• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • MaMaS

Macpau: hahhaaha, ja det blev ju en skönhetsvecka, så tänkte inte jag, men den var ju jätte bra, hahhahaha. Hoppas det går bra för dig också hos tandläkaren. 

Usch, synd om din sambo. Jag vet precis hur det känns. Blev också arbetslös för ett tag sen och söker också jobb. Så jag vet hur tufft det är där ute. Jag sitter också och väntar svar på en intervju jag var på för ca 2 veckor sedan.
    Mia sd: Skönt att det gick bra med sprutskolan (gud vad jag är nervös över den). Jag hade också tolkat sprayningen precis som du, men vad bra att vi nu alla vet hur vi ska göra {#lang_emotions_wink}
    Känns som männen får ha lite förståelse på att vi inte kommer vara oss själva riktigt under denna processen. Och det förstår dom nog med tanke på allt vi går igenom. Hoppas du mår bättre snart!!!
    Liffan: Åh, St Jörgen är ju bara SÅ bra!!! Vi var där innan jul när det var runt -10 ute och badade i utomhuspoolen, hur häftigt som helst. Man fick istappar i håret så kallt det var, men underbart varmt i vattnet. Färutom när man skulle gå in igen och springa ute halvt naken i -10
    Jag var och åt lunch med en kompis idag. Hon berättade då om en kompis till henne som går igenom ivf just nu. De har precis fått veta att omgång 2 inte heller gick vägen. De är skitknäckta och vet inte om de orkar gå igenom det en gång till. Fanns heller inga bra ägg att frysa så hon får börja om helt från början igen. Eftersom man själv kanske snart är där kände iallafall jag att detta är verkligen ingen dans på rosor. Det måste vara jätte jobbigt psykiskt och fysiskt. Och då börjar jag fundera om jag verkligen kommer fixa detta? Man måste nog vara ganska stark och jag är inte det just nu pga arbetslöshet och så. Så jag blev lite knäckt över att man kanske måste gå igenom allt detta när andra bara i princip behöver titta på varandra och bli gravida. Men nu ska vi ju till sahlgrenska nästa vecka så får vi väl se vad dom säger då. 
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-16 14:24:19 följande:
    Macpau: hahhaaha, ja det blev ju en skönhetsvecka, så tänkte inte jag, men den var ju jätte bra, hahhahaha. Hoppas det går bra för dig också hos tandläkaren.  Usch, synd om din sambo. Jag vet precis hur det känns. Blev också arbetslös för ett tag sen och söker också jobb. Så jag vet hur tufft det är där ute. Jag sitter också och väntar svar på en intervju jag var på för ca 2 veckor sedan. Mia sd: Skönt att det gick bra med sprutskolan (gud vad jag är nervös över den). Jag hade också tolkat sprayningen precis som du, men vad bra att vi nu alla vet hur vi ska göra  Känns som männen får ha lite förståelse på att vi inte kommer vara oss själva riktigt under denna processen. Och det förstår dom nog med tanke på allt vi går igenom. Hoppas du mår bättre snart!!! Liffan: Åh, St Jörgen är ju bara SÅ bra!!! Vi var där innan jul när det var runt -10 ute och badade i utomhuspoolen, hur häftigt som helst. Man fick istappar i håret så kallt det var, men underbart varmt i vattnet. Färutom när man skulle gå in igen och springa ute halvt naken i -10 Jag var och åt lunch med en kompis idag. Hon berättade då om en kompis till henne som går igenom ivf just nu. De har precis fått veta att omgång 2 inte heller gick vägen. De är skitknäckta och vet inte om de orkar gå igenom det en gång till. Fanns heller inga bra ägg att frysa så hon får börja om helt från början igen. Eftersom man själv kanske snart är där kände iallafall jag att detta är verkligen ingen dans på rosor. Det måste vara jätte jobbigt psykiskt och fysiskt. Och då börjar jag fundera om jag verkligen kommer fixa detta? Man måste nog vara ganska stark och jag är inte det just nu pga arbetslöshet och så. Så jag blev lite knäckt över att man kanske måste gå igenom allt detta när andra bara i princip behöver titta på varandra och bli gravida. Men nu ska vi ju till sahlgrenska nästa vecka så får vi väl se vad dom säger då. 
    min sambo är ekonom (inte redovisning, för då hade det sett mycket ljusa ut). Det räcker och blir över från alla som fick gå från Volvo för ett tag sen...men det blir säkert bra! Om inte annat så får jag lägga manken till och jobba på en superkarrär så jag kan försörja oss och killen får vara hemmaman!

jag har aldrig varit på St. Jörgen,men har hört att det ska vara mysigt. Vår favorit är Hotel Tylösand. Dit brukar vi åka nån gång per år och bada i deras utomhuspool som är av glas och kika ut på havet....den spaanläggningen är faktiskt jättemysig, men rummen är nästintill katastrof, tyvärr...

Ja...jag tror inte heller att det kommer att vara så lätt, hela den här ivf svängen...men jag tror (hoppas) att när man vä är inne i allt detta, så känns det inte riktigt lika jobbigt. Det kommer nog efter ett tag/mellan varven, när man faktiskt får tid att reflektera och känna efter vad det faktiskt är man utsätter sin kropp och själ för...

Därför är det så nice att ha varann Vi får helt enkelt se till att stötta varann när det blir lite tungt.

kramar
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-16 14:49:07 följande:
    min sambo är ekonom (inte redovisning, för då hade det sett mycket ljusa ut). Det räcker och blir över från alla som fick gå från Volvo för ett tag sen...men det blir säkert bra! Om inte annat så får jag lägga manken till och jobba på en superkarrär så jag kan försörja oss och killen får vara hemmaman! jag har aldrig varit på St. Jörgen,men har hört att det ska vara mysigt. Vår favorit är Hotel Tylösand. Dit brukar vi åka nån gång per år och bada i deras utomhuspool som är av glas och kika ut på havet....den spaanläggningen är faktiskt jättemysig, men rummen är nästintill katastrof, tyvärr... Ja...jag tror inte heller att det kommer att vara så lätt, hela den här ivf svängen...men jag tror (hoppas) att när man vä är inne i allt detta, så känns det inte riktigt lika jobbigt. Det kommer nog efter ett tag/mellan varven, när man faktiskt får tid att reflektera och känna efter vad det faktiskt är man utsätter sin kropp och själ för... Därför är det så nice att ha varann Vi får helt enkelt se till att stötta varann när det blir lite tungt. kramar
    Jag skulle precis säga att ekonomer behövs ju fortfarande, men så läste jag vidare Ja, jag tänker att nån gång måste det ju lösa sig och man får ett nytt jobb. Annars låter väl "hemmaman" inte helt fel
    Om ni inte har varit på St jörgen måste ni åka dit!! Det är jätte mysigt där och bra spa. Där gör man liksom spa på sig själv och går till olika stationer med bastu, ansiktsmask osv. Hur mysigt som helst. Jag har också varit i Tylösand och det är inte alls lika bra där. Det är lite samma stil som St Jörgen, fast St Jörgen är 100 gånger bättre. Så åk dit!!
    Ja, man får helt enkelt se hur man mår med ivf. Men tiden när man väntar på om man fått ett plus eller ej och det sen visar sig att mensen kommer tror jag är jätte tuff. Försöker bli ju färre och färre då så att säga. 
    Men nu är vi inte där ännu och det är ju jätte bra att ivf finns, så nu ska vi tänka positivt!!!
    Jag tror jag har äl i slutet av denna veckan. Man måste ju ändå fortsätta försöka. Man har ju fortfarande en liten, liten strimma hopp om att det kommer lyckas av sig själv. Hoppet verkar aldrig lämna en (fast tur är väl det)
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-16 15:15:35 följande:
    Jag skulle precis säga att ekonomer behövs ju fortfarande, men så läste jag vidare Ja, jag tänker att nån gång måste det ju lösa sig och man får ett nytt jobb. Annars låter väl "hemmaman" inte helt fel Om ni inte har varit på St jörgen måste ni åka dit!! Det är jätte mysigt där och bra spa. Där gör man liksom spa på sig själv och går till olika stationer med bastu, ansiktsmask osv. Hur mysigt som helst. Jag har också varit i Tylösand och det är inte alls lika bra där. Det är lite samma stil som St Jörgen, fast St Jörgen är 100 gånger bättre. Så åk dit!! Ja, man får helt enkelt se hur man mår med ivf. Men tiden när man väntar på om man fått ett plus eller ej och det sen visar sig att mensen kommer tror jag är jätte tuff. Försöker bli ju färre och färre då så att säga.  Men nu är vi inte där ännu och det är ju jätte bra att ivf finns, så nu ska vi tänka positivt!!! Jag tror jag har äl i slutet av denna veckan. Man måste ju ändå fortsätta försöka. Man har ju fortfarande en liten, liten strimma hopp om att det kommer lyckas av sig själv. Hoppet verkar aldrig lämna en (fast tur är väl det)
    Tjoho! Jag har äl just nu! Ska till akupunktören om 15 minuter-ska be honom att ställa in min äl på "default" så den varar ända tills jag blir gravid .

Tack för tipset! Ska kolla på St. Jörgen.
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-16 15:46:59 följande:
    Tjoho! Jag har äl just nu! Ska till akupunktören om 15 minuter-ska be honom att ställa in min äl på "default" så den varar ända tills jag blir gravid . Tack för tipset! Ska kolla på St. Jörgen.
    Åh, trevligt. Då hoppas jag ni ligger i {#lang_emotions_wink} Vi har precis börjat, hehe. 
    Lycka till hos akupunktören och att han kan hjälpa dig med äl
    Nu tänkte jag dra på mig joggingskorna och ge mig iväg på en tur. 
  • Liffan

Det går inte alls bra med citatfunktionen idag...

MissDrutten: Håller med om att det verkligen går upp och ned. för det mesta känns det ok men så kommer de där bakslagen, som när man får mens men också den där känslan av att andra är mer värda som familj än vad vi är. Min kusin (yngre) har precis fått barn och hon berättade att de hade hyrt hus i sommar med en annan familj. ok, det kanske inte är att nedvärdera oss som familj (alls faktiskt) men känslan är att vi INTE är en familj och vi är inga som kan vara den andra familjen som man hyr hus med. vi kan vara ett kompispar som man hyr hus med och helt plötsligt så blir ens barnlöshet uppenbar.

Mia: jobbigt med humörsvängningar! männen får helt enkelt stå ut med oss - de behöver ändå inte gå igenom lika mycket som vi, på långa vägar. Kul med intervju! du ska väl jobba efter att du har fått barn så det tycker jag inte alls att du ska känna är konstigt. eller försöka intala dig det iaf. på mitt jobb hade vi faktiskt en tjej som sökte ett mammavik på ett år som var gravid i tredje månaden. hon berättade för dem att hon var gravid men fick ändå vikariatet och några månader senare fick de rekrytera igen men de ville ändå ha henne under den tiden. det tycker jag var upplyftande!

Försöker: jag älskade St Jörgens sparitual. Kommer ihåg att det stod det skulle ta fyra timmar men en kompis som hade varit där sa att det inte tog så lång tid så vi hade avsatt 3,5 innan middagen men vi fick boka om middagen – jag hade kunnat vara där hur länge som helst! Det är ett sådant ställe som jag skulle vilja åka till med några tjejkompisar och hänga... *planer börjar smidas*

Nej, visst kommer det att vara tufft med IVF, det får man ju vara inställd på. Leder det till barn kommer det ju alltid vara värt det. Det är det vi får ha vårt mål siktat på!

Macpau: Hej på dig!! Hoppas akupunkturen gick bra!

Lycka till alla med ägglossning och försök att njuta av aktiviteten

• Liffan

ok, jättelångt och jobbigt disponerat inlägg men jag skyller på FL som inte alls var med mig... och kommer det flera gånger så är det FLs fel också...

• MIA SD

har så förbenant tråkigt..
    Jag blev lasad nu sista januari.. Alltså att jag fick gå för att jag närmade mig "2års reglern" som finns inom landstinget..
    Från att ha jobbat max till zero.. Det är en svår omställning.. Jag märker att mina vänner var mina arbetskompisar.. suck
    Maken jobbar skift o den här veckan så är det kvällsskift= asa skitatråkigt för mig!!
    Gnäll gnäll
    Ni få ta allt just nu... 

• Liffan

Mia: vad det så att du inte fick vara kvar för att du annars skulle fått tillsvidareanställning och de fegade ur? så höll det nämligen på att bli för mig och det kändes så enormt frusterande! jag var så arg när jag gjorde ett bra jobb och att dessa reglar ska sätta stopp för en! förstår att det kanske ska finnas regler så att arbetsgivaren inte ska kunna ha en på osäkra anställningsvillkor i oändlighet men det känns ju förjäkligt att något rinner en ur händerna och att man helt plötsligt står helt UTAN jobb! det löste det sig för mig i samma månadsskifte som det inte löste sig för dig... Ledsen för din skull! Håller tummarna att du får jobbet som du var på intervju för!! och att du blir gravid efter allt sprayande och sprutande!

har också en sambo som jobbar skift och vissa veckor känns det som att vi inte träffas alls. så jag vet hur det känns...

Stora kramar till dig!!

• MaMaS

Liffan: Ja, St Jörgen är hur bra som helst. Dra ihop tjejgänget låter inte helt fel

Mia SD: *kramar* Jag vet PRECIS hur du känner dig, jag sitter ju i precis samma situation. Hoppas vi snart hittar något nytt jobb. Hur kändes det på intervjun? När skulle du få svar?
    Kanske inte så intressant för er att veta men nu i två dagar på rad (dessutom) har jag och min sambo myst för att vi VILLE det. Vet inte hur det är för er andra, men senaste tiden har det inte varit så hos oss. Utan man har bara gjort det för att man inte vill missa äl (jätte charmigt) 
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?