• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (ida)

Måste fråga er andra... Jag vet att man kan få hjärtklappning osv av stress. Men jag har börjat få problem med att om jag springer till bussen (50m) så svimmar jag nästan. Kan det vara så illa pga stress??

• MizzTez
    Sebastian 505 skrev 2011-08-02 05:46:27 följande:
    !!!!!!!!!!!!!!!!
    tjena, jag e en grabb på 18 år och känner igen det ni skriver.
    känner mig desperat avv att få skriva av mig å se vad ni säger.
    allt började i turkiet. andra natten. jag vaknade av att det kliade sönder över hela kroppen och var ganska yr så ja..? vad kommer då. jo panik ångesten. jag åker in på sjukhuset och där fick ajg en spruta för mitt kliande men dom fattade inte att yrslen var problemet så for hem te hotellet sen.
    dagarna gick och ajg mådde sjukt dåligt ( psyckiskt) fick ångest attacker varge natt och var yr konstant varge dag. det varade i 2 veckor i turkiet. när ajg väntade på planet som skulle ta mig hem te sverige  så mådde ajg så jävulskt dåligt.  skänndes som att jag hadde blivigt drågad. men det gick över effter ngra titimamr på planet och trodde allt skulle va över när ajg kom hemm te sverige men det fortsatte. jag har nu hafft en konstant tryck i mitt huvud och enbland en kolsyrad skänsla i anskite och skalle, känner mig tung i huvet med och bortdomnad. stel i nacken, känner även nu ett konstickt tryck i ansiktet som lite kolsyra typ.
    huvet skänns tungkt,
    kolsyra i huvet och ansiktet/krypande skäna typ..
    blir lite avdomnad när ajg trycker mot skinden som att jag har kvar handen där.
    känner mig även lite yr men igår så kunde jag typ inte så rackt. vinglade åt alla hålll och skännde som en våg gick igenom mig hela tiden och uptäckte att ajg satt och gungade yterst lite fram och tillbacka eller åt höger till vänster .
    har även en väldigt dålig verklighets förmåga. allt skänns overkligt. som att jag tittar på en rörlig tavla
    men det har jag hafft i många år pga min tragiska upväxt. ärligt talat tragisk. ibland u och då får ajg en liten litne smäll i huvet skänns det som och när ajg ska sova så skänns det som att ajg ska börja sväva typ och hammnar i ett påverkat tillstånd som att man har feber. jag e så jävla orolig för ajg e nöjig över sjukdomamr och har sökt på nätet efter min symtomer och det edna ajg hitter är att det kan va psycket eller ms -.-
    jag vet inte vad ajg ska göra. klarar ionte av det för det triggar min ongest hela tiden som förvärar allat. klarar verkligen inte av de. vad säger ni? vet inte vad det är ajg vill höra men vill bara höra ngt från någon som förstår mig
    har du sökt hjälp för dina symptom? Hemma i sverige då?
    Jag får känslan av att du sitter fast, att det känns hopplöst, vet inte hur jag ska förklara det..
    Jag har ju själv ett tryck i huvudet, mitt går ut i näsan, känns som att min näsa ska lossna för att nått trycker på innifrån (om jag beskriver det så) idag vet jag att det sitter från nacken!! Jag får spänningshuvudvärk och speciellt när jag suttit vid datorn ett tag. Men när jag får det där trycket så blir jag orolig och det gör ju naturligtvis att min kropp börjar varva upp och ger mig mer och mer fysiska besvär. Armarna kan domna bort, tårna kan domna bort, stickningar i hjärttrakten, hjärtrusningar.. Så vid det laget tror jag att jag är döende! Fast allt egentligen bara kommer från nacken. Jag har lugnande tabletter som hjälper mig fruktansvärt bra! Tar en tablett så är jag lugn i några dagar sen.. Men jag har en terapeft som har förklarat en hel del av mina symptom så jag kan ta det lugnt bara jag kommer ihåg vad han sagt! Tex. den här kolsyrekänslan man får, oftast beror den på att man andas fel! Istället för att andas djupa andetag med magen så kort andas man med axlarna. Då får inte kroppen nog med syre..
  • Sebastian 505

jo hjärtklappningar får ajg me när de hännder ngt, jo nu näreu säger nacken så skänner jag som ett tryck där me som skulle kunna va förklaringen. en fråga. när det blir såhär, min syn på det hela är att turkiet blev för mkt för mig och derför fick ajg dom här symtåmerna men de vaju inte bra inana häller men det var inte nå tryck å grejer. ialf. jag smsade min flickvänn igår och berätade för henne om allt det här och fick svaret idag är hon tyckte att jag borde söka hjälp eller legga in mig på psycket....för att ni ska förstå sitvastionen så... öm det här låter kanske lite buhu mig men det är inte så ajg menar, när någon får höra min upväxt så tror jag att 8 av 10 börjar gråta och folk tycker det är rent fruktansvärt och fattar inte hur ajg pallar men jag har alltid lyckats hålla mig på rätt spår och inte tänka på de men
    det börjar skännas som att jag sj inte har insätt mina prublem. folk har sagt att dom förstår ite hur jag orkar leva med mitt bagach men jag fattar inte varför jag borde dö. när har man gått över gränsen? när ska man lägga in sig eller söka hjälp? min tjej känner mig bättre en vad jag sj gör så undrar om kanske har rätt...

• Sebastian 505

glömmde, jag har inte sökt hjälp för jag har bara hoppats att det skulle försvinna men min tjej tycker att jag borde typ lägga in mig på psycket..-.-

• Anonym (virrvarr)

*Yrsel
    *Hjärtklappning
    *Spänningar i käkar (mer ett konstant men blir värre under ångest)
    *Overklighetskänsla
    *Diffus smärta i kroppen (ofta efter längre tids ångest)
    *"Tunnelseende". Lite svårt att förklara men typ.

Kommer inte på fler nu..

• Sebastian 505

kan det blir försent för att rädda sig sj?

• Anonym (många lika)

Jag har följande symptom på stress, panik etc.
    - glömska (detta kommer först)
    - känns som om kroppen är spänd, särsilkt underarmarna, men den är inte spänd
    - yrsel
    - torr i munnen vill dricka
    - darrningar i kroppen/skakningar
    - hyperventilerar
    - huvudvärk
    - ingen matlust alls
    - sover mycket

• Anonym (Rädd)

Vanadiz: Ja, jag har blivit utredd till viss del och de säger att jag inte har ms. Men jag själv kan inte förstå att det inte är det. Mina symptom är så väldigt många.. Denna svaghet i musklerna och att det verkligen gör ont efter att jag försöker fungera som vanligt, mina muskler 7 armar och ben klarar inte av det.. Har inte hört någon annan med psykiska besvär som haft det så riktigt.. Och jag har besvär med mitt ena öga. Det suddigt och det gör ont?! Men jag hoppas ju naturligtvis att det bara är psykiskt... Men jag tycker det är lite för konstiga saker för det. Myrkrypningarna, surrandet lite överallt och vibrationerna i armar och ben kanske skulle kunna vara det??.. Oavsett vad så är jag helt i obalans fysiskt.. Psykiskt tycker jag att jag inte är så påverkad längre men det är jag kanske.. Jag har varit hos en paykolog men efter en gång gick hon på semester så min terapi fick liksom vänta.... Pratade med henne om eventuell medicinering men hon sa att kbt fungerar så bra.. Och visst, men kanske inte är så bra att jag bara får vänta nu i fyra veckor. Tyckte dock om henne och kände att det nog kan hjälpa mig oavsett vad detta nu är... Det är så otäckt med alla konstiga saker som händer i kroppen.. Det känns som jag måste ta bort ett hårstrå typ lite då och då.. Som att ett har lossnat och liksom hänger och snirklar på armen tex.. Men när jag ska ta bort det så är det inget där.. Någon som känner igen det?

• Anonym (Rädd)

Ska stå mina muskler i armar och ben.. Inte 7 armar och ben :) och psykolog. Gick lite fort...

• Anonym
    Sebastian 505 skrev 2011-08-02 13:25:26 följande:
    kan det blir försent för att rädda sig sj?
    Det är aldrig försent, man måste våga ta tag i det, ju längre tiden går och ju värre det blir desto svårare tror jag det är att ta sig ur det, mend et går jag lovar, man måste först erkänna att det är nåt som inte är bra och våga erkänna för sig själv att man behöver hjälp...
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?