• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Liffan
    MaMaS skrev 2010-02-03 10:55:57 följande:
    Hej! Får man hoppa in här? Vi står i kö till sahlgrenska och ska bli kallade senast i mars. Skönt att få prata med personer i samma sits. Står alla fortfarande i kö eller är det nån som börjat sin utredning?
    Välkommen! Då verkar ni har gjort utredning så jag gissar att ni får komma på samtal och sen sätta igång med IVF inom tre månader (om jag nu har tolkat SU:s hemsida rätt). Då är du snart igång!!!
    Macpau skrev 2010-02-03 14:21:56 följande:
    Hur är det med er andra idag tjejer? Jag fick precis mens, men det känns ok-ivf är min räddning! (snälla gud, låt det funka ) :)
    Trist med mens men som sagt, IVF here we come!

Lite trött idag men nu är mensen slut och försöken på naturlig väg tar vid!

Kram
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-03 15:23:32 följande:
    Tack så mycket! Roligt att vi har samma tider Vi har gjort undersökningar hos privat gyn med vul, prog.prov, spolning och sambon har tagit spermaprov. Hittar inget fel på oss, men ändå lyckas vi inte bli gravida.  Jag vet inte riktigt hur det går till på sahlgrenska. Vet bara att vi ska ha vårt första möte hos dom i mars, så jag antog att de gjorde nån sorts utredning innan de börjar med ivf, eller? Det var så jag menade Hur ser er historia ut?
    ok, då är jag med-då ligger vi samma då, tidsmässigt

Vad skumt det är när man inte hittar någon förklaring till varför man inte blir gravid...måste vara väldigt frustrerande! Vi vet att min vänstra äggledare är lite täppt och min högra är ärrad vilket medför ökad risk för utomkveds. Jag lyckades bli gravid efter 1.5 år men fick ma i v.10 i september. Ska bli skönt med ivf och jag hoppas så mycket på det, då vi "går runt" problemet med äggledarna.
    Liffan skrev 2010-02-03 18:19:02 följande:
    Välkommen! Då verkar ni har gjort utredning så jag gissar att ni får komma på samtal och sen sätta igång med IVF inom tre månader (om jag nu har tolkat SU:s hemsida rätt). Då är du snart igång!!! Trist med mens men som sagt, IVF here we come! Lite trött idag men nu är mensen slut och försöken på naturlig väg tar vid! Kram
    Missförstå mig rätt, men det ska bli skönt att slippa försöka få till det den naturliga vägen! Jag har sån tur som har en sambo som ka prestera under press (typ när jag kommer hem, slänger av mig jackan och säger "nu får vi det överstökat".

• Macpau

oops, råkade trycka på posta inlägget knappen för tidigt..jag var mitt uppe i en filosofisk diskussion hur mitt sexliv ser ut efter drygt 2 års barnaalstrande...men det sparar vi till en annan, regnig dag

• MANGO 2010

Hej Blivande Mammor :)

Jag tror att jag ligger lite före er i processen, men hoppar gärna in här och håller er goa Göteborgare sällskap {#lang_emotions_wink}

Vi sökte för första gången i somras och kom in på ett första besök efter någon månad (på återbudstid). Efter det följde en massa tester, spolning av äggledare, ultraljud, blodprov och spermaprover. Vi kommer att göra en ICSI pga min mans simmare är för få. Den innebär att man skickar in spermien hela vägen i ägget istället för att de får försöka att befrukta varann själva på IVF.

vi hade vår "slutgiltiga" läkarbesök den 4 januari -det som jag tror att de flesta av er väntar på. Där planlade vi vårt schema, spray, sprutor, äggplockning osv...

Den tidigaste äggplockningen som fanns ledig då var vecka 9, men det passade inte med min menscykel, därför blev det framflyttat till vecka 11 och då valde vi att skjuta på det ytterligare två veckor, för att kunna få in en resa {#lang_emotions_laughing} Jag tror att man behöver det, göra positiva saker!!! Tänka på varandra!!! Det är nog en tuff resa, den vi alla ska gå igenom här hemma...

Men summa summarum, det jag skulle säga, var att för mig var det 8 veckor mellan möte och ÄP. Dock har jag läst om andra här inne som har fått tid 3 veckor efter för att det passat in med återbud osv... Men jag tror att man ska räkna med typ 2 månader. Dock är det ju en massa förberedelser före ÄP, så behandlingarna startar kanske efter cirka 1 månad, beroende på när man har mens.

Kram till er alla :)

• Liffan
    Macpau skrev 2010-02-03 19:28:38 följande:
    oops, råkade trycka på posta inlägget knappen för tidigt..jag var mitt uppe i en filosofisk diskussion hur mitt sexliv ser ut efter drygt 2 års barnaalstrande...men det sparar vi till en annan, regnig dag
    ha ha! kan tänka mig hur det ser ut... det ska bli skönt att få assistans på barnaalstrandet så att man kanske kan hitta tillbaka till det som en gång kändes kul och, kors i taket, upphetsande...
  • Macpau
    MANGO 2010 skrev 2010-02-03 19:54:59 följande:
    Hej Blivande Mammor :)Jag tror att jag ligger lite före er i processen, men hoppar gärna in här och håller er goa Göteborgare sällskap Vi sökte för första gången i somras och kom in på ett första besök efter någon månad (på återbudstid). Efter det följde en massa tester, spolning av äggledare, ultraljud, blodprov och spermaprover. Vi kommer att göra en ICSI pga min mans simmare är för få. Den innebär att man skickar in spermien hela vägen i ägget istället för att de får försöka att befrukta varann själva på IVF.vi hade vår "slutgiltiga" läkarbesök den 4 januari -det som jag tror att de flesta av er väntar på. Där planlade vi vårt schema, spray, sprutor, äggplockning osv...Den tidigaste äggplockningen som fanns ledig då var vecka 9, men det passade inte med min menscykel, därför blev det framflyttat till vecka 11 och då valde vi att skjuta på det ytterligare två veckor, för att kunna få in en resa  Jag tror att man behöver det, göra positiva saker!!! Tänka på varandra!!! Det är nog en tuff resa, den vi alla ska gå igenom här hemma...Men summa summarum, det jag skulle säga, var att för mig var det 8 veckor mellan möte och ÄP. Dock har jag läst om andra här inne som har fått tid 3 veckor efter för att det passat in med återbud osv... Men jag tror att man ska räkna med typ 2 månader. Dock är det ju en massa förberedelser före ÄP, så behandlingarna startar kanske efter cirka 1 månad, beroende på när man har mens.Kram till er alla :)
    Hej Mango!
    När du inleder så smickrande så kan man inte annat än motså att välkomna dig med öppna armar

Vad roligt med flera i vårt gäng.!Bor du i Göteborg du med?

Spännande med nån som ligger lite före också, då får du guida oss igenom denna djungel ;)
    Liffan skrev 2010-02-03 19:56:18 följande:
    ha ha! kan tänka mig hur det ser ut... det ska bli skönt att få assistans på barnaalstrandet så att man kanske kan hitta tillbaka till det som en gång kändes kul och, kors i taket, upphetsande...
    hahaha...jag skojar inte-vi high fivar om vi lyckas få till det- från "kläder på"-till "benen upp i luften"
    Det är i såna fall jag är så tacksam för min sambo som är med och avdramatiserar sexet när man verkligen inte är sugen. Vilket man i ärlighetens namn, efter drygt 2 års schemalagd sex, inte är alltför ofta!

När jag pratar om detta med mina kompisar så tycker vissa att det låter hemskt, men jag är så nöjd så *klappar mig på axeln*
  • MANGO 2010

Japp, jag bor i Gbg, eller lite söderut.

Jo, jag känner igen det där... Älskling det är dags... Suck, längtar tills man kan få till det för att man faktiskt har lust :)

Men det kommer !!

• Macpau
    MANGO 2010 skrev 2010-02-03 20:17:10 följande:
    Japp, jag bor i Gbg, eller lite söderut.Jo, jag känner igen det där... Älskling det är dags... Suck, längtar tills man kan få till det för att man faktiskt har lust :)Men det kommer !!
    ibland drömmer jag faktiskt att jag längtar efter sex med min sambo...sen vaknaar jag och berättar för honom vilken underbar dröm jag hade :)

Men det är som du säger-har man varit sugen förr, så kommer det så småningom tillbaka!

Jag måste ändå säga att detta har stärkt oss jättemycket som par-trots att vi på ett bra tag inte har haft nån vidare sexlust...den har ersatts av nån slags ömhet och förståelse. Jag gillar det! (men sexlusten får givetvis komma tillbaka den med).

kram
  • MANGO 2010

Ja, jag håller med dig. Helt klart har ngt djupare i relationen kommit till av denna miserabla situation som man befinner sig i. Man är helt enkelt tvungen att lära sig att kommunicera med varann, förstå varann, bry sig om varann och hjäpas åt på ett sätt som faktiskt är helt fantastiskt.

Även om det är svårt att se det i den situation man är i just nu, så verkar det inte finnas något ont som inte för något gott med sig.

och bara det blir bra till slut, så har det varit värdefullt att gå igenom den här pärsen.

• Liffan

MANGO - välkommen! Härligt att vara igång och glädjande att det inte verkar ta så lång tid! Jag håller med om att har gjort förhållandet starkare - det har ju givetvis varit jobbigt också men om det bara löser sig så kommer jag säkert känna en viss tacksamhet över processen också.

Macpau: härligt med high five! utan att ge några detaljer så fick vi till det på ren lust igår och det var riktigt schysst! dom tillfällen inträffar inte varje dag nuförtiden men man kan leva på det ett tag...

Det som är mest absurt i vårt sexliv är att efter vi berättade för mina föräldrar om att vi försökte skaffa barn så pratar min pappa om hur viktigt det är att inte bara ha sex när man har ägglossning utan att man har det mer kontinuerligt, just för att relationen inte ska ta alltför mycket skada. Det är så enormt absurt att behöva säga till sin pappa (och dessutom ljuga när man gör det) att "nej, vi har inte bara sex vid ägglossning, vi har sex under hela menscykeln". Men jag säger hellre det än att säga att sex inte alltid känns jättelockande. HUR absurd är inte den situationen? {#lang_emotions_smile} Men han är snäll och välmenande...

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?