• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Drutten74

Det beror lite på med storleken på huset, men ca 150 m2, så man får ett stort allrum och ett mindre (där killarna kan härja när de blir större), ett sovrum till oss och varsitt till barnen. Sedan vill ju J ha ett stort garage för bil + motorcyklar, och jag skulle vilja ha en källare med ett hobbyrum så att jag kanske kan köpa en drejskiva så småningom. Sedan vill jag helst ha en trädgård på ca 1000m2 med fruktträd och bärbuskar, men det får vi nog tulla på om vi vill bo i stan.

• Mandra

Drutten > Åh, vilket drömhus. Så vill jag också ha det. Här hemma är det faktist min sambo som vill safta och sylta mest så han vill verkligen ha en fin fruktträdgård. Jag vill gärna ha en fin fruktträdgård av den estitska anledningen och pysselanledningen.
    Så du gillar att dreja. Behöver man en brännugn då också? Eller finns det lera som torkar ändå?

• Gladhannapanna

Drutten: Hoppas att ni hittar ert drömhus, men du har nog rätt i att ni får tulla på en del om ni vill bo i stan!

Vi valde att flytta ut från stan just för att man får mer för pengarna. Det tar ungeför lika lång tid för oss att ta oss till gbg cenrum nu som när vi bodde i Frölunda!

• Mandra

pyttis > hur mår du? Verkar vaginatorerna göra sitt jobb?

Här är vi hemma för 16 dagen irad, Tyras andra öga har kläggat igen och hon har hostat hela natten. Snoret är tjockt, gult och massssor.. blää. Vilya är hemma med oss för att hon ville, hon fick välja själv. Tror det är skönt med långhelg för henne.
    Igår vaknade sambon snorig och idag gjorde jag det.

• malinkat

Mandra, usch! Vill inte ha mer sjuklingar!!!Krya på er!

Härligt hus Drutten!
    Hur går det för er Vi4, blir det hus??
    Nu ska jag packa - Danmark nästa!
  • Mandra

malinkatarina > Just ja, Danmark var det ju. Danmark har vi en nära anknytning till. {#lang_emotions_dreamer}
    Där bor ju Vilya brandmänskompisar (dom osynliga). Dom som inte har brandslang och vatten. Dom får göra allt hon inte får och dom som får äta glass och godis varje dag. Dom som säger att farliga saker är ofarliga osv
    Nog för att danmark är liberalt i sitt tänkande om många saker men ibland tror jag Vilya driver med mig?! {#lang_emotions_innocent}

Ha en fin tur till la familla i danmark och kör försiktigt!! *kram*

• lia76

tack så mycket för feedback =)
    Gillade: "Älskad - Saknad" och "Älskade pappa"

Gravstenen kommer se ut så här: www.tombsupply.com/stentorget/imagesB/BE-001_2.jpg

Sen kommer vi ha hans namn och när han föddes och när han dog.
    Men min mamma vill ha någon text också och tycker då att vi fyra syskon skall komma fram till något gemensamt. Så vi får väl se vad det blir =)

Tack igen!

Ska ta och läsa igenom tråden också... Brukar göra det men är dålig på att kommentera, men vill ändå hålla mej uppdaterad vad som sker :)

=)
  • Milla C
    Drutten: Det där låter nästan som mitt drömhus, men jag vill ha allt i ett plan förutom hobbyrum/gillestuga i källaren . Men jag tror också att man får kompromissa på vissa saker för att "få ihop det". Så vårt hus är 136 kvm, ingen källare men ett hobbyrum (innevind eg.) till maken. Killarna ska troligtvis få dela rum, arbetsrummet ska göras om till lekrum, och så har vi en tomt som består av tre rabatter och en gräsmatta på 2x3 m .Garaget är ett minimini i länga...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Glömde ju skriva: En tre-och- ett halvt-årings logik:
    "Jag kan inte sluta gråta. Jag måste vänta."
    "På vad väntar du då?"
    "På att sluta gråta."

Jag och Gabriel blev rejält osams i förmiddags. Det började med att jag hade bestämt att vi skulle ta Lucas lilla vagn när vi skulle gå till "Klapp och Klang" i kyrkan - och Gabriel fick tokspel eftersom han minsann skulle ha dubbelvagnen. Han blev helt hysterisk och bara skrek och grät. Gick inte att få honom lugn öht . Efter över tjugo minuter tappade jag humöret totalt och skrek jag med . Mycket konstruktivt.Not! TIll slut lyckades jag få på oss alla kläderna och vi kom ut och iväg. Det var när vi redan var ute som Gabriel berättade det som står här ovan.

Är det fler som har 3 1/2-åringar som totallåser sig om de inte får som de vill? Gabriel går inte att prata med alls förrän han har lugnat ner sig - och det kan ta ett tag (som man ofta inte har i de här situationerna). Han skriker och vrålar, och går inte att lugna alls, hur man än försöker. Vi har börjat med att han får gå upp på sitt rum om han inte slutar skrika, men han vägrar att stanna där, så man får bära tillbaka honom ett antal gånger.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • asap

Pyttis - Jag glömde säga att jag gjorde din laxrisotto i förra veckan. Det blev jättegott, men dessvärre inget barnen gillade något värst.

Drutten - Vårt hus är 125m2, lite mindre än vad vi hade önskat från början men såhär ett år efter inflytt känns det riktigt lagom. Det vi saknar mest är något rejält förråd/klädkammare för alla innegrejer som ska stuvas undan - kläder som är för en annan säsong, väskor, symaskin etc. för det är trångt i garderoberna. Vi har ett separat förråd ute, än så länge oisolerat men planen är att isolera och då kommer det bli bättre för förvaring, och kommer då också att kunna användas som hobby-/snickarrum. Tomten är bara drygt 700m2, men är väldigt välplanerad så vi har 3 äppelträd, 2 päronträd, 1 plommonträd, 1 körsbärsträd, 2 vinbärsbuskar, rabarber, blåbär och en massa blommor och grönt. Dessutom en stor öppen del av gräsmattan där vi kan ha plaskpool, spela fotboll etc. Men visst har vi fått tulla en del på ursprungskraven, det går ju helt enkelt inte att få precis allt man vill ha. Eller, det kanske går, men det är nog svårt iaf.

malinkatarina - Ha det gott i Danmark!

Milla - Jag känner igen det där med att det bara låser sig, inga argument eller metoder biter utan det är bara att vänta ut gråten. Jag tror det är som Gabriel säger, att det liksom måste ut, de kan/vill inte sluta innan det är färdiggråtet.

Ingen resa för G, maken och mig. Gustav var lika illa imorse, hostig och febrig, så vi åkte till läkaren. Han är så illa i halsen att det t om är sårigt, och har öroninflammation på båda öronen. Inte så konstigt att han inte vill äta eller sova! Nu kör vi på med penicillin, och hoppas på snabb förbättring.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*