• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Liffan

Och nu är det fredag eftermiddag!!

Miss Star: Jag har också egen ÄL och regelbunden mens. hade ett progesteron-värde på 66. är s-prog samma sak? (jag gissar det men man vet ju aldrig)

Härligt med Island! det verkar så exotiskt!

Försöker: snart borde du ju få reda på när du ska till SU för VUL och kan alltså boka resa och då kan vi boka tid för fika! det är lite som domino det här...

Vitsippa: hur känns det idag? mens? eller inte?

• Stella Kardunn

Liffan och Försöker79 --> Jag hade obehandlad 30 och 15, på enkel kur 58 och 28, på dubbel kur fick jag 79 och 29. Ni verkar ligga på samma som mig mao, jag undrar hur "bra" värdena är egentligen då de ändå skickade oss vidare till ivf? Samt att jag läst i planerar barn trådarna att många ligger uppåt hundra. Har även ett svagt minne av att min gyn sa att det inte är ovanligt att obehandlade "normala kvinnor" ligger uppåt 80.

Borde jag ligga på för att få öka upp till trippel dos egentligen?

Har ni också hört att det finns gräns runt 30, där man säger att under den så har man inte ÄL och över så har man?

Sorry för att jag svamlar mest, borde väl egentligen ställa alla dessa frågor till min gyn, men jag känner mig så tjatig som mailar henne stup i kvarten..

• MaMaS
    Liffan skrev 2010-03-05 14:14:46 följande:
    Och nu är det fredag eftermiddag!! Miss Star: Jag har också egen ÄL och regelbunden mens. hade ett progesteron-värde på 66. är s-prog samma sak? (jag gissar det men man vet ju aldrig) Härligt med Island! det verkar så exotiskt! Försöker: snart borde du ju få reda på när du ska till SU för VUL och kan alltså boka resa och då kan vi boka tid för fika! det är lite som domino det här... Vitsippa: hur känns det idag? mens? eller inte?
    Vilket bra värde du hade på 66. 
    precis, mina småonda bröst har försvunnit, brukar göra det nån dag innan mens, så den lär komma imorgon. Så tyvärr lyckades vi inte denna gången heller men nu får man ju börja med pergo iallafall, så känns som ett steg på vägen på något sätt. Ja, så snart kan jag lite mer exakta dagar och inte bara massa svammel om fika tider
  • MaMaS
    Stella Kardunn skrev 2010-03-05 15:25:49 följande:
    Liffan och Försöker79 --> Jag hade obehandlad 30 och 15, på enkel kur 58 och 28, på dubbel kur fick jag 79 och 29. Ni verkar ligga på samma som mig mao, jag undrar hur "bra" värdena är egentligen då de ändå skickade oss vidare till ivf? Samt att jag läst i planerar barn trådarna att många ligger uppåt hundra. Har även ett svagt minne av att min gyn sa att det inte är ovanligt att obehandlade "normala kvinnor" ligger uppåt 80. Borde jag ligga på för att få öka upp till trippel dos egentligen? Har ni också hört att det finns gräns runt 30, där man säger att under den så har man inte ÄL och över så har man? Sorry för att jag svamlar mest, borde väl egentligen ställa alla dessa frågor till min gyn, men jag känner mig så tjatig som mailar henne stup i kvarten..
    Har du kollat ditt värde två olika gånger? Eller varför har du två värden?
    Ja, vad som är bra värden har jag också undrat över väldigt mycket och det verkar inte som gyn verkar ha riktigt koll de heller. Alla jag frågar säger olika. Men jag har också hört att man ska ha över 30 för att ha äl och eftersom jag har 23 så har jag alltid undrat om jag verkligen HAR äl?? Men jag frågade SU nu när jag var där och enligt dom hade jag det. Så man får väl lita på det. Men den verkar ju inte heller vara helt hundra eftersom jag skulle ta pergo.... Och eftersom jag småblöder direkt efter äl kanske det tyder på att allt inte är som det ska. 
    Hur har ni det? Har ni småblödningar eller kommer er mens bara pang på?
  • Macpau

Hej tjejer!

har läst igenom alla inlägg lite snabbt, men har haft så hektiskt på jobbet så jag inte hunnit svara (stackars, stackars mig ).

Ska snart iväg på middag med kompisarna, men joinar er imorgon bitti när min kära sambo sover (jag självvaknar tyvärr alltid jättetidigt).

Kram & ha en jättetrevlig kväll så hörs vi imorgon!

• Liffan
    MaMaS skrev 2010-03-05 15:42:00 följande:
    Vilket bra värde du hade på 66.  precis, mina småonda bröst har försvunnit, brukar göra det nån dag innan mens, så den lär komma imorgon. Så tyvärr lyckades vi inte denna gången heller men nu får man ju börja med pergo iallafall, så känns som ett steg på vägen på något sätt. Ja, så snart kan jag lite mer exakta dagar och inte bara massa svammel om fika tider
    Trist att mensen är på G! det är så pissigt varje gång den gör det. och ok att vi ska börja med pergon nu men helst hade jag ju sett att det inte behövdes.

Miss Star: jag funderar också över dina dubbla värden. när har du tagit dem?  och varför två? egentligen bli jag lite glad om det är så att 66 är lågt (även om jag trodde att det var bra) för då finns det ju en faktiskt mening med pergon.

Men jag känner väldigt tydligt när jag har ägglossning och, för att svara på din fråga Försöker, så har jag aldrig några mellanblödningar eller spottings utan bara mens. men väldigt lite mens och under i princip bara en dag.
  • Liffan
    Macpau skrev 2010-03-05 16:04:48 följande:
    Hej tjejer!har läst igenom alla inlägg lite snabbt, men har haft så hektiskt på jobbet så jag inte hunnit svara (stackars, stackars mig ).Ska snart iväg på middag med kompisarna, men joinar er imorgon bitti när min kära sambo sover (jag självvaknar tyvärr alltid jättetidigt).Kram & ha en jättetrevlig kväll så hörs vi imorgon!
    Trevlig kväll!
  • Vitsippa76

Ahh, fredag eftermiddag, underbart! Och solen skiner, man blir ju faktiskt lite lycklig!

Nix, fortfarande ingen mens i sikte! Ska hålla mig till imorgon, då testar vi. Har en liten gubbe på varje axel, en som säger "ja, ni har säkert lyckats! hurrahurrahurra!" och en som säger "tro inte att ni har lyckats, du vet att det inte går, det är bara kroppen som luras"... Envetna är de!
    Jag har också ägglossning och regelbunden mens (för det mesta alltså!). Progesteronvärden har jag dock ingen aning om... Fick veta att de är normala och att jag har egen äl, men några siffror fick jag inte och hade inte vett att fråga om.
    Liffan - hoppas att du kom iväg på din träning. Jag skall försöka ta mig iväg imorgon. Har varit mer eller mindre krasslig sedan i julas, så det har inte blivit mycket av träning. Känns i kroppen.
    Ha en skön fredagskväll!
  • Liffan
    Vitsippa76 skrev 2010-03-05 16:30:15 följande:
    Ahh, fredag eftermiddag, underbart! Och solen skiner, man blir ju faktiskt lite lycklig! Nix, fortfarande ingen mens i sikte! Ska hålla mig till imorgon, då testar vi. Har en liten gubbe på varje axel, en som säger "ja, ni har säkert lyckats! hurrahurrahurra!" och en som säger "tro inte att ni har lyckats, du vet att det inte går, det är bara kroppen som luras"... Envetna är de! Jag har också ägglossning och regelbunden mens (för det mesta alltså!). Progesteronvärden har jag dock ingen aning om... Fick veta att de är normala och att jag har egen äl, men några siffror fick jag inte och hade inte vett att fråga om. Liffan - hoppas att du kom iväg på din träning. Jag skall försöka ta mig iväg imorgon. Har varit mer eller mindre krasslig sedan i julas, så det har inte blivit mycket av träning. Känns i kroppen. Ha en skön fredagskväll!
    Jag håller mina tummar hårt!!!!

Hemma från träning nu! det gick bra men tyvärr ett ganska tråkigt pass... men den värsta tröskeln är förhoppningsvis övervunnen.

Ha en trevlig kväll!
  • Stella Kardunn

Jag har alltid fått ta två tester med 2-3 dagars mellanrum ungefär dag 19 och 21. Trodde ärligt talat det var standard då min gyn sagt att det är minst lika viktigt att värdena håller i sig och inte sjunker för fort.

T ex när jag tog testerna efter enkel kur så sa hon att det första värdet var ok, men att det sjunkit alldeles för mycket till test två, så därför fick jag prova dubbel kur. Som ni ser sjönk värdet i princip lika mycket denna gång, men då sa hon att det ändå var okej eftersom det första värdet var så mycket bättre.

Så för att svara på din fundering Liffan, så tror jag att 66 räknas som helt okej faktiskt.

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?