• enaver

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Fastnade direkt på 'Dawkins inlägg'. Precis så har jag!!

Allmänt känns det som att jag är i vibrationer innombords och i armar och ben. Känns som att nervsystemet lever sitt eget liv..
    Är 20 år gammal. Stressad? Jepp. Lite hypokondriker-symtom också ifall jag får för mig något, men inte allmänt. Blir fast att jag har en dödlig sjukdom direkt liksom.

Symtom jag har (Specifierar utifrån 'Dawkins' lista med mina åkommor):

Darrighet/vibrationskänsla i bröstkorgen (höger och vänster, mest höger (ej hjärtsidan alltså) Muskelryckningar!! (Mycket i hela kroppen) Känns som att det 'strömmar' i benen efter ansträngning, allt bara skakar!! Mycket värk i nacke och rygg, allmän molande värk lite här och var i perioder. MYCKET stel nacke Yrsel ibland + kräkningar Pulserande huvud (MESTADELS utan att det gör ont mest liksom pulserar och känns som om någon drar åt hårt med ett band runt huvudet på olika delar, men EJ OFTA i samband med värk) Kan SE hårstråna liksom hoppa mycket om jag sitter still med håret framför ögonen. Hjärtklappningar Domningar/ stickningar i BEN, ANSIKTE och ARMAR (Mest höger sida) Näsan brukar rycka och liksom stort tryck över näsan Ont i magen, nedre delen molar och kniper väldigt hårt Öronsus/tinnitus under några minuter Känns som händerna är elektriska och som att jag får stötar av mig själv hela tiden. Sömnsvårigheter (behöver det ens nämnas i detta läge?)
    Symtomens slutsatser: Känns som nervsystemet håller på kollapa, att hela mitt inre bara ska explodera och jag snart inte ska kunna gå längre!

Utredningar jag gjort:
    Läkare 8 ggr på tre veckor
    * Träffat neurolog: undersöktes, gjort magnetröntgen (MR) och visade INGEN förändring på ryggrad eller hjärna (utesluter MS och ALS bland annat). OK test på allt neurologiskt
    * Datortomografi på hjärna två gånger - inget visades
    * Vanlig röntgen av huvud, lungor, hjärta
    * otaliga blodprov och test på ämnesomsättning, vitaminbrist, virus mm

Läkares slutsatser: De säger att jag har ångest/stress. Skriver ut bland annat Stesolid, Atarax, Sobril, två olika sömntabletter (glömt namn)  och något morfinpreparat (mot muskelspänning tror jag), pronaxen (vet inte varför). Gud. Jag druknar snart i tabletter...Om jag tar dom? Mycket sällan!

Ångest/panikångest/stress känns som en vanligt använd diagnos hos läkare. Det blir ju dock svårt för oss OROLIGA PATIENTER att ta in när det inte går att 'mäta/diagnostisera' stress/ångest direkt.

Men kanske är just dessa 'sjukdomar' så vanliga som vi hör? De stora folksjukdomarna som alla kallar det, men som vi så svårt kan förstå. Men man tror inte att psykiska besvär kan ge sånna symtom. Tydligen! Och det kanske visar på att man måste tro läkarna (även om jag har extremt svårt för sånt eftersom jag har stort medicinintresse själv och ibland kan utesluta saker.

Har i perioder haft dödsångest och varit så rädd att jag inte vet vad jag ska göra. Legat apatiskt och läkarna har skrivit ut mer och mer ångestdämpande/orodämpande.

Berätta gärna fler som har samma. Känns liksom lättare att tro på läkarna då, även om det är nog så jobbigt detta!! Kram på er.

--URSÄKTAR FÖR LÅNGT INLÄGG--
  • enaver

Jonssons: Kolsyrekänsla!! Ordet är perfekt. Bröstkorg/armar/ben får kolsyrekänsla. Har det precis nu som du beskriver med denna kolsyrekänsla och som om jag har feber - fast ändå inte feber. Känner mig hög/liksom borta och så sticker det på huvudet/nacken.

• enaver

Hehe, vilken tur att mitt långa inlägg ursäktas! Magnesium äter även jag. Och D-vitamin, som också kan ge upphov till skakningar i kroppen. Liten förbättring för mig men inte markant än så länge.

Varit hos psykolog förut men.. 'har inte tid' brukar det bli nu. Dumt. Nu ska jag flytta 120 mil för ett jobb också... Mycket flytt, jobb, stress, press. Konstigt att kroppen säger ifrån, som du säger 'dawkins'.. Under 2010 reste jag till 5 olika länder, varav jobb i 2 av dem. 

• enaver
    enaver skrev 2011-05-12 23:02:07 följande:
    Hehe, vilken tur att mitt långa inlägg ursäktas! Magnesium äter även jag. Och D-vitamin, som också kan ge upphov till skakningar i kroppen. Liten förbättring för mig men inte markant än så länge.

Varit hos psykolog förut men.. 'har inte tid' brukar det bli nu. Dumt. Nu ska jag flytta 120 mil för ett jobb också... Mycket flytt, jobb, stress, press. Konstigt att kroppen säger ifrån, som du säger 'dawkins'.. Under 2010 reste jag till 5 olika länder, varav jobb i 2 av dem. 
    såklart BRISTEN på D-vitamin är det som också kan ge skakningar, vilket ni kanske förstod..
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?