• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Liffan

OK, var inne och kollade under 'Pappagrupp' och 'Infertilitet'. senaste inlägget var gjort i juli 2008. så jag letade vidare. under 'Provrörsbefruktning' fanns det 16(!) trådar. i den mest aktiva tråden fanns 12 inlägg. men de skriver fint och verkar vara kloka, de också... de säger att de är viktigt att mannen är ett stöd för kvinnan under processen och att det verkar vara jobbigt för kvinnorna som måste äta så mycket hormoner.

www.familjeliv.se/Forum-6-78/m50457744.html

Men hörni, säger det här något om manligt och kvinnligt tro? {#lang_emotions_laughing}

• Macpau
    Liffan skrev 2010-03-10 20:24:54 följande:
    OK, var inne och kollade under 'Pappagrupp' och 'Infertilitet'. senaste inlägget var gjort i juli 2008. så jag letade vidare. under 'Provrörsbefruktning' fanns det 16(!) trådar. i den mest aktiva tråden fanns 12 inlägg. men de skriver fint och verkar vara kloka, de också... de säger att de är viktigt att mannen är ett stöd för kvinnan under processen och att det verkar vara jobbigt för kvinnorna som måste äta så mycket hormoner. www.familjeliv.se/Forum-6-78/m50457744.htmlMen hörni, säger det här något om manligt och kvinnligt tro?
    hahaha...12 inlägg-det avverkar vi på en kvart . Och ja- det säger nog en del om oss (men för att inte dras in i en massa jämställdhetsdebatter så säger jag nada!)
  • JaMA08

Macpau: Angående pik på bröllopet, vi fick höra några sådana när vi gifte oss och då hade vi försökt i 1år. Visst var det skitjobbigt och Martin & jag tittade på varandra & kände oss ledsna men vi hade pokerfejs och bara log.... Tyvärr är det nog en vanlgit fras på bröllopet...

• naas

Visst är det orättvist här i världen! Det känns som att en del bara behöver skaka kalsongerna och sedan är de gravida. Men för andra tar det evigheter, om det ens går överhuvudtaget.

Jag är inne i någon period av avundsjuka och missunnsamhet. Jag känner mig jättehemsk! Jag tittar på anhöriga och bekanta som får barn efter barn utan problem, och frågar mig varför går det så lätt för dem (det längsta ett par i vår bekantskapskrets har försökt att få barn är 7-8 månader), och varför det inte fungerar för oss?

En del får så många barn att det känns som att de inte får tillräckligt med tid till alla. Varför kunde inte världen vara gjord så att jag kunde fått ett barn av deras kvot istället för att de ska få 3 eller 4 som kanske snart blir till fem?

Jag är utbildad lärare men har bara jobbat något år och går arbetslös sedan ett halvår tillbaka. Jag kan känna igen mig i er andra som är arbetslösa att det är jobbigt att gå hemma för man känner sig ju lite halvt värdelös. Men för mig har det samtidigt, hemskt nog, känts som en befrielse att gå hemma en period. På jobbet blev jag nämligen ständigt påmind om alla barn och att vi inte kan få några; jag tyckte att det kändes jättejobbigt! Under den korta period som jag har jobbat har jag dessutom redan mött så många barn som har det svårt hemma. En del kommer från missburkarfamiljer, där föräldrarna inte verkar tycka att barnen är värda ett dyfft. En del har skaffat barn på löpande band utan att förstå ansvaret och engagemanget som krävs. Det finns många miffon till föräldrar (samtidgt som det så klart finns många, många bra också, det vill jag poängtera). Varför har alla dessa kunnat få barn men inte alla oss? Jag blir så fruktansvärt arg när jag ser barn fara illa, och särskilt när jag ser myndigheterna inte göra ett smack!

Missförstå mig inte nu, men kanske har vi alla fått en välsignelse i detta svåra. Tack vare att vi har det svårt att få barn kommer vi ju troligen att värdesätta dem mycket mer än vad andra kanske skulle (även om de allra flesta så klart ändå värdesätter sina barn högst)? Vi kommer aldrig att ta dem för givet. Jag vet inte, men jag försöker hitta något positivt i eländet.  

• naas

Appropå giftermål Macpau, så får du nog räkna med en hel del kommentarer angående barn. Om inte på brölloppet, så månaderna efter det. För de flesta verkar ha föreställningen om att det går till som på film; att nio-tio månader efter så kommer det ett barn. Det vet ju alla.  Särskilt om de själva har haft lätt att få barn så bara antar de att det ska gå lätt för er också. Så har det i alla fall varit för oss.

Ibörjan höll vi det rätt så hemligt att vi inte kunde få barn. Bara mina närmaste vänner visste (för det är samma sak här att min man inte vill prata om det så det dröjde lite innan hans vänner och familj fick reda på det och gissa vem som avslöjade det ;) ?). Men sedan blev det så jobbigt med alla kommentarer och frågor, att vi gick ut till familjerna och andra bekanta och sa som det var när de frågade. Sedan dess har det blivit mycket mindre frågor och kommentarer och det känns jätteskönt. 

Men trots att det är vanligt att ha fertilitetsproblem (för det är väl ungefär 1-3 av 10 som har svårt att få barn?) så känns det som att en del folk inte kan acceptera problemet. De antar hela tiden ändå att man gör något fel och litar inte på läkares utlåtande, och de kommenterar och ger "goda råd". Ni har kanske också fått dem? : "Ni vet väl att man måste ha sex för att bli med barn", "Är du säker på att du har ägglossning?" "Vet du när du har ägglossning?", "Sluta stressa så kommer det; du spänner dig nog bara så mycket". En del antar hela tiden att man är gravid, och då får man höra viskningar som: "Är du säker på att hon inte är gravid? Hon går lite gravid (så sa min mans syster till min man för inte så länge sedan trots att hon är en av de som har varit mest insatt i vår utredning)", "Du har blivit lite tjock om magen, är det något på gång eller?", "Åh, vilken tid det tar för er!". Man vill bara skrika och nästan slå till folk. Men även om klumpedunsarna är fler så är det tur att det finns några få helt underbara människor som är ett stort stöd också. 

Ni får ursäkta mitt gnällande och filosofierande också. Men ibland är det skönt att få ut sig allt, och kanske behöver det inte gillas som gnällande om det är befogat, som någon så bra skrev.

• Liffan

Godmorgon!

Naas: Hej! Jo, kommentarerna känner man ju igen... Jag har en kompis (som enligt alla papper är smart) som i samma harang om hur vi ska bli gravida lyckas råda oss att både slappna av och dessutom se till att komma samtidigt. jag vill inte få råd av människor som tror att det är i den simultana orgasmen som hela lösningen finns... (för då hade vi dessutom haft en drös med ungar ).
    Men jag tror också att det här är en process som gör att man säkert kan komma att uppskatta sina barn mer sen, om man bara får några... det är ju liksom den lilla orosbiten som hänger sig fast.

Idag ska jag på VUL för att kolla pergobehandlingen. jag tog ett ÄL-test i morse men fick inget utslag. har inte känt av någon ägglossning alls den här månaden och annars brukar jag känna det väldigt tydligt. verkar som att pergon har motsatt effekt på mig. eller så försenar den processen. men jag oroar mig för att pergon har fått min egen ÄL ur balans. men det visar sig väl om några timmar...

hoppas ni mår bra idag!

• MIA SD

Imorgon är det dags för UL , Äntligen!!
    JAg känner mig gravid så enkelt är det.. På måndag är det dags för äggplock enligt läkaren.
    Jag mår mycket bättre nu sen jag blev sjukskriven.. Bara vila hela tiden..

• MaMaS

Macpau: Men åh, dumma akupunktur, varför kan du inte göra båda samtidigt? 

Vitsippa: Trist att mensen kom, man mår ju alltid lite extra dåligt den dagen, men sen tar man sig upp igen på något sätt varje mån. Som du säger, skönt att veta iallafall och jag hoppas verkligen ni får ihop tiderna. 
    hahahaha tyckte det var ganska roligt ang tråd för killarna och att de skrivit 12 inlägg. Ja, lite skillnad mellan killar och tjejer Men så kan jag tycka det är när tex min sambo pratar i tel med sin barndomskompis. De pratar i typ 5 min. Och jag frågar varje gång om samtalet bröts eller nåt. Nej, då de hade pratat färdigt. De hade sagt det de skulle säga, så varför fortsätta prata.
    Men när alla våra hormoner har satts i rullning kanske de ändå kommer och frågar oss om hur man startar upp en tråd
    Naas: Såna perioder kommer och går, iallafall för mig. Och dom där "käcka" (stavas det så??) kommentarerna om hur man blir gravid gör ju inte saken bättre. 
    Appropå bröllop så läste jag nånstans för ett tag sen varför det kallades för "smekmånad". Vet inte om det stämmer men där stod det att man skulle vara borta 1 mån för att kvinnan skulle hinna bli gravid. hahhahha, skämtar de eller  
    Liffan: STORT LYCKA TILL idag på vul. Håller tummarna att de hittar ett (eller två) jätte fina äggblåsor. Läkaren sa till mig att man kan få äl senare när man ätit pergo, så det kanske är så för dig. Är det så borde de ju ändå kunna se om det finns något som börjat växa till sig. 
    Kram till er alla!!
  • MaMaS

Ville bara berätta. 

Tel.intervjun jag hade i tis gick tydligen bra. Ska dit på intervju nästa tis
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-03-11 14:29:33 följande:
    Ville bara berätta.  Tel.intervjun jag hade i tis gick tydligen bra. Ska dit på intervju nästa tis
    hahha...där ser man

Har rätt mkt att göra på jobbet-hör av mig sen!
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?