• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

kaz - Nej men usch om det är Salmonella. Svårt att känna sig lugn med dagisets köksrutiner i fortsättningen isf.

Mandra - Åh, vi har en strålande vårdag idag! Igår snöade det massor hela förmiddagen, men idag skiner solen. Gustav och jag var ute i 1½ timme och hjälpte våren efter att vi lämnat Ida på dagis. Tyvärr är hans taktik att äta så mycket is, snö och smältvatten han bara orkar... Jag säger till honom heeela tiden och tar bort isklumparna från hans hand, men han hittar ju nya överallt.

• Mandra

AssarP > Åh vad härligt och så avundssjuk jag blir på erat väder. Du har en flitig kille hör jag, påminner om Tyras strategier för att hjälpa våren.

Jag har dammsugit, skurat alla golv, skurat ur hela badrummet och dammtorkat nu. Vi har ju kalas till helgen. Min plan var att vara ute med barnen så mycket som möjligt för att inte få in mer skit än nödvändigt och bara behöva dammsuga lite behjälpligt fram tills dess. Tror du dagis går med på att man lämnar kvar dom där till på lördag om vädret består? det skulle ju vara ett allternativ till att få ha det så här fint tills dess

Nu ska jag titta på de inre bilderna i en halvtimma innan barnen ska hämtas. ZzzZZz

• Gladhannapanna

Assar: Agnes bröt av en istapp från bilen och stoppade i munnen för ett tag sedan, "nice"....

Här skiner solen och det är 8 grader, snön smälter som bara den! Maken ska hämta A på kyrkans barntimmar nu, han tog cykeln med barnsits på. Det kommer hon att gilla! Julia sover!

Imorgon fyller Julia ett år, tänk att det redan är ett år sedan!!! Jag var så himla trött på att vara gravid på slutet, men i grunden gillade jag att vara gravid och uppleva miraklet av att ha ett barn som växer inuti en!

• Milla C
    malinkat skrev 2010-03-23 19:55:01 följande:
     Det jag däremot känner att jag "saknar" det är själva graviditeten första gången, när man hann njuta av den ( min var dock väldigt okomplicerad), prata med bebis i magen, känna.... och så det faktum att jag inte kommer att föda barn igen. Det känner jag lite sorg över...
    Jag med. Jag ÄÄÄLSKADE att vara gravid första gången. Att få köpa mammakläder och stolt bära dem. Att prata med bebisen i magen och fantisera om vem som fanns därinne. Att drömma om hur underbart det skulle bli när vår lilla bebis fanns hos oss.
    Mandra skrev 2010-03-24 09:53:39 följande:
    Hej på er! Ja, en tripp memorylane är ju alltid spännande. Jag älskade min första tid med Vilya, trots att jag grät dagligen så var jag så lycklig. Jag har längtat sen jag var 16 år att bli mamma. De första 3 månaderna innan jag/vi landade så var det rörigt men jag minns att jag tänkte att jag i alla fall var lycklig med med min plutt i famnen. Andra gången njöt jag såklart på ett annat sätt, redan från början, lugnare, tryggare. Rutinerad Visst var första graviditeten en njutning i lugn och ro. Jag var en äkta förstagravid och allt rörde sig kring det i 9 månader.. jag måste ha varit en PITA för folk omkring mig Jag tyckte också om att vara gravid båda gångerna, fast andra gången hade jag inte riktigt tid med gravidteten.
    Jag hade också längtat efter att bli mamma länge. Men det blev inte alls som jag trodde det skulle bli tyvärr. Ingen i omgivningen hade sagt något om att gråta och känna sig totalt deppig när man äntligen hade sitt lilla knyte i famnen. Jag trodde jag var helt "felnavlad". Sedan flyttade vi till en ny stad mitt upp i alltihop, där jag inte kände någon och där alla människor håller sig innomhus hela vintrarna. Så boendes i en övernattningslägenhet, inga vänner, ingen telefon, ingen internet, maken jobbande ifrån sju till sex... = Inget roligt.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • asap
    Milla C skrev 2010-03-24 17:20:43 följande:
    Sedan flyttade vi till en ny stad mitt upp i alltihop, där jag inte kände någon och där alla människor håller sig innomhus hela vintrarna. Så boendes i en övernattningslägenhet, inga vänner, ingen telefon, ingen internet, maken jobbande ifrån sju till sex... = Inget roligt.
    Det hade fått vem som helst att deppa ihop, inte konstigt alls att du kände som du gjorde. Jag är glad att vi flyttade in här i slutet av april, lagom till utesäsongen började. Det var enkelt att lära känna grannarna när alla var ute hela tiden.
  • M73

Jag tyckte tvåan var mkt jobbigare än ettan... det är först nu det börjar flyta på o kännas kul... ÄNDÅ funderar jag så smått på om vi kanske skulle försöka få en trea...?
    Nu ska jag försöka stoppa in barnen i overaller o traska iväg mot dagis. Föräldragrupp med T senare idag, trevligt att hon är frisk nog för det så jhag får se lite folk

• malinkat

Mandra, förstår vad du menar, det brukar ju vara stökigt ca 2 sekunder efter att man har städat  Dagis tar säker barnen i flera dygn, hahahaha! Du - och ni - verkar må bättre också, skönt! 

Kaz, hoppas ni slipper salmonella, fy!
    Pyttis, grattis till J - visst har de blivit stora!!!! Och nu är du på jobbet, tänka sig... hoppas allt har kännts bra när du kommer tillbaka till barn och make!
    Milla, precis så... ja, utom flytt då då - men jag hade också längtat vansinnigt mycket efter barn, och det tog några år innan Thorsten också ville. Så jag var ju sprickfärdig av längtan, och även om jag visste att det hela inte skulle vara rosa moln så blev jag så paff på något vis, över allt det jobbiga som kom.
    Nu har vi haft 4-5 nätter med barnen i samma rum, det går helt ok nu! E vaknar tyvärr ett antal gånger, men hon är inte ledsen eller så. Vi lägger henne på mage och så är det det. Problemet har varit hos mig - jag är nu ännu mer lättväckt eftersom jag är rädd att de ska väcka varandra, och har svårt att somna mellan uppvaken. Måste visst också vänja mig Thorsten tog natten inatt så jag kunde ta öronproppar och en insomningstablett (naturmedel) och det behövdes. Han har inte problem att somna om i alla fall. Men det är så skönt att det verkar funka!!
  • malinkat

Litet ego-tillägg!

Alfred har blivit en helt annan kille, eller tja, inte helt förståss Men jag tänkte på det häromdagen i lekparken, att för ca ett år sen var jag nojjig över att han var så försiktig och nästan verkade rädd för de andra barnen, ville vara med men vågade inte. Efter ett år på dagis med nästan bara killar i samma ålder, och så är han ju ett år äldre, är det sån stor skillnad! Han klättrar och integrerar sig med andra barn, utan att jag ska vara med - nu måste jag hålla mer koll på honom, förut visste jag vart han var hela tiden. Han har också börjat våga säga ifrån mer om någon är dum, men så kan han själv också vara den som gör något dumt - tex så är det en på dagis som han alltid kivas med, de slåss visst och jag antar att bägge två har del idet hela. Mindre kul drag eftersom jag märker att han också testar sin ett år yngre kompis och slår till honom ibland, vilket han ju definitivt får veta att det inte är ok. Vi pratar mycket om det med att slåss, vilka alternativ det finns - och hoppas att det ger sig med tiden. 
    Bara så häftigt att se den förändringen på mindre än ett år!
  • Milla C

Helt ego, men måste bara få berätta vad Gabriel sa för en stund sedan när maken höll på att klä på honom för prommenad till förskolan:
    "Pappa, idag hra vi bråttom. Vi måste skynda oss som nitton!"

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*