• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Gladhannapanna

Vi4: Vad jättebra att ni inte behövt tulla på kraven! Husets själ skapar man ju till viss del själv även om vissa hus har mer charm än andra.

Jag skulle gärna bo i ett annorlunda hus, gärna större, nyare, enplans med källare, men jag gillar läget så himla mycket så jag vill inte flytta!

• M73

Milla: det var helt rätt dag för hämtmat, skönt att slippa fixa o det blir så sällan att man tar hem mat när man bor en bit från allt så det blir lite extra lyx.
    Vi4: vi ville ha ett mer enskillt läge... som vi bor nu kunde vi väl egentligen hellre bott inne i stan o haft nära till allt. Nu är jag hela tiden nervös för att jag skall behöva jaga djur i grannarnas trädgårdar... (hitills har de haft vett o rymt till grannen som iaf gillar djur *s*) Men vi har iaf lärt oss att man måste lita på magkänslan när man köper hus (fast vi var så desperata när vi köpte så vi slarvade nog lite pga det)
    Hela familjen snorar idag men T håller igång rätt bra så jag försöker att inte noja över att hon snorar o hostar. Nu ligger hon o vädrar rumpan o har sprattlat iväg från handukarna jag lagt henne på så alla ev utsläpp lär hamna på filten. H bygger lego med sin pappa o jag dricker kaffe framför datorn. har förutsatt mig att inte göra många knop idag i ett försök att vila mig frisk

• asap

kaz -  Jag minns att du letade efter en mattermos för ett tag sedan. Hur gick det, hittade du någon? Jag såg en som verkade bra idag, på Barnens Hus. Den var i rostfritt och hade en liten hoppfällbar sked i locket, märket var Vildmark, tror jag.

Roligt med alla hustankar, och alla olika preferenser vi har. För oss var det viktigt att det inte låg för avsides, hatar att vara tvungen att ta bilen för minsta grej man ska göra, det känns så onödigt. Här går bussen rätt bra, var 15:e minut som oftast, men jag hade ändå önskat lite bättre service i närområdet. Tex en ordentlig mataffär, postutlämning,apotek och bankomat, typ. Men vi har gångavstånd till dagis, och en liten affär och pizzeria ett par kvarter bort och nära till bussar och tåg, både till Uppsala och Stockholm så det är ok. Huset är som jag har önskat, ganska nytt (2004), klassisk stil med 1½-plan och i trä. Hade bara kunnat vara lite lite större.

Gustav sover så gott nu, han har inte vaknat en enda gång sedan han lade sig för 1½ timme sedan! Första gången han sover så sedan i söndags, så nu måste det verkligen ha vänt. Vår lilla hjälte var så duktig imorse när vi skulle ta medicinen också. Han brukar protestera å det vildaste, och vi fick tvinga i honom medicinen igår. Men så imorse när vi sade att han måste ta medicinen nickade han så förståndigt och gapade självmant, trots att han samtidigt visade hur otäckt och jobbigt det var. Lilla hjärtat. {#lang_emotions_heart}

• Gladhannapanna

Assar: Vilken liten hjälte!!! Så skönt att det verkar ha vänt!

Efter flera kissolyckor flera nätter i rad har nu Agnes blöja igen, vad händer då? Jo, hon vaknar och vill gå på toa mitt i natten. Varför funkar inte det när hon sover i trosor???

Igår hade jag och Agnes en superhärlig stund ute, Vi målade på snön, satt i solen medan hon åt sitt lördagsgodis och lekte med såpbubblor. Jättemysigt!

• asap

Pyttis - Det kommer nog snart att funka med trosorna också. Rätt vad det är så. Det låter som att ni hade en supermysig utestund igår.

Ida har ju varit på semester med sin mormor och morfar den här helgen, och oj! vilken lätt match det är att bara ha ett barn hemma! Vilken skillnad det är. Men idag kommer hon hem, det ska bli skönt.
    Gustav fortsätter i samma goda stil och gapar så fint för medicinen och den verkar göra nytta för han är mycket bättre nu. Fortfarande snuvigt och han verkar ha lite ont i ena örat också, men han sover ju så mycket bättre! Igår blev det en middagslur på 4 timmar, och hade kanske kunnat bli längre också, men vi väckte honom kl16. Sedan var det läggning i vanlig tid ändå, och han har bara vaknat några få gånger i natt. Så skönt!

• Mandra

AssarP > Så skönt! Det verkar som medicinen börjat ta då. Så glad för er, så himla jobbigt när de minsta blir så sjuka.

Vi 4 > Nu är helgen nästan över !!

Tyra har fått en riktigt jobbig hosta, skäller hela tiden men moolipcten hjälper riktigt bra.
    Jag har nu flera nätter irad hängt blöta handdukar på elementen (vi har vattenelement) för att höja luftfuktighteten i rummet hon sover i och haft kastruller med kokande vatten med anis och temynta i som fått ånga upp rummet 2 ggr innan vi andra lagt oss, hemma odlad temynta från grannen . Luften har varit riktigt skön.
    Tyra vaknade inatt 3 ggr istället för var femte minut av sin hosta så kanske vänder det här med nu.
    Själv är jag risig, fått samma förkylning som Tyra har och sambon också fått. Vilya tog sin sista penicilndos igår em så nu hoppas vi på att ha en friskus i familjen. Hoppas vi andra inte smittar henne.
    Barnen blir hemma några dagar till, kanske hela veckan för på lördag så kommer släkten från land och rike för att fira de tu. Tyra som blev 2 i feb och Vilya som fyller 4 veckan efter som släkten kommer. Vill ju inte ha sjuka barn och behöva ställa in det framförallt Vilya har längtat efter sen i julas (senast hon fick träffa massa släkt)

• malinkat
    Assar, vilken liten hjälte!
    Mandra, lägenheten låter ju super, men jag är inte säker på att jag vill byta grannar med dig.. .hua!    Hur går det med hustrumisshandlaren förresten? Du hade väl pratat med henne vid något tillfälle? Vi bor i bra läge i Hamburg, men lägenheten är inte den mest moderna och med någon annans möbler, saknar också en TVÄTTMASKIN i lägenheten! I Sverige har vi en jättehärlig lägenhet i ett område vi trivs i (tror vi i alla fall, rätt nytt område och vi hann inte bo där ens ett år innan vi flyttade)
    Håller också tummarna för fullt tillfrisknade i ert hushåll Mandra!! Klart Vilya ska ha fest!!
    Elvira har också blivit dundersnorig - igen - och dessutom låter hon nu rätt ansträngd i andningen... lite hostig också. Tips för natten (utöver fuktigheten, den tror jag vi har på plats här nere ) någon? Inatt sov jag  ungefär... ingenting? Hon vaknade typ var 10 minut mellan 22 och 02, sen ca var 30:e minut fram till 04 och sen var 10 min igen eller oftare fram till 6.30. Usch! 
    Men igår var hon fantastisk när vi var på 60 års kalas, hon var glad och go, sov en stund i min famn och var bara härligt! Också Alfred tog de 4½ h med en klackspark. Och maten var fantastisk, så något trevligt hände ju ändå i helgen .Alfred och jag sov någon timme på soffan också i förmiddags  Nu är vi tillbaka i Hamburg och har ätit pizza, och bör göra tidig kväll!
  • Milla C
    malinkatarina: Prova samma sak som jag försöker få i maken: varmt thé eller (helst) varm svartvinbärssaftprecis när de ska sova. Saften ska vara "riktig" saft, inte så´n där "Spädes 1+7" utan Önos i glasflaska eller ekologisk.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    Assar: Duktig Gustav{#lang_emotions_heart}!

Mandra: Hoppas att ni allihop kryar på er!
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*