• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

M73 - Jag är som du, jag fattade aldrig vad som skulle vara jobbigt med att få första barnet, men det där med "tvåbarnschock" kan jag förstå lite mer av.

malinkatarina - Vi sade till varandra häromdagen att vår tjej har blivit så stor på något sätt på senaste tiden. Plötsligt berättar hon självmant en massa saker hon har gjort på förskolan osv. Förut var hon så blyg och var jättedålig på att säga hejdå när vi åkte från tex kusinerna eller farmor och farfar, men nu är hon drivande i adjö-andet. Och vill inte längre att vi ska sitta hos henne en stund när hon går och lägger sig, nu går det på några sekunder att natta!

Milla - Det måste ju vara ännu snabbare än sjutton.

• sirre

Hej allihop Hoppas ni har det bra i vårvärmen, det är ju bara heeelt underbart idag!! Jag har fullt upp som vanligt och tänker oxå byta jobb efter sommaren, min praktik är nu klar så efter sommaren kommer jag få va ledig 1 dag/vecka med mina små gull

Alma har ju blivit så stor och förståndig så jag knappt kan fatta det, medveten om kläder o redan säger vilka färger som passar Undra om jag har sagt det tidigare... Olle blir 2 år på lördag och även han har vuxit enormt med att förstå saker, han har ju pratat jättebra länge nu så alla tar ju honom för äldre än han är. Imorse sa han till mig: mamma, vet du? jag kan spela innebandy nu eller jag vill ialla fall Stora barn man har nu Maken tycker vi börjar få det gott och jag känner att en trea hade varit sååå kul, min bästis väntar oxå barn nu så blir väl lite avis...

Däremot är det nu snart 1 år sedan Olle va väldigt sjuk och jag har börjat få ångest för detta, han blev ju sjuk på sin födelsedag och sen sämre efter några dagar, jag vet inte varför jag känner så här men har ofta ont i magen och tänker ofta på det. Jag drömmer om kvällen/natten då det va som värst och kan nog säg allt som hände då, trots att det kändes då som att jag inte var närvarande... det känns konstigt och vet inte riktigt hur jag ska hantera det, maken känner inte det så och har svårt att förklara hur jag känne mig...

Sorry, det blev ego-rapport men jag har läst för lite... dock ett stort Grattis till huset Vi4!!!

• Mandra

Milla C > Det där med att byta stad och inte ha några vänner har jag verkligen sympatier för och vet verkligen hur ensam man kan bli. Vintertid än värre. Blä, ja du fick en hel del att handskas med så jag förstår verkligen att det blev en tung tid.

Vad roligt sagt, fick mig ett skratt här tack

malinkatarina > Ja vi han bara innanför dörren och till bords för mellis så tappade Tyra sin smörgås med smöret ner och Vilya, jag vet inte vad hon gjord emen smörgåsen såg ut som sågspån, överallt!
    Först vart jag irriterad och vände på mig för att räkna till tio och då kom jag på vad jag skrivit om att låta dom stanna påd agis och började garva. Jag VISSTE ju att det skulle bli så här, så allt rann av mig och vi fick en trevlig pratstund istället vid mellis.

Alldeles nyss släppte det ena av mina 2 veckor långa lock för öronen och ljudbilden här hemma ramla över mig. Haha, snacka om att ha varit halvhörande länge och vad skönt det har varit med allt sus och brus som filtrerats bort under den tiden.

malin, assar och sirre > Ja kan förstå hur ni menar med att de blir så stora och vilka samtal man kan ha med dom nu. {#lang_emotions_heart}

sirre > Oj sirre, så jobbigt. Om du vill kan jag maila dig. jag har en ganska bra teknik för att sudda ut det lite. Alltså att känslan inte blir övermannande ? Om du vill testa ?

• sirre

Mandra; Skönt du är bättre nu!! Du får jättegärna maila mig och ge mig lite tips... Gärna hur jag inte blir irriterad oxå i stressade lägen... det kan jag behöva nu!

• Gladhannapanna

Sitter på jobbet och försöker ta det lite lungt! Jag jobbar ju på en familjecentral och just idag har vi barnmarknad. Fullt med folk frånde t att vi låste upp dörrarna imorse... Att Julia vaknade 5.30 underlättar inte, samt att jag ju bara äter pulver så migränen var ett faktum före lunch. Medicinen börjar verka så jag ska snart gå ut coh hjälpa till igen.

• kaz

MalinK: Vad spännande med A:s utveckling. Simon har också blivit jättestor. Han berättar en massa saker och när vi var på kalas sist gick han självmant in i ett rum fullt med folk och sa med hög röst "Hej, jag heter Simon, jag är 3 år. Och detta är Saja". Jag blev så häpen

Sirre: Vad jobbigt! Antar att du måste bearbeta chocken. Hoppas att Mandra kan hjälpa dig! Kram

Mandra: Skönt att du kryat på dig!

Pyttis: Hoppas migränen släpper snart!

Milla: Söt

Nu har Sara i alla fall kryat på sig ordentligt men vi kommer ändå lämna in testet för att kolla för salomnella. Inatt insjuknade Simon men han verkar redan ha piggat på sig - idag är det maken som vabbar. Vi är så trötta båda 2 - ingen sömn på över 1 vecka. Men jag är tacksam över att jag har klarat mig undan med enbart nackspärr!

• Mandra

Pyttis > Jag visste jag glömde skriva något. GRATTIS till din ettåring!! {#lang_emotions_flower} Stora damen

kaz > Ja verkligen skönt, första dagen på 2 veckor som jag inte har ont i halsen. Men stackars Simon, hoppas att det fortsätter vara bra. En veckas kass sömn, massa extra styrkekramar till dig då

Imorgon kommer min mor och stannar över helgen. Jätteskoj! De tar tåget och åker såpass tidigt att de kan följa och hämta tjejerna på dagis till Vilyas stora förtjusning.

• Milla C
    Pyttis: {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_nalle} Grattis på ettårsdagen, Julia! {#lang_emotions_cheers}{#lang_emotions_flower}

Mandra: Roligt med mamma på besök . Gabriel håller på att längta sig blå efter sin farfar och farmor. Varje helg säger han att vi ska åka till dem (och en del vardagsmorgnar också), men de är så upptagna att det inte är ofta det går. Nu har vi ju dessutom varit sjuka en del, så då går det ju ännu sämre att träffas.

Ego: Lucas och jag är inte friska ännu! Allt som inte är majsvälling eller havregrynsgröt kommer direkt ut igen på Lucas, och på mig känns det av och till som om någon kör en knytnäve i magen på mig. Jag kan heller inte äta något som inte är osaltat och kokt.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Mandra

Milla C > Nämen stackars dig och stackars lilla Lucas. Hur länge har han hållt på att få upp maten nu igentligen? Vad skönt att han får i sig välling. Både vätska och lite näring i, i alla fall. Kram till er och nu räcker det , imorgon tycker jag att det är ni som får vakna friska och krya.

• asap

sirre - Wow, pratar han sådana meningar? Imponerande.
    Jag förstår precis hur du menar, när G låg på sjukhus var några av de värsta dagarna i mitt liv, och det knyter sig när jag tänker på det och hur liten han var då. Fast för mig kommer det bara tillbaka till mig just när han är sjuk igen, varje gång han får feber eller blir hostig kastas jag tillbaka till då och är beredd på att åka in när som helst.

Mandra - Grattis till att höra världen omkring dig igen, och slippa halsont! Jag är bara på dag 6 av halsont och hoppas verkligen slippa bräcka dig där.

Milla - Stackars er!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*