• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau
    Finiz skrev 2010-02-10 07:41:41 följande:
    Hur gör man för att få in andras inlägg och svara på dom? Lyckades inte riktigt där ser jag.
    Du gör nog rätt, med att trycka på det där "citera inlägget" tecknet. Det har varit så ett par dar, att det emellanåt inte kommer med....
  • Humlet
    Kissie skrev 2010-02-09 20:03:47 följande:
    Nja, inte direkt någon förklaring. Men jag antog att det är som jag läst någonstans att de inte startar upp något nytt under sommaren. Men vi ska ju ha hunnit med det första mötet innan sommaren, som jag har förstått det. spännande att ni ska starta upp så snart om ni hunnit med första IVF innan sommaren Kram på er
    Du skall bli kallad inom 90 dagar efter det att remissen är mottagen (röda dagar, långhelger och dyl räknas inte in i de 90 dagarna).
    Efter första infomötet kan det gå ytterligare 90 dagar innan behandling.
    Har du otur skjuter sommarens semestrar på det ytterligare.

Även om det går under vårdgaranti kan de inte alltid hålla tiderna.
  • MaMaS
    MissDrutten skrev 2010-02-09 21:45:57 följande:
    Det kallas nedregleringsspray, den stänger typ av kroppens alla signaler så att de får mer koll på var man är nånstans i cykeln. Den andra veckan ska det tydligen kännas som att komma i klimakteriet... Härliga tider som väntar. inte minst för sambon som ska leva med mig under den tiden. Som tur är ska det tillståndet gå över ganska fort när man väl har börjat med sprutorna. Jag fick testa att spruta mig under besöket på Sahlgrenska och jag tyckte inte att det var farligt alls, och jag är inte heller så förtjust i sprutor. Den ser ut som en spruta som diabetiker tar sitt insulin med. en jättetunn nål och lätt var den att hantera.
    Tack för ditt svar och info, då vet jag lite mer. Fast man vill veta så mycket som möjligt, blir jag ändå mer rädd för ju mer jag vet Jag är verkligen livrädd för sprutor, så förstår inte hur jag ska kunna ta en spruta på mig själv {#lang_emotions_sealed} Är det bara jag som tycker detta känns lite jobbigt?
    Med allt vi måste gå igenom tycker jag nog sambon får stå ut med ett dåligt humör lite då och då
  • Finiz
    MaMaS skrev 2010-02-10 09:38:57 följande:
    Jag har inte så ont av att någon annan sticker en spruta i mig, men att göra det själv tycker jag verkar jättejobbigt, hur vet man att man gör rätt och inte sticker fel? Läskigt.
    Har sagt till sambon att han får sticka mig men han är ännu fegare än mig, så undrar hur detta ska gå.

• MaMaS
    Finiz skrev 2010-02-10 10:16:23 följande:
    Skönt att du inte tycker det är så jobbigt med sprutor. Jag är verkligen livrädd. Jag håller alltid på att svimma varje gång jag ska ta blodprov eller nåt sånt. Får alltid lägga mig ner i stolen och det tar hur lång tid som helst innan allt är klart. Sen får jag ligga kvar en stund efter också. Så hur det ska gå är för mig en gåta. Men jag får ju försöka iallafall. 
  • MIA SD

Nu har jag varit på Apoteket och hämtat ut min spray.. På söndag smäller det!!{#lang_emotions_sealed}
    Man ska absolut inte läsa biverningslistan om man vill behålla sitt förstånd!!!
    Det är så fruktansvärt jobbigt att vänta. Annars har ju allt legat så långt fram i tiden men nu så kan man ju nästa räkna timmarna...Livrädd helt enkelt!!!

• Macpau
    MIA SD skrev 2010-02-10 11:24:54 följande:
     Nu har jag varit på Apoteket och hämtat ut min spray.. På söndag smäller det!!Man ska absolut inte läsa biverningslistan om man vill behålla sitt förstånd!!!Det är så fruktansvärt jobbigt att vänta. Annars har ju allt legat så långt fram i tiden men nu så kan man ju nästa räkna timmarna...Livrädd helt enkelt!!!
    Det kommer att gå jättebra! Nä, biverkningarna är inte roliga kan jag tänka mig...räckte att läsa Pergotime bipacksedeln.

Håller tummarna att det går smidigt, utan större biverkningar:)
    MaMaS skrev 2010-02-10 10:29:23 följande:
    Skönt att du inte tycker det är så jobbigt med sprutor. Jag är verkligen livrädd. Jag håller alltid på att svimma varje gång jag ska ta blodprov eller nåt sånt. Får alltid lägga mig ner i stolen och det tar hur lång tid som helst innan allt är klart. Sen får jag ligga kvar en stund efter också. Så hur det ska gå är för mig en gåta. Men jag får ju försöka iallafall. 
    Åh...vad skönt att jag inte är ensam om det. När jag kommer in på su provtagningen så sållar jag direkt och säger "vem har gjort detta längst!? Vem kan göra det mest smärtfritt??"hahaha...
  • MaMaS
    MIA SD skrev 2010-02-10 11:24:54 följande:
     Nu har jag varit på Apoteket och hämtat ut min spray.. På söndag smäller det!! Man ska absolut inte läsa biverningslistan om man vill behålla sitt förstånd!!! Det är så fruktansvärt jobbigt att vänta. Annars har ju allt legat så långt fram i tiden men nu så kan man ju nästa räkna timmarna...Livrädd helt enkelt!!!
    Det kommer gå jätte bra! Tänk, nu har du börjat resan.
    Läs inte om biverkningarna, det brukar aldrig hjälpa Förstår att du är rädd, det kommer jag också vara, men man får försöka tänka positivt att det är för något gott i slutändan. *kram* och lycka till!!!
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-10 11:55:45 följande:
    Åh...vad skönt att jag inte är ensam om det. När jag kommer in på su provtagningen så sållar jag direkt och säger "vem har gjort detta längst!? Vem kan göra det mest smärtfritt??"hahaha...
    hahahaha, jag är precis likadan. Det måste alltid vara nån som KAN det. En gång fick jag en som sa att hon kunde, men det var katastrof, hon tog en jätte tjock nål, hittade inte rätt, fick försöka flera gånger och grävde och hade sig. Vad hände, jo, jag svimmade av rädsla. Man blir ju inte mindre rädd efter en sån upplevelse precis. 
    Men då kan vi ju stötta varandra när det väl är dags  
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-10 12:08:28 följande:
    hahahaha, jag är precis likadan. Det måste alltid vara nån som KAN det. En gång fick jag en som sa att hon kunde, men det var katastrof, hon tog en jätte tjock nål, hittade inte rätt, fick försöka flera gånger och grävde och hade sig. Vad hände, jo, jag svimmade av rädsla. Man blir ju inte mindre rädd efter en sån upplevelse precis.  Men då kan vi ju stötta varandra när det väl är dags  
    var det på su? I så fall har min sambo haft nöjet att träffa henne med...hon var lite yngre än genomsnittet där:).

Hon försökte 3-4 gånger, bytte arm till slut. Han kom därifrån med en massa blåmärken stackarn. Tur att han inte bryr sig. han var väldigt snabb med att dra för skynket mellan oss och bad henne sänka rösten när hon skrek "vad konstigt, det droppar ingenting, jag måste ha kommit in lite snett, bla, bla, bla" 

Ja, då får vi helt klart stötta varann. Men ajg är övertygad (nu) att det kommer att gå alldeles utmärkt!
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?