• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Hyperduttan
    Anonym (Rädd) skrev 2011-08-08 10:35:03 följande:
    Äter inga mediciner..
    Hmmm... Jag känner igen det där med domningar och pirrandet, har aldrig kopplat det med stress dock. Utan nerver i kläm i mitt fall. Har i perioder lillfinger och ringfinger bortdomnat i vänster hand och nu har jag haft bortdomnat i höger smalben sedan februari. 

Har du kontaktat sjukvården? Det spär ju bara på stress/ångest att gå och vara rädd :-/
    Lugnande medicin under kort tid hjälper ju kroppen att slappna av och brukar hjälpa mig slippa kroppsvärk. Har även medicinerats (långtids, dagligen) med Lyrica för "generell ångest".

Fast sånt där är ju något läkare har bäst koll på och kan utreda och hjälpa.

KRAM 
  • Anonym (Rädd)

Hyperduttan: tack snälla för ditt svar! Jag har varit i kontakt med läkare och blivit utredd.. De tycker det är psykisk stress.. Jag tror det är ms. Värsta sorten. Man ska lita på läkarna, jag vet. Men jag vet också att de inte kan veta på de tester de gjort att det inte är ms. Jag drar mig verkligen för att kontakta sjukvården igen men jag blir verkligen inte bättre. Usch. Jag är så otroligt ledsen och orolig och fy fan. Vill bara ut ur denna mardröm!!!!! Vill ha tillbaka mitt liv. Har en underbar liten son på snart ett år som jag vill kunna ge allt i livet och lite till. Och en sambo som jag älskar.

• Anonym (been there)
    Anonym (Rädd) skrev 2011-08-08 11:08:43 följande:
    Hyperduttan: tack snälla för ditt svar! Jag har varit i kontakt med läkare och blivit utredd.. De tycker det är psykisk stress.. Jag tror det är ms. Värsta sorten. Man ska lita på läkarna, jag vet. Men jag vet också att de inte kan veta på de tester de gjort att det inte är ms. Jag drar mig verkligen för att kontakta sjukvården igen men jag blir verkligen inte bättre. Usch. Jag är så otroligt ledsen och orolig och fy fan. Vill bara ut ur denna mardröm!!!!! Vill ha tillbaka mitt liv. Har en underbar liten son på snart ett år som jag vill kunna ge allt i livet och lite till. Och en sambo som jag älskar.
    Då behöver du söka hjälp igen, och be dem göra en undersöknign för att utesluta MS, att du oroar dig gör dig ännu mer stressad och ger dig fler symptom som du kanske tror kan vara nåt annat.
    Få en ordentlig koll så du kan utesluta MS och sen om det nu är så att det verkligen är stressymptom sök hjälp av till exempel en KB terapeut. Få enkla knep att börja vända spiralen.. Den är som en spiral som bara går nedför och den måste stoppas för att det skall kunna vända.

Lycka till, och se till att söka läkare igen, oroa sig och att inte söka hjälp kommer bara göra saken värre... :( 
  • Hyperduttan
    Anonym (Rädd) skrev 2011-08-08 11:08:43 följande:
    Jag har läst om MS för ett tag sedan (paranoid och halvhypokondrisk som man är hihi). 
    Tycker det låter som en väldigt skrämmande sjukdom, så jag förstår att du är rädd om du misstänker det.

För att få den diagnosen krävs det att man inte blir bättre alltså att domningarna inte går tillbaka va? Som för mig? (blir nojjig igen Tyst ).

Tar dom inte dina funderingar kring MS på allvar?
    Kanske du ska testa byta VC till ett VC du får rekommenderat med "bästa läkaren i staden"?

Jag har bytt pga missnöje och lyckats få en bra allmänläkare, dock har jag inte vågat gå in på MS och reumatiska sjukdomar (reuma ligger i typ hela släkten).

Kanske vore värt att testa att byta?
    "Mina vårdkontakter" brukar jag använda mig av för snabb kontakt med VC, myyycket smidigt i jämförelse för att ringa och vänta på att bli uppringd. Förvånad hur bra "Mina vårdkontakter" är. Tror det går att byta VC genom det också! :) 
  • Anonym (Darras.)

När jag är stressad under en period får jag alltid ont i käkarna för jag biter ihopp tänderna så hårt.. 

Men de som märks mäst är att mina ögonlock börjar vibrera.. De ena mer än de andra,, Typ tix eller något.. Och de vibrerar långa stunder och de syns skit tydligt.. =/

Är de någon annan som upplevt de? Vibrerande ögonlock?  

• MizzTez
    Hyperduttan skrev 2011-08-08 10:40:53 följande:
    Hmmm... Jag känner igen det där med domningar och pirrandet, har aldrig kopplat det med stress dock. Utan nerver i kläm i mitt fall. Har i perioder lillfinger och ringfinger bortdomnat i vänster hand och nu har jag haft bortdomnat i höger smalben sedan februari. 
    Sökte läkare för det där nyss! Har karpaltunnelsyndrom.. Då domnar just de två fingrarna bort. Det drar även i senan i armen, om jag säger så.. Känns som att nån tar tag i en sena i bicepsen och sliter i den så det drar hela vägen ut i handen. Grymt obehagligt! Inte farligt dock, bara jobbigt.
    Men det roliga med det hela är att du skrev om höger smalben!! Läskigt men jag har åxå det! Kommer till och från..
  • MizzTez
    Anonym (Rädd) skrev 2011-08-08 10:15:11 följande:
    Min svaghet i armar och ben blir inte bättre.. Och ont i musklerna. Tror inte det bara kommer av psykisk stress. Det kan det inte göra. :( jag är så rädd. Ledsen. Förtvivlad. Har även känselnedsättning på flera ställen, pirrningar, domningar, stickningar, myrkrypningar, vibrationer, ont i ögat, ser dimmigt ibland, muskelryckningar, yrsel.. Jag är verkligen så rädd. Någon som haft svaghet/muskelvärk i armar och ben i flera veckor av psykisk stress?
    Det du beskriver här låter precis som det jag hade i början på året! Mådde skitdåligt och jag hade alla symptomen som fanns i läkarböckerna på cancer, ms och en massa andra konstiga sjukdommar! Fan, vid det här laget har jag haft kärlkramp 47 gånger! Om man skulle gå efter symptomen.. Tillslut fick jag tid till en läkare som satt en timme med mig och gick igenom min journal, gjorde lungtest och verkligen pratade med mig! Så skönt! Jag litade ju inte på läkarna när de tog prover men han visade hur de läser journalerna, de kollar igenom allt, ser om något förändrats på senaste tiden. Alla mina prover visar exakt som de gjorde för 10 år sedan! Så jag bestämde mig för att nu ska jag lita på dem! Jag åt mina lugnande tabletter så kroppen fick en chans att vila, för man måste lära om kroppen igen att slappna av, det kommer inte automatiskt. Samma sak är det med andningen! Så fort jag började andas som man ska så slutade mina domningar och pirrningar! Visst får jag det till och från ännu men inte som då.. Nu kommer det när jag känner mig stressad!! Du måste verkligen acceptera att det är stress! Där sitter hela saken! Du förnekar det så hårt just nu att du stressar upp kroppen ännu mer och får mer symptom. Går även kbt-terapi och det är fruktansvärt bra! Där har jag fått lära mig varför jag får domningar, hur jag ska andas, varför jag inte får ner luft ordentligt i lungorna osv. MEN du måste acceptera det hela, först då kan du börja läka.
  • Lovikkas

Hade panikångest utan att veta om det. Jag ringde rådgivningen för jag hade ju något fel på hjärtat..flera gånger.

Fick hjälp av en jättebra psykolog som gav mig verktyg. Symptomen visade sig i form av andnöd, hudstickningar, yrsel och en vansinnig hjärtklappning. Fick veta att när det sker en reaktion så andas man inte rätt och då blir det syrebrist och det blir följdreaktion i form av hudstickningar och yrsel för att blodet inte pumpar runt (något förenklat).

Så, att räkna fyrkanter och räkna varje sida 2 sekunder in och 2 sekunder på utandning hjälper.   

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?