• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • dawkins

"enaver", du behöver inte ursäkta långa inlägg. Det gäller "bara" att få hjärnan att förstå att du faktiskt inte har någon neurologisk sjukdom och det är inte lätt. Du är ju ett levande bevis för att dessa syptom oftast är psykosomatiskt betingade, då du gjort en vad jag förstår grundlig kotroll hos läkare och nevurolog. Vår hjärna kan spela oss många spratt, jag vet..

Har du inte varit hos någon psykolog, det kan hjälpa en till att börja tänka i lite nya banor?
    Jag har också provat magnesium, men jag är osäker på om det hjälpte mig så mycket. "Vanadiz", hur stor dos tar du och hur länge höll du på innan du märkte någon skillnad?

• MizzTez
    dawkins skrev 2011-05-12 20:19:42 följande:
    Jag har också provat magnesium, men jag är osäker på om det hjälpte mig så mycket. "Vanadiz", hur stor dos tar du och hur länge höll du på innan du märkte någon skillnad?
    Jag äter 250mg före frukost och samma dos innan sänggående. Tog mig inte länge förrän jag märkte skillnaden, redan efter 2 dagar började det lugna sig och efter en till två veckor mådde jag bättre än jag gjort på flera år!
    Låter som jag äter mirakel medicin men det är tydligen så att vid stress försvinner magnesiumet först ur kroppen och det har stor påverkan på nerverna i kroppen, långvarig stress blir ju långvarig magnesiumbrist. så det kan ju bero på vad som orsakar själva ångesten, för mig sitter det verkligen i stressen!
  • enaver

Hehe, vilken tur att mitt långa inlägg ursäktas! Magnesium äter även jag. Och D-vitamin, som också kan ge upphov till skakningar i kroppen. Liten förbättring för mig men inte markant än så länge.

Varit hos psykolog förut men.. 'har inte tid' brukar det bli nu. Dumt. Nu ska jag flytta 120 mil för ett jobb också... Mycket flytt, jobb, stress, press. Konstigt att kroppen säger ifrån, som du säger 'dawkins'.. Under 2010 reste jag till 5 olika länder, varav jobb i 2 av dem. 

• enaver
    enaver skrev 2011-05-12 23:02:07 följande:
    Hehe, vilken tur att mitt långa inlägg ursäktas! Magnesium äter även jag. Och D-vitamin, som också kan ge upphov till skakningar i kroppen. Liten förbättring för mig men inte markant än så länge.

Varit hos psykolog förut men.. 'har inte tid' brukar det bli nu. Dumt. Nu ska jag flytta 120 mil för ett jobb också... Mycket flytt, jobb, stress, press. Konstigt att kroppen säger ifrån, som du säger 'dawkins'.. Under 2010 reste jag till 5 olika länder, varav jobb i 2 av dem. 
    såklart BRISTEN på D-vitamin är det som också kan ge skakningar, vilket ni kanske förstod..
  • MizzTez
    enaver skrev 2011-05-12 23:05:40 följande:
    såklart BRISTEN på D-vitamin är det som också kan ge skakningar, vilket ni kanske förstod..
    jepp! äter åxå d-vitamin.. även berocca och omega 3
  • Anonym (Rädd)

Hej! Det var längesen det skrevs i tråden.. Tänkte se om jag kan få lite svar ändå?! Jag är så väldigt rädd och orolig. Jag har de senaste månaderna haft så extremt mycket konstiga symtom och har genomgått en utredning hos neurologen som inte visade på något speciellt. Jag kan dock fortfarande inte släppa tanken på att det kan vara ms eller ALS. Jag har haft/har domningar, stickningar, känselnedsättning, problem med synen, ont i huvudet- både i hela huvudet och liksom konsig värk bara på vänster sida, muskelryckningar, helt försvagad i armar och ben, mjölksyra, hjärtklappning, magproblem, yr, illamående, svimmig, konstig känsla av att jag är off i huvudet på något sätt. Jag inser att mycket av detta kommer av stressen och rädslan över vissa symptom. Men allt detta????? Just i skrivande stund är mina armar och ben väldigt svaga och jag får ont i musklerna av att bara skriva detta. Har små ryckningar i fingrar och tår då och då (även på andra ställen) och när jag sover så rycker det i armar och ben så jag vaknar ibland. Det surrar i fötterna och händerna och vibrerar ibland. Finns det någon som känner igen sig i att ha blivit så här försvagad i armar och ben????? //Ledsen

• Anonym (Rädd)

Jag får också väldigt ont i armar och ben av att vara uppe och försöka då musklerna är så svaga!!.. :(

• Anonym (Mina symptom)
    Anonym (Rädd) skrev 2011-07-24 09:42:40 följande:
    Hej! Det var längesen det skrevs i tråden.. Tänkte se om jag kan få lite svar ändå?! Jag är så väldigt rädd och orolig. Jag har de senaste månaderna haft så extremt mycket konstiga symtom och har genomgått en utredning hos neurologen som inte visade på något speciellt. Jag kan dock fortfarande inte släppa tanken på att det kan vara ms eller ALS. Jag har haft/har domningar, stickningar, känselnedsättning, problem med synen, ont i huvudet- både i hela huvudet och liksom konsig värk bara på vänster sida, muskelryckningar, helt försvagad i armar och ben, mjölksyra, hjärtklappning, magproblem, yr, illamående, svimmig, konstig känsla av att jag är off i huvudet på något sätt. Jag inser att mycket av detta kommer av stressen och rädslan över vissa symptom. Men allt detta????? Just i skrivande stund är mina armar och ben väldigt svaga och jag får ont i musklerna av att bara skriva detta. Har små ryckningar i fingrar och tår då och då (även på andra ställen) och när jag sover så rycker det i armar och ben så jag vaknar ibland. Det surrar i fötterna och händerna och vibrerar ibland. Finns det någon som känner igen sig i att ha blivit så här försvagad i armar och ben????? //Ledsen
    Jag känner igen allt av det du skriver från åren när jag hade panikångest. Jag åkte in med ambulans ett par gånger när jag hyperventilerade och trodde jag skulle dö. 
    Jag har idag lärt mig att jag har vissa symptom i kroppen på min stress, och jag hetsar inte upp mig av det, och då förvärras de inte.

Jag tror du får lita på utredningarna och försöka hitta andra vägar ur ditt dåliga mående. Iblnad kan man hitta kruser i avslappnande yoga till exempel. Eller du kan få hjälp att lära dig andas rätt. Prova akupunktur. Prova mindfulness.

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?