• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Siggan

Milla: Jag har en nästan 4-åring som totallåser sig minst en gång per dag. Som igår när jag skulle hämta henne på dagis. Då var hon lite trött och då blir det oftast värre. Jag kom när de skulle gå in efter att ha lekt ute. Perfekt tyckte jag, ungen är färdigklädd och bara att gå. Not! A blev som vanligt inte speciellt glad över att bli hämtad. Hon vill alltid vara kvar längre. Och så skulle hon in för att kissa. Bra, sa jag. Men hon skulle klä av sig allt och jag fick inte ta med K som började bli missnöjd i vagnen. För att göra en lång historia kort så blev det 40 minuter med skrik och gråt innan hon till slut kissade och vi kunde gå hem. I snigelfart, medan hon ropade "Jag är sliten" hela vägen hem.

en svensk tiger
  • M73

Assar; stackars G! Hoppas han kryar på sig fort!

Man kanske får stryka vissa saker på önskelistan för att bo tex i stan eller så men det är viktigt att tänka över vilka punkter man inte kan tänka sig att släppa. Vi missade en av dem o det gör att ingen av oss känner att vi vill bo här hela barnens uppväxt o det är ju lite trist...

T o jag är soriga o H tycker att vi är tråååååååååååkiga. Sambon kommer att få fullt upp när han kommer hem. Mailade o bad honom köpa hämtmat på hemvägen.

• Milla C
    M73 skrev 2010-03-12 14:02:56 följande:
     T o jag är soriga o H tycker att vi är tråååååååååååkiga. Sambon kommer att få fullt upp när han kommer hem. Mailade o bad honom köpa hämtmat på hemvägen.
    Åh, vad mysigt det låter med hämtmat. Här är jag gräsänka i kväll igen eftersom maken ska med jobbet och spela curling.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Serendipity
    Siggan skrev 2010-03-12 13:49:56 följande:
    Milla: Jag har en nästan 4-åring som totallåser sig minst en gång per dag. Som igår när jag skulle hämta henne på dagis. Då var hon lite trött och då blir det oftast värre. Jag kom när de skulle gå in efter att ha lekt ute. Perfekt tyckte jag, ungen är färdigklädd och bara att gå. Not! A blev som vanligt inte speciellt glad över att bli hämtad. Hon vill alltid vara kvar längre. Och så skulle hon in för att kissa. Bra, sa jag. Men hon skulle klä av sig allt och jag fick inte ta med K som började bli missnöjd i vagnen. För att göra en lång historia kort så blev det 40 minuter med skrik och gråt innan hon till slut kissade och vi kunde gå hem. I snigelfart, medan hon ropade "Jag är sliten" hela vägen hem.
    sliten??!!

I övrigt känner jag igen allt från min nästan-4-åring.
  • Milla C
    Serendipity skrev 2010-03-12 16:16:12 följande:
    sliten??!! I övrigt känner jag igen allt från min nästan-4-åring.
    Gabriel säger "Mina ben är trötta".

Ibland önskar jag verkligen att jag kunde ta tillbaka saker jag gjort. Dels det som hände i förmiddags, men också det som hände alldeles nyss: Min man skickade ett MMS med en brandbil på som han var och tittade på. Jag visade den för Gabriel - som ääälskar brandbilar just nu - och nu säger han "Vi måste åka och tanka din bil, mamma. Och åka till där pappa är. Snäääälla! Snälla, snälla, snäääälla! Vi måste det! Vi måste det!" hela tiden. Stackars min lille kille, som inte får ha roligt på fredagkvällen .
  • kaz

Hej,

Lia: Det blir fint!

Stackars alla sjuklingar! Vi håller på att krya på oss. Så himla gött när det vänder och man ser att energin är tillbaka. Idag hade jag båda 2 på jobbet i 2 timmar. Det gick bra enda till Sara insiterade på att hela tiden springa in i en kollegas rum och fick tokspel när jag inte ville att hon skulle göra det.

Här är det mest Sara som får tokspel och gråter och skriker i högan sky.

Siggan: Kan inte låta bli åt "jag är sliten" Men  suck vilken hämtning!

Kram och ha en mysig fredagseftermiddag/kväll

Drutten: Spännande med husplaner? Bor ni i lägenhet nu? Jag börjar också fundera lite på hus... Det känns som om man bör bestämma sig snart innan det är skoldags för barnen...

• Gladhannapanna

MAndra: Jotack, det verkar faktiskt vara bra nu!

Jag är dålig på att ta det lugnt coh föreslog maken att vi skulle gå till stora skoaffären istället för att ta bilen, vid halva vägen fick jag ont. Jag fick gå hem och hämta bilen medan maken och barnen fortsatte. Läkaren sa uttryckligen till mig att promenera mycket, men han kanske menade längre fram...

Jag hade två kriterier när vi letade hus: Det skulle gå att sätta in badkar om det inte redan fanns och man skulle kunna ha en eldad värmekälla. Minst fyra sovrum var ett gemensamt krav.

Vårt hus är 1,5 plan med källare, boa 116kvm. Tillräckligt många rum, men de är något små. Stor tomt för att vara häromkring, 950 kvm.

Men det allra bästa är läget, vi bor nära centrum och det är platt, inga backar!

Vi råkar också ut för det där med utbrott. Jag har svårt för att skicka ut Agnes ur rummet utan hon brukar få sitta i soffan, men ingen tv eller annat kul. Efter en stund brukar jag försöka prata med henne om varför det blev så fel. Ibland funkar det, ibland inte.

Idag har vi köpt skor till båda barnen, tänk att vår lilla tjej snart kommer att behöva skor, hon går inte än, men vi hoppas att det kommer snart.

• Milla C

Angående hus och kompromisser: Vi har ett par kompisar där tjejen hade två "aldrig" när de letade hus: Inget enplanshus med källare, och aldrig bo i Medåkar (som ligger en mil utanför Arboga "centrum"). De bor i ett enplanshus med källare i Medåker .

• Mandra

lia  > Så fint det ser ut.

Vilka ställen ni har, så himla mysigt det låter.

Själv sitter jag i ett av örebros mest vårdtyngda områden med en knarklangare en gård ner och en hustrumisshandlare i lägenheten ovanpå. En mammamisshandlare några dörrar ner och ungdomsgäng som drar runt på kvällarna och ylar.
    Fast så har jag de goaste grannarna också som vi fikar med på somrarna på gården mellan oss. Som kommer med bröd och och hemodlade kryddväxter och grönsaker som de bakat och odalt på sina kolonilotter. Som frågar om vi behöver hjälp med att handla när vi varit sjuka och som månar om oss på alla sätt.
    Lägenheten är på bottenplan med dörren rakt in i lägenheten som ett radhus. Vi har en altan på framsidan och en grön plätt på baksidan som vi planterat smultron, jordgubbar, gräslök med tjejerna och som nu efter ett par år blommar praktfullt med diverse växter vi månat om.

Vi drömmer vidare om hus och fortsätter sambon inom banken efter skolans slut så har vi riktigt förmånliga lån vi kan ta med en spottstyver till årsränta. Så kanske kanske blir vi husägare om ett par år vi med.

• Vi 5

Lia, det tror jag blir jättefint, jag tycker också om älskad-saknad, det är enkelt men talande. På Albins grav skrev vi "vår älskade lilla"

Mini, jag tycker också att 'efterlängtad' är så otroligt vackert, vet inte om jag har sagt det förut {#lang_emotions_heart}

Pyttis, usch så jobbigt, lever mig verkligen in i din situation särskilt med tanke på att det kan bli likadant för mig såsmåningom.

Mandra, men fy så långvariga sjukor. Danmark låter ju toppen, man kanske skulle åka dit.

Kaz, skönt när det vänder. Tycker också att ljuset gör sitt till. Vilken enorm skillnad det plötsligt blivit tycker jag.

Assar, stackar stackars lilla G och så tråkigt att ni inte kommer iväg. Hoppas nu penicillinet verkar snabbt!

Drutten, även vi har fått kompromissa. Detta är verkligen inte något drömhus, utan ett superpraktiskt barnfamiljsval. Ganska fult och ingen själ i det. Men vi tror att det kan bli fint efter våra renoveringsplaner. Även här är det villabrist och väldigt höga priser i stan där vi helst vill bo. Ingen av oss kan tänka oss att bo på landet så vi har valt ett område som stadsbussen går till och man kan åka till stan på ca 12 min. Min man vill inte sköta om en trädgård så den får inte vara så stor om jag ska orka med den själv så dessa 450 kvm blir nog lagom. Eg skulle vi också vilja ha 4 sovrum, men det finns ett allrum som lätt går att göra om till rum om det blir ett syskon. 

Mandra, några av våra bästa vänner bor nästan precis som ni, de har en extremt bra grannsamverkan och barnen vandrar ut och in mellan de närmsta grannarna, men det kan också vara väldit stökigt i närheten.  

M73, vilket är det ni saknar *nyfiken* Vi kan inte tänka oss att bo för långt från stan, vill inte behöva skjutsa E med bil till kompisar, träningar mm. Och inte bo för långt från jobbet, vill ha cykelavstånd. Jag ville ha liten trädgård och vill inte ha "korridorskök" utan ett fyrkantigt Dessutom vill vi inte "bara bo" för våra inkomster och jag vill kunna jobba deltid medan Edvin är liten, så det får inte vara för dyrt. Min man kan inte tänka sig att hålla på och greja med saker hela tiden vilket innebär att det måste vara ett lättskött hus dessutom. Det blev visst rätt många krav  men om affären går i lås kommer vi inte behöva tulla på dem.

Siggan, är inte "sliten" typiskt norskt uttryckt? Min kompis från Skien säger väldigt ofta "sliten" 

Malink, trevlig resa. Troligen blir det hus, vi ska skriva kontrakt på mån em, så bara ingen kommer och slänger in ett bud nu blir det vårt.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*