• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

Lia - Vad härligt att hon pratar så bra nu!

juni - Jag är ganska säker på att Lias Stella är jämngammal med min Ida, dvs 3½ nu.

drutten - Hoppas ni får huset till "vrakpris". Det tar på krafterna att leta boende, vi höll också på rätt länge innan vi slog till på det här.

malinkatarina - Kan hon ha ont i öronen, kanske? Då brukar de vara ledsna om natten och ha svårt att komma till ro. Du kan ju testa att ge henne nässpray, även om hon inte är snuvig. Det brukar kännas bättre i öronen då.

Pyttis - Grattis här med. Inte så skönt med en napp i skon!
    Gustav mår mycket bättre, men är inte helt återställd än. Jag märkte det bla på att han gick med på att gå in efter morgonens dagislämning, i vanliga fall river han upp himmel och jord om han inte får vara ute och leka. Så han är lite trött och hängig än, men som sagt är det mycket bättre med hostan och så.

• Mandra

Drutten > Jag hoppas du hittar ditt drömhus snart så du kan få din verkstad för drejning. Jag kanske kan få komma på en dagskurs hos dig då? Jag vill så gärna lära mig dreja.

Milla C > Grattis till goda inköp! Sånt kan verkligen förgylla dagen.

kaz > Åh vad gott med friska barn. Det finns hopp för oss när andra får bli friska emellan.

malinkatarina > Ojda, lillastumpan. Kan det vara för att hon sovit dåligt? ibland genererar ju dålig sömn dålig sömn liksom
    Jag hoppas i alla fall att ni får en god natt sömn nu.

Själv har det inte gått ett steg fram sen igår för mig och idag har jag en teletid till VC. VIll ju inte ställa in lördagens kalas för att JAG är sjuk. Vore för hemskt. Att få till att alla syskon, syskonbarn och föräldrar ska komma långtifrån på samma dag är näst intill omöjligt. Jag MÅSTE bli frisk.
    Vaknade med ondare i halsen och 2 igenkläggade ögon, snorig, osv.
    Ensam med barnen igen men idag sitter sambon på skolan och pluggar så han är ringhembar om det kniper och framförallt så är han hemma vid 16 tiden istället för 18 tiden ikväll.

• malinkat

Mandra; har du testat att tugga ingefära (färsk som du kokar lite) som du häller lite honung över? Fick tipset av en kompis, och det HJÄLPER! Man ska tugga lite hela tiden, inte det godaste, heller inte det läskigaste. 

Med E:s sömn, tänkte på öronen, men hon verkar inte öm och tar sig inte så mycket för öronen.Kan ju kanske vara det ändå förtåss. Och visst är det sant som du säger Mandra, dålig sömn genererar dålig sömn....... det vet vi allt för mycket om! Men inatt var hon bara så... annorlunda? Nu sover hon och jag antar att det borde jag med. Försökte men har visst svårt att komma till ro jag med  Kanske ärftligt helt enkelt
  • Mandra

malinkatarina > haha, det kan ju vara som du säger. Att något känns obehagligt i kroppen och att hon snurrar. Lite växtvärk kanske?
    Vad hjälper ingefäran mot? Jag vet ju att den hjälper mot illamående, men jag är högst inte gravid Fick mensen till råga på eländet

Jag brukar göra ingefärste på färsk ingefära när jag ska ut och åka långt. (och när jag var gravid)
    Såg ett avsnitt mythbusters för länge länge sen. har ni sett det? Programmet där de testar olika myter. En gång testade de åksjuketabletter, ingefrästabletter och något till som jag itne minns.
    Dom stackarna som fick testa sattes i en snurrande stol *garvar* först utan något i kroppen och kräktes på nolltid. Åksjuketabletten gjorde ingen skilnad i princip men ingefärstabletten gjorde STOR skillnad.
    Tyvärr finns det inte att köpa i svea, inte någonstans.

• Serendipity
    Mandra skrev 2010-03-16 09:45:30 följande:
    malinkatarina > haha, det kan ju vara som du säger. Att något känns obehagligt i kroppen och att hon snurrar. Lite växtvärk kanske? Vad hjälper ingefäran mot? Jag vet ju att den hjälper mot illamående, men jag är högst inte gravid Fick mensen till råga på eländet Jag brukar göra ingefärste på färsk ingefära när jag ska ut och åka långt. (och när jag var gravid) Såg ett avsnitt mythbusters för länge länge sen. har ni sett det? Programmet där de testar olika myter. En gång testade de åksjuketabletter, ingefrästabletter och något till som jag itne minns. Dom stackarna som fick testa sattes i en snurrande stol *garvar* först utan något i kroppen och kräktes på nolltid. Åksjuketabletten gjorde ingen skilnad i princip men ingefärstabletten gjorde STOR skillnad. Tyvärr finns det inte att köpa i svea, inte någonstans.
    Jag åt ingefärstabletter under början av förra graviditeten. Köpta på helt vanlig hälsokost. Tyvärr hjälpte de inte ett dugg!
  • Mandra

seren > jag hittade inte ens på hälsokost. jag var inne på alla jag paserade. märkligt.

• Serendipity
    Mandra skrev 2010-03-16 10:02:57 följande:
    seren > jag hittade inte ens på hälsokost. jag var inne på alla jag paserade. märkligt.
    burken såg ut såhär! www.eapoteket.se/Ingefaera-Tabletter.html

malinkatarina: Jag försökte göra eget thé med ingefära (riven) och honung, men jag mådde illa av det också *s* starkt som attan!
  • Mandra

seren > Tack för det ! Även om jag itne är gravid och kan ta dom eller att de funkade på dig så kan man ju säga till andra gravida som mår illa. Det kan ju funka på dom, man är ju berädd att testa det mesta för att slippa må illa. heh   Så länge det inte är skadliga saker då förståss.
    När jag gör ingefärste så skalar jag ingefäran och skär 2-3 skivor och lägger i botten. Häller på lite kokande vatten. Några droppar citron för att stärka syrasmaken och en halv tesked honung för sötman. Jag tycker det gör susen när jag åkt bil. Sån där torkad frukt, kanderad frukt eller vad det heter som man kan köpa som godis finns ju av ingefära. Den funkar också för mig.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*