrömmar (i natt drömde jag att jag försökte simma i ett stort mörkt hav, men kunde inte hålla huvudet över vattenytan). och väcker min sambo var och varannan natt genom att jag sover så oroligt. Jag undrar också om jag någonsinn verkligen slappnar av. Kram till dig!

Ego: i dag tyder verkligen allt på att mensen kommer och det känns ok eftersom jag var så inställd på det. Känns nästan skönt att jag kan lita på kroppens tecken. ...men det går ju aldrig att komma ifrån att det är lite deppigt varje gång....

• Jemema

Cali, hoppas du sovit i natt? KRAM!

NN, håller tummarna

monchichi, jag vet andra som haft äl-sekret vid lustiga tidpunkter efter att ha varit med om mf. Men jag vet inte varför tyvärr.

snigelkatt, jag förstår hur du känner Själv skulle jag så gärna vilja bara strunta i det, ge upp, men det är svårt att släppa taget

Min mens (tredje efter ma) var bara fyra dagar den här gången. Det har blivit kortare och mindre riklig för varje gång. Undrar om det är bra eller dåligt?

• snigelkatt

Vill ge en STOR kram till er alla i tråden!
    Jag vet inte hur jag skulle fixat allt utan att ha er att ventilera med, TACK!

monchichi - Har KK hört av sig ännu? Ingen mens än?

nn - hoppas ändå att den inte kommer!

cali, liss o PP - tack, kram!

icka - noterar att jag ska ta upp TNF-alfa provet vid nästa SU-besök. Ska även kolla upp om jag ska ta trombuyl och progesteron redan från ÄL (min vännina som lyckats via IVF började med båda redan vid ÄL. Jag skulle börja vid plus sa hon.) Sen vill jag kolla med henne om det där att vita blodkropparna kan attakera embyot i tron att det är ett virus. Får se vad de säger. Vad det fredag det var VUL?

jemena - ja, oftast vill man bara ge upp. Men längtan efter att läntligen yckas tillslut är så mycket starkare. DET SKA GÅ!!! Min mens har oxå blivit kortare och mindre sedan jag började på alla MF. 3-4 dagar nu istället för 6-7 som jag hade förr.
    Tycker bara det är skönt.
    Min blödning nu har redan börjagt minska lite. Ju snabbare den försvinner, desto snabbare kan jag lämna och gå vidare.

ego - lite ledsen idag. Min lillasyster ringde igår och berättade att hon var gravid.... Min första tanke var NEJ!!!!
    Men självklart är jag jätteglad för hennes skull. Eller rättare sagt, jag KOMMER bli jäteglad sen.... Nu är jag mest avundsjuk och bitter och ledsen över att det gick så himla lätt för dem. De har bara vart ihop i ett halvår, och bara bott i hop i 2 månader.
    Jag o mannen ska trösta oss idag med att gå ut o äta Tapas.

Ha en fin dag i kylan!

• monchichi76
    Snigelkatt.. Den reaktion du fick mot din syster känner jag igen! Har som sagt tre kamrater som blev gravid samtidigt som mina graviditeter (en för varje) och alla har det gått bra för. Självklart är jag jätteglad för dem..men samtidigt har jag en bitterhet som fortfarande ligger kvar. Blir elak på mig själv varje gång jag kommer på mig själv med en "dum" tanke om det. En arbetskamrat ringde till mig förra vecka för att fråga hur ett mf börjar..hon har blivit gravid och var orolig för att ha ett på gång. Kom på mig själv att tänka "vad skönt om fler får vara med om det!" Hur dum får jag vara!! Men jag vill inte alls att hon ska få mf..tror det hela är att jag vill att folk ska förstå vad jag varit med om.. Känner mig hemsk..

Ego...KK ringde idag, men bara en sköterska. Hon berättade bara att kromosonproven inte kommit än och läkaren vill vänta tills de kom. Men det lät på henne som att de andra var bra. Men vi får väl vänta och se..

Tror nu att min mens kanske är på G... Har bruna spottings idag. Hoppas det är mensen som vill komma fram nu!
  • Liss

Snigelkatt: Jag håller med de övrig om att det inte är konstigt att du känner dig deppig och kraftlös just nu. Du har varit igenom så mycket skit – som ingen borde behöva gå igenom. Och det är klart att det strör salt i såren att din syster är gravid. Men det är ändå skönt att höra din kämparanda! Klart att det ska gå! Och ha inte dåligt samvete för att du inte är överlycklig för din systers skull. Hon förstår säkert hur jobbigt det är för dig. Stor kram och hoppas att ni får riktigt god tapas ikväll!

Monchichi: Det är klart att det inte är kul att känna sig bitter, men det är inget konstigt att du tänker och känner som du gör. Tror att vi alla här inne känner igen oss i det du skriver. Jag gör det i alla fall. Vi måste bara inse att det är helt naturligt att vi reagerar så och försöka ge upp det dåliga samvetet. Lättare sagt än gjort såklart. Men värt ett försök. Håller tummen för fina provsvar och att det är mensen som är på gång.

Jemema: Ingen aning om det är bra eller dåligt med kortare mens. Men jag tror inte att det spelar någon roll.

Ninni: Kram till dig som har mens på väg, aldrig roligt. Hoppas att du får sova gott i natt.

Oj, nu måste jag rusa, får kommentera mer sen. Kram alla!

• icka76

Ninni: Trist med mens KRAM.

Snigel: Svarade dig i den andra tråden men gör det här oxå. Det är fullt förståeligt att du inte blir jublande glad, vore nästan konstigt om du blev det. Som du säger så kommer glädjen över att bli moster så småningom men låt det ta den tid det tar.

Jemena: Min mens blev oxå kortare efter mina ma:n, vet inte heller varför.

Liss: Allt bra med dig annars?

Monchichi: Håller tummarna för att alla proverna är bra och att mensen kommer nu så ni kan starta om. Min läkare ville oxå vänta in alla provsvar innan jag fick dem.

Cali: Man drömmer så dumt ibland, hoppas du fick sova bättre inatt.

TT: Din lilla arbetsmyra, nu får du allt ta dig tid att kika in och tala om hur det är med dig.

PP: Hur är det med dig?

Till er som jag missat: Hej, hej!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3