Mammatilltretroll skrev 2010-09-01 19:16:29 följande:
Hej igen...
Ja jag är ju under utredning för alla mina fysiska symptom men läkarna hittar inget fel på mig :(
Jag har genomgått gastroskopi, varit hos öron-näsa-hals läkare, träffat en neurolog som tagit diverse blodprover och jag inväntar en EMG underöskning där, min husläkare har jag väl träffat sissodär 10 gånger senaste månaderna och nu sist även psykologen..
Först lutade psykologen åt att det var en utmattningsdepression med inslag av ångest men sist jag var där sa han att jag hade så mycket mer energi och verkade vara gladare och så ter sig inte utmattningsdepressioner tydligen...
Så nu är jag tillbaka på ruta 1. Odiagnostiserad men med
*Attacker av magknip
*Illamående
*Ingen aptit och viktnedgång på ca 1 kg/vecka
*Yrsel
*Jättetrött i musklerna och får mjölksyra för minsta lilla. Byta glödlampa med armarna över huvudet är typ omöjligt...
*Tryck över bröstet hela vägen runt bröstkorg och rygg ända ner till där revbenen slutar och även ibland över magen ( i samband med detta ibland blodsmak i munnen)
*Muskelvärk och stela muskler
*Halsont, fast inte hela dagarna utan mer attackvis det också..
Söker mig hit igen för att höra om ni känner igen det här och om man kan ha en utmatningsdepression och ångest trots att man känner sig hyffsat glad och har hyffsat med ork (även om jag absolut har mindre ork än någonsin så orkar jag ändå gå och handla och leka med barnen en stund...)
Jag är så ledsen över att ingen hittar något fel på mig men jag mår bara sämre och sämre :(
Hej Clara!
De sa inget om ALS? Är det uteslutet? Det kan inte vara så att du har utmattningssyndrom och inte utmattningsdepression? Utmattningsdepression är när man har symptomen för utmattningssyndrom OCH depressiva symptom. Och det kan visst te sig så, för mig går det väldigt upp och ner. Vissa dagar har jag knappt ork att gå ur sängen - andra kan jag gå en promenad och städa lite. Det är väldigt sällan jag verkar ledsen utan jag är för det mesta positiv trots mitt mående. Sen borde han/hon som psykolog känna till att människor som mår dåligt ofta har en mask i möten med andra - medvetet eller omedvetet. Vad med ditt mående tyder inte på utmattningsyndrom?
Kri
terier för u
tma
ttningssyndrom
Samtliga kriterier som betecknats med stor bokstav måste vara uppfyllda för att diagnosen ska kunna ställas.
A. Fysiska och psykiska symtom på utmattning under minst två veckor. Symtomen har utvecklats till följd av en eller flera identifierbara stressfaktorer vilka har förelegat under minst sex månader.
B. Påtaglig brist på psykisk energi dominerar bilden, vilket visar sig i minskad företagsamhet, minskad uthållighet eller förlängd återhämtningstid i samband med psykisk belastning.
C. Minst fyra av följande symtom har förelegat i stort sett varje dag under samma tvåveckorsperiod:
1. Koncentrationssvårigheter eller minnesstörning
2. Påtagligt nedsatt förmåga att hantera krav eller att göra saker under tidspress
3. Känslomässig labilitet eller irritabilitet
4. Sömnstörning
5. Påtaglig kroppslig svaghet eller uttröttbarhet
6. Fysiska symtom såsom värk, bröstsmärtor, hjärtklappning, magtarmbesvär, yrsel eller ljudkänslighet.
D. Symtomen orsakar ett kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
E. Beror ej på direkta fysiologiska effekter av någon substans (t.ex. missbruksdrog, medicinering) eller någon somatisk sjukdom/skada (t.ex. hypothyreoidism, diabetes, infektionssjukdom).
F. Om kri
terierna för egen
tlig depression, dys
tymi eller generalisera
t ånges
tsyndrom sam
tidig
t är uppfyllda anges u
tma
ttningssyndrom enbar
t som
tilläggsspecifika