Anonym (stress) skrev 2010-08-20 09:37:05 följande:
Clara: det stress kan göra är att skapa en oerhörd obalans i kroppen. Många olika hormoner som har olika uppgifter hamnar i obalans - det är därför symptomlistan är så lång. Musklerna behöver vila efter ansträngning. När vi är under stress pumpas blodet ut i musklerna som spänns, detta för att stressen från början var för överlevnad när vi t e x blev anfallna av en sabeltandad tiger. Skillnaden är att vid korta stresspåslag får muskeln sedan vila och återhämta sig - men är man spänd hela tiden och sen dessutom anstränger den redan ansträngda muskeln så kan man få såna problem som du beskriver. Min kropp begränsar mig så att jag kan inte anstränga mig över huvud taget. En rask promenad är inte att tänka på för så fort jag kommer upp i puls blir jag matt och skakig i stället.
Att få problem med finmotoriken är heller inte ovanligt. Jag får problem med munnen, känner att den domnar och inte hänger med när jag pratar. När jag mår som värst klarar jag inte av att ta ett glas och föra till munnen. Handen skakar och förlorar greppet, munnen och nacken skakar.
Svårt att svälja är vanligt vid ångest/stress.
Det finns också ett psykologiskt moment i det hela: när vi uppmärksammar något så upplever vi det också. Att försöka att inte tänka på är också att uppmärksamma. Skulle jag koppla upp din hjärna mot elektroder och säga "du får en miljon om du inte tänker på en rosa elefant på en timme" kan du ge dig sjutton att den rosa elefanten skulle dyka upp precis hela tiden. Hjärnan fungerar i bilder, ett "inte" kan den inte se. När jag hade "cancer i benet" hade jag en otrolig värk, jag var övertygad om att det var en tumör. När jag sedan kom iväg till doktorn och fick besked att det inte var något försvann värken.
Jag hoppas du får besked snart och jag hoppas innerligt att det finns andra förklaringar än de du fruktar.
Tack snälla snälla för ditt långa fina svar!
har du en utmattningsdiagnos eller ångest eller? Och vilka fysiska symptom har du haft?
Rent anfåddhetsmässigt har jag inga problem att gå en rask promenad, det är den här satans muskelvärken...och muskeltröttheten.
Kan det alltså vara så att man utan att ha gjort ngn som helst fysisk ansträning har lite ont i ryggen och armarna och sen efter fysisk ansträngning som inte ändå är så stor (typ spela wii dataspel en stund) få så himla ont i kroppen att det känns som att någon manglat mig med en ångvält i flera dagar efteråt, ändå upp till nästan en vecka efteråt.....?
Och av stress, kan man alltså bli sådär svag i underarmarna och händerna hela dagarna...?
jo, det där med rosa elefanten känner jag igen.. Jag kan tänka att nu måste jag sluta tänka på ALS och andra läskigheter åtminstonde innan jag kommer till neurologen (på måndag). Men lik förbaskat så är det ju det enda jag tänker på..... :(