• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

M73 - Till och med en läkare vi var till en gång kommenterade att det var "precis som det ska" när barnen piggnade på sig och verkade helt friska så snart man fick komma in till läkaren. Standardförfarande, alltså.

Milla - Skön kommentar!

Mandra - Nej, usch och fy! Men nu måste ni väl redan ha vunnit utmaningen, så nu får det räcka.

• malinkat

Mandra, intressant, så finns det ju hopp (och det är ju faktiskt ett lyxproblem, förr hade man visst inget val, så sov man tillsammans!)   Vi har också alltid haft tidiga mornar, men har på sista tiden märkt att det oftast går att få E att somna om till 7. A vaknar ibland 6, ibland 7 nuförtiden, förr var det alltid 5.30/6. Så vi vill ju njuta av vår "sovmorgon"

Milla
  • Piggley Wink

M73 och Assar: En läkare vi var hos sa att det tyder på att barnet är överlevnadsbegåvat (kommer inte exakt ihåg vad han kallade det) att det kan "rycka upp sig" när man kommer till ett okänt ställe, typ VC.

Ang magar så sa läkaren idag att han absolut tyckte att vi skulle ta om glutenproverna. Han sa att eftersom hon blir jättedålig av fullkorn (där ALLT gluten är kvar) så kan det absolut ha med det att göra. Men han frågade genast om jag eller maken har magbesvär, om någon av föräldrarna har det så är det väldigt vanligt att barnet får "aktiv tarm" eller "överfunktionell tarm" eller vad han nu kallade det. Min mage är ju rätt strulig, inga allergier/överkänslighet men allmänt strulig och jag blir t ex jättedålig av alla dressingar på McDonalds. Flottig mat blir jag också dålig i magen av. Konstigt det där, men jag ska ringa bvc och be dem ta nya prover. Sist så tappades ju provet bort Vill gärna utesluta att det är nåt som vi kan hjälpa henne med. om det bara är tarmen som strular så må det väl vara så, men är hon glutenintolerant så kan man ju faktiskt göra det mycket bättre för henne.

Oj, vad långt det blev...

Stackars Gabriel som luktar skunk

• M73

Assar: ja, standardförfarande är det nog *s* jag säger att det är precis samma som när man tar med katten till vererinären och den plötsligt verkar piggare än på veckor?
    Idag verkar jag iaf ha en glad bebis och snart skall jag baxa ut barnvagnen för att promenera iväg o se om vi fått post och hoppas att T skall somna på kuppen. Sedan kommer vi att dra in ett ton grus när vi går in igen. Det här med vårväder och tö är inte odelat positivt...

• asap

juni - Bra att nysta vidare i lilla magen.

M73 - Ren, vit snö har ju förstås sina fördelar också.

Trevlig helg på er alla!!

• Mandra

malinkatarina > Jag såg att jag glömde hälften av vad jag tänkte skriva haha På nätterna så väcker de inte varandra. De sover och snarkar och pratar(i sömnen) utan att väcka varandra. Jag har känslan av att de känner en väldig trygghet i att ha varandras sällskap om natten med att somna om själva här och där.
    Nu när Tyra varit sjuk och jag kommit in på natten med mollipect , tänt en bordslampa och pratat med henne medans hon tagit medicinen så har Vilya inte rört en min och så är det också tvärtom. Så de är möjligen morgonen som de väcker arandra men inte nätterna. Då sover de så där som barn gör, som stockar.
    Sen kommer båda in 1-2 ggr var varje natt men då för de vaknat av sig själva av olika anledningar alltså oberoende av varandra.

juni 07 > Hoppas ni kommer lite närmare ett svar med nya prover. Inte alls skoj om den är öm.

Vilyas och Tyras magar är som små kulmagar men jag har aldrig upplevt att de har ont men Vilyas avföring är ju allt som oftast sandfärgad så kasnke skulle mankolla upp det? och Tyras mage är inte regelbunden, hon bajsar varannan dag ca. kanske bör det också kollas upp?

• Drutten74

Hej hopp!
    Hoppas att era sjukor snart är över Mandra! Det går ju troll i det...

Anton gav en sån gullig kommentar idag. Jag och han skulle ut då vi skulle gå och handla och han hade tagit med sig en miniräknare som han gillar att trycka på och titta på siffror. Så när vi öppnar ytterdörren säger han - Nu måste jag stänga locket så att inte siffrorna blåser bort! Lille sötnosen.

Han fick en visselpipa då vi var i affären - jag ångrade mig lite under kvällen. Ett himla tut blev det.

Våra nätter är peppar, peppar riktigt bra för tillfället. Anton vaknar nästan aldrig på nätterna (men då sover han redan i dubbelsängen från början). Elis kan vakna någon gång per natt och är lite oroligare frampå morgonkvisten, men ändå superbra. Trots detta är jag helt slut och har somnat många kvällar då jag lägger Anton vid 20.30, precis det jag var superirriterad på J att han gjorde då han jobbade.

• Gladhannapanna

Nu har Julia en rälig hosta som bråkar med henne, inatt sov hon jättedåligt och vi med förstås. *gäsp*

Skulle eg sovit över i  mina föräldrars stuga inatt, men vi valde att bara åka över dagen.

Agnes är inne i en väldigt påfrestande period just nu, hon säger nej coh gör tvärtemot allting vi säger. Så himla irriterande!!!

• Siggan

Igår kom vi hem efter en vecka i Storlien tillsammans med mina föräldrar. Vi har haft det jättebra. A åkte lite längdskidor och det gick ganska bra. Nästa år blir det nog slalom för hennes del. Men eftersom hon har så lite tålamod kändes det onödigt att hyra utrustning till henne i år.

K fick hålla till inne i stugan. Hade inte med vagnen utan hade hyrt en fjällpulka till honom. Men det var av stenåldersmodell så han låg så oskyddat att vi lämnade tillbaka den direkt.

Jag hann med att åka både slalom och längd. Hade inte åkt utför sen 2003, men man kom in i det snabbt.

Drutten: Gullig kommentar!

Grattis Vi4 till huset och dagisplats.

Idag var A hos frisören. Nu går det faktiskt riktigt bra att tvätta håret på henne. Hon hade ju en period när vi inte fick tvätta det på flera månader. Men nu har vi bestämt att det SKA tvättas en gång i veckan och då sitter hon i baljan och håller en handduk för ansiktet. Och så blir hon lika stolt varje gång. Nu vill hon ha långt hår. Så det blev bara klippning av lugg och lite toppning bak.

en svensk tiger
  • Mandra

Drutten74 > Åh vad gullig han är

pyttis > Escha då, hoppas natten blir bättre!

siggan > Vad härligt att ni kom iväg sådär och fick åka både på längen och utför. Jag blir riktigt avundssjuk
    Åh vilka framsteg med hårtvättandet! Grattis till er alla!

Är det någon här inne som läst något av Deepak Chopra?
    Han är min guru för tillfället, hehe
    Och för att få alla sidor i livet tillgodosedda så ligger då förutom deepak som tar hand om kropp och själ en bok som heter 'Alla kan bli miljonärer' också på mitt sängbord.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*