• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Mina)

Så orolig- Guuuuuuuud vad jag känner igen mig.. Känns precis som om det är jag som skrivit.. Men hur tusan blir man av med dessa overklighetskänslor? Och tankar att man håller på o bli knäpp? Blir man det till slut eller? Har trott länge nu att det är en psykos jag har och att diagnosen schiofreni inte r långt borta.. men enligt psykiatrin är jag absolut inte psykotisk.

• Anonym (stress)

Overklighetskänslor är vanligt vid ångest och stress samma som tankar att man håller på att bli galen el liknande. Personer som har psykoser vet inte om det utan tror att det de upplever är verkligt - du kan alltså släppa dessa tankar.

• Anonym (lia)
    Anonym (Mina) skrev 2010-11-02 20:42:08 följande:
    Så orolig- Guuuuuuuud vad jag känner igen mig.. Känns precis som om det är jag som skrivit.. Men hur tusan blir man av med dessa overklighetskänslor? Och tankar att man håller på o bli knäpp? Blir man det till slut eller? Har trott länge nu att det är en psykos jag har och att diagnosen schiofreni inte r långt borta.. men enligt psykiatrin är jag absolut inte psykotisk.
    Mycket vanligt att känna o tänka så.

Du blir av med det genom att bearbeta ditt inre, genom samtal. Du behöver lätta på tryket, få prespektiv.....din upplevelsevärld har varit med om för mkt och hjränan kan inte bearbeta allt på en gång, därav ångst.
  • Anonym

Kalla kårar längs kroppen.... Nån mer somhar det? Jag lider också av overklighetskänslor, känner mig konstig.... Rädd för att jag ska bli tokig , få en knäpp och tex tappa kontrollen.

• Anonym (Mina symptom)

Jag medicinerar sen många år, och numera är mina problem relativt små. Jag har ingen stark ångest längre som förvärrar allt. 
    Men jag upplever ofta problem med att jag är torr i munnen, har en klump i halsen (och magen) så att det ibland känns tungt att andas nästan, ont i käkar och axlar.
    Blir yr, känner overklighetskänslor  och konstiga kalla kårar om jag stressar upp mig och kan uppleva domningar i kroppen om jag mår riktigt dåligt. 

När jag var som sämst och var gravt hypokondrisk och led av panikångest trodde jag flera gånger att jag skulle dö. 

"Riktiga" fysiska besvär som kommer av min stress är som blossar upp i perioder är:
    -afte
    -magkatarr 
    -inflammerad tarm
    -gnisslar tänder så att jag har bettskena 

• dawkins

Intressant tråd. Att man kan få så mycket fysiksa bevär orsakat av psykisk obalans är ju helsjukt.

Jag började bli lite deprimerad när jag närmade mig 40 för några år sedan, så jag vill hävda att en 40-årskris satt fart på mina besvär. Innan hade jag inte ens varit hos en läkare och hade inga besvär, men så fort detta började så utökas bara symptomen och oron ökade i samma grad.

Darrighet
    Muskelryckningar (man ser hur vissa muskler rycker under huden) detta poppar upp lite över allt i kroppen.
    Stelhet, värk i leder och allmän molande värk lite här och var i perioder.
    Yrsel (inte så ofta)
    Hjärtklappning
    Domningar/ stickningar
    Myrkrypningar
    Ont i magen (IBS)
    Öronsus
    Säker något mer som jag glömt..

Just nu är det mest stelhet, värk i leder och darrighet som är på tapeten, för allt går bara runt..
    Som andra skrivit så blir man ju orolig över alla sympton och det blir en ond cirkel. Nu är man överdrivet uppmärksam på sin kropp och gör stor sak av allt, som man tidigare förmodligen inte ens skulle ha reagerat på. Nu slår det till när man minst förväntar sig det. Man kan må bra och ha flera roliga saker att se fram emot, men pang så blir man darrig eller får hjärtklappning etc. Hur frustrande som helst, inget synbar logik.

Man har utvecklat hypokondri, så varje symptom kan ju vara tecken på någon allvarlig sjukdom.
    Neurologiska sjukdommar, reumatism / artros, hjärtproblem m.m.

Jag har förståss varit hos läkare fler gånger, men ingen har hittat något fel. Jag har även gått hos en psykolog (kognitiv terapi), men jag vill inte påstå att det hjälpte så mycket.

Hur fan ska man komma över det här så man kan börja leva lite mer normalt, utan alla dessa jävla syptom och besvär som förstör tillvaron?

• Jonssons

Jag läste att "Saga01" hade kolsyrekänningar och kände sig skakig inombords, det stämmer väl in på mina symptom. Jag får kosyrekänslan mest i bröstet men den kan uppträda i andra koppsdelar också. Att känna sig stel och darrig inombords är också konstigt. Det känns ungefär som när man har hög feber fast utan febern.

Är det inte någon som lyckats bryta detta mönster och blivit av med sina besvär, i sådana fall hur gjorde ni?

Jag tog även Cymbalta ett tag, men det var inget som gjorde nått för mig, så det har jag slutat med. Har även gått i terapi, och det kändes bra, men jag har fortfarande mina symptom och läkarna hittar inte något fel.

• enaver

Fastnade direkt på 'Dawkins inlägg'. Precis så har jag!!

Allmänt känns det som att jag är i vibrationer innombords och i armar och ben. Känns som att nervsystemet lever sitt eget liv..
    Är 20 år gammal. Stressad? Jepp. Lite hypokondriker-symtom också ifall jag får för mig något, men inte allmänt. Blir fast att jag har en dödlig sjukdom direkt liksom.

Symtom jag har (Specifierar utifrån 'Dawkins' lista med mina åkommor):

Darrighet/vibrationskänsla i bröstkorgen (höger och vänster, mest höger (ej hjärtsidan alltså) Muskelryckningar!! (Mycket i hela kroppen) Känns som att det 'strömmar' i benen efter ansträngning, allt bara skakar!! Mycket värk i nacke och rygg, allmän molande värk lite här och var i perioder. MYCKET stel nacke Yrsel ibland + kräkningar Pulserande huvud (MESTADELS utan att det gör ont mest liksom pulserar och känns som om någon drar åt hårt med ett band runt huvudet på olika delar, men EJ OFTA i samband med värk) Kan SE hårstråna liksom hoppa mycket om jag sitter still med håret framför ögonen. Hjärtklappningar Domningar/ stickningar i BEN, ANSIKTE och ARMAR (Mest höger sida) Näsan brukar rycka och liksom stort tryck över näsan Ont i magen, nedre delen molar och kniper väldigt hårt Öronsus/tinnitus under några minuter Känns som händerna är elektriska och som att jag får stötar av mig själv hela tiden. Sömnsvårigheter (behöver det ens nämnas i detta läge?)
    Symtomens slutsatser: Känns som nervsystemet håller på kollapa, att hela mitt inre bara ska explodera och jag snart inte ska kunna gå längre!

Utredningar jag gjort:
    Läkare 8 ggr på tre veckor
    * Träffat neurolog: undersöktes, gjort magnetröntgen (MR) och visade INGEN förändring på ryggrad eller hjärna (utesluter MS och ALS bland annat). OK test på allt neurologiskt
    * Datortomografi på hjärna två gånger - inget visades
    * Vanlig röntgen av huvud, lungor, hjärta
    * otaliga blodprov och test på ämnesomsättning, vitaminbrist, virus mm

Läkares slutsatser: De säger att jag har ångest/stress. Skriver ut bland annat Stesolid, Atarax, Sobril, två olika sömntabletter (glömt namn)  och något morfinpreparat (mot muskelspänning tror jag), pronaxen (vet inte varför). Gud. Jag druknar snart i tabletter...Om jag tar dom? Mycket sällan!

Ångest/panikångest/stress känns som en vanligt använd diagnos hos läkare. Det blir ju dock svårt för oss OROLIGA PATIENTER att ta in när det inte går att 'mäta/diagnostisera' stress/ångest direkt.

Men kanske är just dessa 'sjukdomar' så vanliga som vi hör? De stora folksjukdomarna som alla kallar det, men som vi så svårt kan förstå. Men man tror inte att psykiska besvär kan ge sånna symtom. Tydligen! Och det kanske visar på att man måste tro läkarna (även om jag har extremt svårt för sånt eftersom jag har stort medicinintresse själv och ibland kan utesluta saker.

Har i perioder haft dödsångest och varit så rädd att jag inte vet vad jag ska göra. Legat apatiskt och läkarna har skrivit ut mer och mer ångestdämpande/orodämpande.

Berätta gärna fler som har samma. Känns liksom lättare att tro på läkarna då, även om det är nog så jobbigt detta!! Kram på er.

--URSÄKTAR FÖR LÅNGT INLÄGG--
  • enaver

Jonssons: Kolsyrekänsla!! Ordet är perfekt. Bröstkorg/armar/ben får kolsyrekänsla. Har det precis nu som du beskriver med denna kolsyrekänsla och som om jag har feber - fast ändå inte feber. Känner mig hög/liksom borta och så sticker det på huvudet/nacken.

• MizzTez

Jag måste verkligen ge ett råd här.. Jag har jättemycket fysiska symptom från stress amt panik ångesten. De här ryckningarna, skakningarna och hjärtklappningarna har dock försvunnit till 90% för mig tack vare att jag började äta magnesium! Helt klart värt att testa om man har sånt! Min panikångest är i princip borta, har varit medicinfri sedan 14/4 och jag skakar inte längre, jo, när jag druckit för mycket kaffe eller känner mig stressad i allmänhet då kan det komma lite men inte alls som förut då jag hade så 24/7! Mycket lättare att hantera min kropp nu. Min psykiatriker sa att han brukar rekomendera folk att äta magnesium och jag har läst om flera som haft på och stress som det hjälpt på. Bara att googla om det så kommer det upp flera sidor!

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?