• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Yon)
    Anonym (Yon) skrev 2024-02-12 20:08:35 följande:

Hej.

Jag har inte känt igen mig sista året. Har många diffusa problem som kom från ingenstans. Gjort en vanlig hälsoundersökning, kollat EKG, blodtryck, vitamin/mineraler, hormoner, struma osv. Visade ingrt förutom järnbrist, som nu ligger på en medel nivå.

Mina symtom:
    pirriga känsla/eller känsla av högvarv inuti mig
    Harklar slem/snor varje dag, inte mycket men lite grann
    Tung känsla över bröstet ibland
    Svälld/tung känsla i huvudet, vad kan det vara?
    Knäcker/bubblar i nacken ibland, som typ kolsyra/bubblor som knäpper
    Lätt yrsel
    Känsla av dubbelslag ibland 
    Svårt att koncentrera mig

Detta kan inte vara normalt. Vad kan det vara? Stress/oro?

Är positiv och älskar min fritid med tjej, familj och vänner. Har många hobbys jag njuter av. Kan styrketräna och idrotta emellanåt och mår bra under passen.

Men när jag inte tränar känner jag dessa symtom flera gånger per dag. Är lite stressad på jobbet, thats it.

Kan jag ha brister? Kanske måste jag ha än mer vitamin/mineraler. Även om man ligger över nedre gränsen för järn tex så kan det fortfarande vara för lite för vissa.

Är det någon som känner igen sig? 

En till mycket märklig grej: När jag blir ?skrämd? eller överraskad av något så hoppar jag till och även mitt huvud rycker till åt sidan, typ spasmer känsla. Är jag ensam om detta?

Förstår ingenting.

Känner även klumpkänsla i halsen.
  • Anonym (Yon)
    Anonym (Yon) skrev 2024-02-12 20:09:13 följande:
    Känner även klumpkänsla i halsen.
    Och trång känsla över bihålor. Jag blir tokig ibland!
  • Stockholm1992

Ofta ont i huvudet, känselbortfall i ansiktet och i händerna (det sker vanligtvis under panikångestattacker). 

Sen kan ju hjärndimma kännas som ett fysiskt symptom, som om hjärnan rent fysiskt är trasig. Men så är väl inte fallet...

• Triillian

Känner igen mig i många av de symtom ni beskriver. Alla prover, EKG, Blodtryck, syresättning kan inte bli bättre men ändå oroar jag mig. 

Jag känner just nu att det största bekymret är att det satt sig på andningen, känns som jag inte andas fulla andetag. 

Någon annan där stress/ångest satt sig på andningen?

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Knäckt) skrev 2013-05-23 21:32:33 följande:

Jag har yrsel och haft det konstant dagligen i över 2 år. Värst på kvällen,, gjort alla möjliga undersökningar. Biter även ihop och kommer på mig själv flera gånger då jag spänner hela kroppen :( jag har två underbara barn som jag älskar oerhört! Vill finnas för dom o bara leva.. Men kan inte leva så som jag vill pga den här yrseln :( åker helst inte ens till affären .. Är så rädd !! :( någon mer med yrsel som är lika jobbig?

Jag har det likadant! Hur har det gått? Eller fler med liknande? Tips på vad man kan göra åt yrsel och ostadiga ben??
  • Anonym (Janne)

2015 genomgick jag en skilsmässa. På det hela tycker jag att vi skötte det respektfullt mot varandra och det fanns inga hårda känslor mot varandra. Så jag trodde att jag skulle kunna gå vidare hyfsat lätt. Men när jag kom hem från jobbet för första gången sedan hon hade flyttat ut hände något  jag inte var beredd på. Att komma hem till en tom bostad när man har varit van vid att hon kom till mötes med en kyss och en varm kram satte igång en reaktion hos mig som var överväldigande. Jag satte mig vid köksbordet och grät som ett barn och det tog en stund innan det slutade. Därefter fick jag emellanåt andningssvårigheter, tryck över bröstet och det kändes som hjärtat gick på högvarv. Jag förstod att det hängde ihop med skilsmässan, men när det var som värst åkte jag in på akuten och de hittade inget avvikande. De sa det var stressrelaterat, men att det kommer att gå över. Jag fick lite övningar jag kunde göra vid behov och ungefär efter halvår kände jag mig så gott som normal igen. När man investerar så mycket tid och känslor i ett förhållande kan det lätt slå bakut ett tag.

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Janne) skrev 2025-01-02 19:13:37 följande:

2015 genomgick jag en skilsmässa. På det hela tycker jag att vi skötte det respektfullt mot varandra och det fanns inga hårda känslor mot varandra. Så jag trodde att jag skulle kunna gå vidare hyfsat lätt. Men när jag kom hem från jobbet för första gången sedan hon hade flyttat ut hände något  jag inte var beredd på. Att komma hem till en tom bostad när man har varit van vid att hon kom till mötes med en kyss och en varm kram satte igång en reaktion hos mig som var överväldigande. Jag satte mig vid köksbordet och grät som ett barn och det tog en stund innan det slutade. Därefter fick jag emellanåt andningssvårigheter, tryck över bröstet och det kändes som hjärtat gick på högvarv. Jag förstod att det hängde ihop med skilsmässan, men när det var som värst åkte jag in på akuten och de hittade inget avvikande. De sa det var stressrelaterat, men att det kommer att gå över. Jag fick lite övningar jag kunde göra vid behov och ungefär efter halvår kände jag mig så gott som normal igen. När man investerar så mycket tid och känslor i ett förhållande kan det lätt slå bakut ett tag.

Fy så hemskt. Stackars dig!
  • Anonym (Janne)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-01-02 20:50:31 följande:
    Fy så hemskt. Stackars dig!
    Tack. Det var snällt av dig. Det har snart gått 10 år och jag har distans till det idag även om jag naturligtvis inte minns sommaren 2015 med någon större glädje.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Janne) skrev 2025-01-02 19:13:37 följande:

Känner väl igen detta. Jag separerade 2020, massa strul efter detta, hade väl lite symtom på panikattack då men väldigt lindrigt. Juni 2024 packade jag inför resa till Japan en resa som inneburit en del stress, dels pga flygrädsla mm. Fick utan förvaring svårt att andas, tryck över bröstet, känsla av att kunna tuppa av vilken sekund som helst. Ringde i min panik efter ambulans, allt var bra, sökte även akuten vid några tillfällen allt tydde på stress/ångest. 

Troligen massa stress som byggts upp under många år och som helt plötsligt utlöstes. 
    Vilka övningar fick du?
  • Anonym (Janne)
    Anonym (Panik) skrev 2025-01-06 15:16:46 följande:
    Känner väl igen detta. Jag separerade 2020, massa strul efter detta, hade väl lite symtom på panikattack då men väldigt lindrigt. Juni 2024 packade jag inför resa till Japan en resa som inneburit en del stress, dels pga flygrädsla mm. Fick utan förvaring svårt att andas, tryck över bröstet, känsla av att kunna tuppa av vilken sekund som helst. Ringde i min panik efter ambulans, allt var bra, sökte även akuten vid några tillfällen allt tydde på stress/ångest. 

Troligen massa stress som byggts upp under många år och som helt plötsligt utlöstes. 
    Vilka övningar fick du?
    Hej och tack för att du delar med dig.

Din berättelse när det gäller dina stressymptom kunde lika gärna ha skrivits av mig själv. Jag känner så igen mig. Dock åkte jag in på akuten vid endast ett tillfälle. Jag vaknade tidigt på morgonen och kallsvettades samtidigt det kändes som om hjärtat skulle flyga ur kroppen på mig.

Jag visste inom mig att det var stressrelaterat, men panikkänslorna fick mig att fara till akuten. Inte med ambulans utan med egen bil. Jag tänkte att fara med egen bil skulle få mig att lugna ner mig såpass att jag kunde vända hem igen, men jag mådde lika dåligt när jag kom fram till akuten. De kom snabbt fram till att stress låg bakom mina problem och bara det och att jag fick prata med en läkare som beskrev mekanismen bakom stress fick mig att känna mig bättre till mods. Jag ska erkänna att jag skämdes lite efteråt. Det kändes som om jag tog upp tid från akutare patienter, men läkaren var väldigt förstående.

När man är stressad spänner man sig och därmed även musklerna i överkroppen. En av övningarna gick ut på att man sitter raklång på en stol med rakt ner hängande armar och rullar axlarna växlande framåt och bakåt. Samma övning man gör för att lossa på spänningar i nacken för övrigt.

Varje gång jag kände stressympton skulle jag göra den övningen. Den slappnar av  muskulaturen i överkroppen och minskar stressen. Jag trodde först att jag var i behov av samtalsterapi, men den enkla övningen hjälpte mig väldigt mycket och med tiden avtog stressen för att till slut försvinna helt efter 3-4 mån.

Hur mår du idag? 

• Anonym (Ann)

Hjärtklappningar,inte kunna sova,skakningar i händerna,utmattning och oro.

• Anonym (Fro)
    Hormonermedhumör skrev 2010-01-20 15:03:49 följande:
    Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

Yrsel, panikångest, insomnia
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?