• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-08 21:43:04 följande:
    Gud vad spännande Macpau!! Meddela hur det var! Hur mycket beräknade du att det skulle kosta?
    morgon!

900 spänn för första besöket, sen 480:-/besök (ca 1 timme)....så 2000 papp i månaden blir det.
    MIA SD skrev 2010-02-08 22:43:43 följande:
    Jag förstod så ska vi köra den långa versionen.. Jag börjar med sprayen den 14 för att sedan efter 2veckor börja med sprutorna.. ytterligare ca 2 veckor beroende på hur många ägg och sånt så skall äggen ut.. De räknar med att mitten av mars så skall äggen tillbaks..MYCKET att hålla reda på!! verkar mkt noga med tider för sprutor och blodprovning osv.. Är livrädd att göra ngt fel...Min Svägerska lyckades på 4 ivf. Då gjorde hon akupunktur..
    Den 14-det är ju jättenart! Jag har också förstätt det dom att tiderna är viktiga att hålla. Man får väl sätta återkommande larm på mobilen;) 4e ivf:en med aku, säger du...det låter ju lovande!!

Återkommer med hur det var!
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-08 18:47:07 följande:
    hallå i stugan (känns som att jag spamar tråden, alldeles själv) Hur är det med dig gumman-hunnit smälta allt ännu? Snart är det dags att sätta igång
    Hej hopp!
    Jo, tack allt bara bra här, förutom att jag idag har sjukt ont i huvudet. Började igår efter träningen och har hållt i sig hela natten och fortsätter nu. Så inte bra att träna helt enkelt {#lang_emotions_wink}
    Jag har börjat smälta detta med att vi snart ska på vårt första möte, men nu har jag ju kommit på att det kanske inte fungerar med ivf heller!!!??? Vad gör man då? Det MÅSTE ju bara fungera! Så nu börjar jag bli jätte nervös över det istället. 
    Varför kan man aldrig bara slappna av
    Hur är det med dig?
  • MaMaS

Vad roligt att vi börjar bli många i tråden!

Eller roligt och roligt, det är ju inte så roligt egentligen att vi skriver här med tanke på att vi måste göra ivf då, men ni fattar vad jag menar
    När ni andra skriver kommer jag på att jag vet verkligen ingenting om detta med ivf, ni skriver om sprej och sprutor och allt vad det är. Jag har noll koll, kanske borde läsa på lite Vad är det för sprej man ska ta? Jag som är livrädd för sprutor {#lang_emotions_sealed}
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-09 09:50:04 följande:
    Hej hopp! Jo, tack allt bara bra här, förutom att jag idag har sjukt ont i huvudet. Började igår efter träningen och har hållt i sig hela natten och fortsätter nu. Så inte bra att träna helt enkelt  Jag har börjat smälta detta med att vi snart ska på vårt första möte, men nu har jag ju kommit på att det kanske inte fungerar med ivf heller!!!??? Vad gör man då? Det MÅSTE ju bara fungera! Så nu börjar jag bli jätte nervös över det istället.  Varför kan man aldrig bara slappna av Hur är det med dig?
    Jag vet-tänk om det skiter sig...det är ju verkligen sista anhalten nu! Men jag antar att man kan dela upp ivf i olika delmomnet där med, med färska, frysta embryon, reglera hormonnivåerna...jag tror man hittar nya "steg" på det sista steget, så att säga
    MaMaS skrev 2010-02-09 09:53:09 följande:
    Vad roligt att vi börjar bli många i tråden! Eller roligt och roligt, det är ju inte så roligt egentligen att vi skriver här med tanke på att vi måste göra ivf då, men ni fattar vad jag menar När ni andra skriver kommer jag på att jag vet verkligen ingenting om detta med ivf, ni skriver om sprej och sprutor och allt vad det är. Jag har noll koll, kanske borde läsa på lite Vad är det för sprej man ska ta? Jag som är livrädd för sprutor 
    Jag är inte heller så insatt, vet ungefär hur det går till då jag fick med en "inför ivf broschyr" under förra besöket...men jag har förstått det osm att den långametoden innebär nedreglering samt injektioner.tyvärr. Jag är jätterädd för sprutor jag med..

Hur är det med er andra i tråden- lever ni ?
  • Macpau

Uppdatera er gärna i den andra länken, så man minns var i processen vi befinner oss! Länken finns som tilläggskommentar i den blåa rutan högst upp (i brost på rätt ord).

• MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-09 10:39:18 följande:
    Jag är inte heller så insatt, vet ungefär hur det går till då jag fick med en "inför ivf broschyr" under förra besöket...men jag har förstått det osm att den långametoden innebär nedreglering samt injektioner.tyvärr. Jag är jätterädd för sprutor jag med.. Hur är det med er andra i tråden- lever ni ?
    sista anhalten låter ju kul....
    Men nu får man tänka positivt och vara glad för att ivf finns. Men ibland börjar jag fundera på om det är bra att gå emot naturen så att säga, tvinga kroppen att bli gravid Men jag vill ju ha barn!!!
    Nu har jag uppdaterat mig i den andra länken
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-09 10:56:15 följande:
    sista anhalten låter ju kul.... Men nu får man tänka positivt och vara glad för att ivf finns. Men ibland börjar jag fundera på om det är bra att gå emot naturen så att säga, tvinga kroppen att bli gravid Men jag vill ju ha barn!!! Nu har jag uppdaterat mig i den andra länken
    Ja, man ska faktiskt vara tacksam för ivf...men jag tycker att det ändå känns lite jobbigt att helt förlita mig på ivf-mirakelkuren. vad gör man, som du sa, om det inte funkar??

jaja, vi tar ett steg i taget och får försöka mota bort tråkiga tankar tillsammans.
  • JaMA08

Kissie: Din läkare har fel, Sahlgrenska har Vårdgaranti vilket innebär att du får första besöket inom 90dagar från det att de registerat remissen. Vår dr skickade remiss innan nyår och vi ska bli kallade i slutet av mars. Lycka till!

Macpau: Tack, önskar bara jag gått ner i vikt när vi bestämde att vi skulle försöka göra bebis. Akupunktur innan IVF, vart gör du den?? Blev mycket nyfiken, vad vet du om det? Hjälper det ägget att fästa eller vad?

Vi ska vara glada att IVF finns, annars hade ingen av oss blivit förälder..

• Finiz

Hej alla!

Jag hoppar med här.
    Jag om min sambo har försökt i drygt 2 år utan några resultat, segt värre!
    De har inte hittat några fel på oss, förutom att min vänstra äggledare är lite trång.
    Jag fick Pergo i december även fast jag hade normal ägglossning och ska snart påbörja min tredje kur.
    Fick samtidigt en remiss till Sahlgrenska och ska på ett första besök den 24 februari och det känns jättespännande, lite nytt hopp har tänts. Går inte detta med ivf vägen så vet jag inte vad jag ska ta mig till.
    Vad gör ni andra för att hålla motivationen uppe?

• Kissie
    Macpau skrev 2010-02-08 18:42:46 följande:
    Hejsan!men gud, varför skulle det ta så lång tid för er? Fick ni nån förklaring? Vi behöver iof inte skicka nån remiss, då vi går på utreding på SU, men vi sattes upp i kön först för 2 veckor sedan och läkaren räknar med att vi ska ha hunnit med ett första ivf försök innan somaren (den långa metoden på ca 7-8 veckor totalt).Hur är det med er andra då?kram
    Nja, inte direkt någon förklaring. Men jag antog att det är som jag läst någonstans att de inte startar upp något nytt under sommaren. Men vi ska ju ha hunnit med det första mötet innan sommaren, som jag har förstått det.

spännande att ni ska starta upp så snart om ni hunnit med första IVF innan sommaren {#lang_emotions_laughing}

Kram på er
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?