Anonym (Panik) skrev 2025-01-06 15:16:46 följande:
Känner väl igen detta. Jag separerade 2020, massa strul efter detta, hade väl lite symtom på panikattack då men väldigt lindrigt. Juni 2024 packade jag inför resa till Japan en resa som inneburit en del stress, dels pga flygrädsla mm. Fick utan förvaring svårt att andas, tryck över bröstet, känsla av att kunna tuppa av vilken sekund som helst. Ringde i min panik efter ambulans, allt var bra, sökte även akuten vid några tillfällen allt tydde på stress/ångest.
Troligen massa stress som byggts upp under många år och som helt plötsligt utlöstes.
Vilka övningar fick du?
Hej och tack för att du delar med dig.
Din berättelse när det gäller dina stressymptom kunde lika gärna ha skrivits av mig själv. Jag känner så igen mig. Dock åkte jag in på akuten vid endast ett tillfälle. Jag vaknade tidigt på morgonen och kallsvettades samtidigt det kändes som om hjärtat skulle flyga ur kroppen på mig.
Jag visste inom mig att det var stressrelaterat, men panikkänslorna fick mig att fara till akuten. Inte med ambulans utan med egen bil. Jag tänkte att fara med egen bil skulle få mig att lugna ner mig såpass att jag kunde vända hem igen, men jag mådde lika dåligt när jag kom fram till akuten. De kom snabbt fram till att stress låg bakom mina problem och bara det och att jag fick prata med en läkare som beskrev mekanismen bakom stress fick mig att känna mig bättre till mods. Jag ska erkänna att jag skämdes lite efteråt. Det kändes som om jag tog upp tid från akutare patienter, men läkaren var väldigt förstående.
När man är stressad spänner man sig och därmed även musklerna i överkroppen. En av övningarna gick ut på att man sitter raklång på en stol med rakt ner hängande armar och rullar axlarna växlande framåt och bakåt. Samma övning man gör för att lossa på spänningar i nacken för övrigt.
Varje gång jag kände stressympton skulle jag göra den övningen. Den slappnar av muskulaturen i överkroppen och minskar stressen. Jag trodde först att jag var i behov av samtalsterapi, men den enkla övningen hjälpte mig väldigt mycket och med tiden avtog stressen för att till slut försvinna helt efter 3-4 mån.
Hur mår du idag?