• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • malinkat

Juni, bra att det ska kollas! Bättre att kunna utesluta saker, som du säger.

Mandra - inatt tänkte vi ha sova-i-samma-rum premiär och se hur det funkar. Håll tummarna!! Hur mår du idag förresten lilla sjukling? Och V & T?
    Siggan, härligt med skidor, det hoppas jag på till nästa vinter! Men nu vill jag ha mer VÅR! Har ju lite här redan, men idag är det grått och trist.
    Pyttis, bara att ta ett djuuuupt andetag..
    E och A har vaknat tidigt hela senaste veckan, och E har ju haft en del uppvak. Men det går faktiskt åt rätt håll ändå, och vi blev eniga om att vi måste tillbaka till att ha senast 22 som sängdags för oss vuxna, annars orkar vi inte. Kulkul, kanske inte alltid, men hellre det än att vara dötrött jämt.
    Idag ska jag träna lite och sen tar vi en utflykt bort till ett stall i närheten. Det stället jag testade förut gav mig inga jättebra vibbar och jag har inte fått svar från dem på det senaste jag frågade. Så här ska kollas upp annat. Och om ofattbara 2 veckor sitter jag på flyget mot Barcelona och ridresan!! Helt vansinnigt, längtar som en tok!
  • Mandra

malinkatarina > Tack för att du frågade. Även idag har jag tvättat upp ögonen men jag fick sova riktigt bra med hjälp av coccilanan i alla fall, måste ju betyda att det vänder när som hällst?!
    Vilya behövde inte tvätta upp ögonen, har hostat en hel del men är vid riktigt gott mod så det känns som den kanske inte sätter sig lika illa på henne som på mig och Tyra.
    Vad spännande med att dela rum. Jag hoppas det går bra som för oss.
    Vi gör som er. Mellan halv tio och tio plockar vi ihop oss för sängläggning. Vi orkar inte heller med dagarna annars.
    HAha....weeeem ridläger. Så ljuvligt. I Spanien och allt, hoppas du får riktigt fint väder när du är där! och att du sista dagen på veckan kan räta ut musklerna så du tar dig hem

Här har det töat i flera dagar och snödjupet har sjunkit med en meter. Gångvägarna som plogats är i princip torra och det har varit så skönt i solen. Idag så snö-regnar det. Buhu. Jag som hade en plan att vara ute i ett par timmar med barnen och mysa i solen. Det blir lite svårt nu.

• M73

Mandra; Jag tror bara att jag har läst saker OM honom och inte något han skrivit... den här läste jag mycket för några år sedan...
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197470902 Då tyckte jag att den var suverän men jag vet inte om jag fortfarande tycker det. Kanske dags att läsa om...
    MalinK; O, är det så nära till ridresan? Härligt!  Jag gjorde misstaget att vara uppe för sent igår så jag gäspar käkarna ur led här...

Nu lät det illavarslande från Ts blöjor... ännu en härlig bieffekt från förkylningen (förutom skräpig sömn för alla parter) är att hennes mage spårar ur. Nåja hon verkar glad iaf o till och med H är på gott humör än så länge

• lia76

Någon fler än jag som har en 3½ åring som ska stoppa allt i munnen? Allt ska bitas på. Spelar ingen roll vad det är.
    Kan det bero på att hon har lillasyster? Men Ida stoppar inte mycket i munnen så vette tusan varför Stella börjat med det.

Lägger hon pärlplatta så åker pärlor in i munnen som hon tuggar på. Bygger hon tågbana (Brio) så åker ett tåg in i munnen. Fick påskfjädrar igår, två åkte in i munnen.
    Lägger pussel och hon ska bita på en pusselbit
    Leker hon med dockor så åker nån leksaksnappflaska, napp i munnen.
    Jag blir galen på henne.
    Kanske jag ska ignorera henne totalt och låta henne stoppa allt i munnen så kanske hon slutar. Bara det att det är så himla irriterande att hon ska göra så.

Siggan:
    Härligt med en semester i Storlien, mina hemtrakter
    Stella åkte längdskidor nu i vinter... På hennes dagis så hade de "Trollisloppet" och det var första gången Stella skulle stå på ett par längdskidor.
    När jag hämtade henne sen efter lunch så frågade de hur mycket Stella åkt skidor tidigare. Jag svarade att det var första gången hon åkte. De blev de lite förvånad för Stella var en av dem som åkte hela varvet runt och utan att ramla dessutom
    Jaha har hon någon medfödd talang osm hon ärvt av mej kanske? Jag har ju alltid åkt längdskidor varje vinter.

Kanske ska testa skridskor nästa vinter då om hon även ärvt den talangen. Problemer är väl att jag kan inte åka vanliga kortrör utan jag har tävlat med i långrör. Men det ska väl kunna fixas på något vis
    Jag får gå till bandyrinken om nätterna och träna haha

(=
  • Gladhannapanna

Lia: Agnes är också helt galen med att stoppa saker i munnen. Gärna tygsaker som hon suger på tills de är genomblöta.

Inatt hade vi skitjobbigt med Agnes, om hon vaknar för att tex kissa så somnar hon inte om i sin säng utan vill alltid in till oss, inatt försökte vi få henne att somna om i sin säng. Det resulterade i arga skrik som bara escalerade. Till slut somnade hon om i sin säng för att vakna 30 min senare. Då fick hon komma in till oss, efter en stund grät hon över att hon hade ont i sina ben. Växtvärk. Vi kände oss rätt elaka då, hon smnade en kvart efter att hon fått ipren...

Nu ska vi ut i våren, här är knappt tio grader och växlane molnighet.

• malinkat

Mandra, hoppas ni känner er bättre, ni är värda lite FRISK-tid nu!!!!

Och ridresan ja, musklerna lär ju göra sig påminda Vi åkte ut till ett stall idag för att kolla, om jag kanske kunde rida i veckan. Stängt på söndagar. Hahaha, helgerna var ju liksom heliga stalldagar på min tid Så vi åkte till en park istället för att äta vår picknick, det visade sig vara en begravningsplats,mycket vacker dock! Sen när vi kom hem fick Thorsten tvätta bort hundbajset från allas skor och så kom beställ-maten 45 min tidigt. hahahaha! Och nu har en halvtimma gått i Experiment söva-barn-i-samma-rum   - och det är INTE tyst!
    Lia, sen E kom ska A ha saker i munnen när hon har det - är nog en syskongrej här i alla fall..
  • malinkat

Ok, första natten blev en FLOPP!!! Bättre lycka i natt!! Men det är så fantastiskt väder idag så jag skiter i att jag är trött som ett as, när E vaknat igen ska vi ut!

• Mandra

malinkatarina > Vi la inte tjejerna samtidigt från början, ja eller i samma rum. Vilya var uppe ngn halvtimma längre än Tyra då (vilya sov fortfarande middag på den tiden). Så den ena tog Vilya och läste 5 sagor för henne mendans den andra fick Tyra att somna. När Tyra somnat fick Vilya lägga sig.

Idag så lägger vi båda samtidigt. VIlya har slutat sova dagtid och behöver den där extra halvtimman på natten. Dom är så stora nu också så man kan prata med båda på ett annat sätt. Visst busar dom och testar gränser men när man börjar läsa lägger dom sig och lyssna roch när man släcker så är dom tysta. Men så sitter vi kvar de där 15 minuterna till  30min när det är som längst, tills de somnat.

Lia > Ja Vilya stoppar allt i munnen, det har hon ALLTID gjort. Tyra stoppar inte hälften så mycket i munnen.

Barnen är riktigt bra tycker jag, de låter lite nasala men imorgon så får de göra ett försök att gå till dagis. Vilya ska ju firas imorgon, alla marsbarn firas imorgon och jag vill inte att hon missar det.
    För mig är det på rätt sida också. Jag är inte helt täppt längre så jag kan andas hyfsat utan nässpray.
    Jag har massor att fixa i veckan inför helgen så jag hoppas värken i pannan går över snabbt.

• Gladhannapanna

Uscha, Agnes fick feber igår på dagen och på eftermiddagen upptäckte jag att det kom var ur ena örat. Ringde 1177 och frågade omed t var ok att vänta med att söka läkare till idag. DÅ bokade hon en akuttid till oss på vår vc så nu är maken och A där. julia sover och det hoppas jag att hon gör tills de kommer hem, annars får jag sitta bredvid spjälsängen och underhålla henne.

Mandra: skönt att ni mår bättre!

• M73

T verkar bättre idag, få se hur länge DET varar men det är ju trevligt att snorträsket inte är lika ymmigt varje dag. Nu ligger tjejerna o sprattlar ikapp på Ts lekmatta och jag passar på att få datortid och en kopp kaffe innan jag skall försöka övertala dem om att vi skall klä på oss o gå ut. Jag tror jag skall locka med en tur till biblioteket...

Vad som helst för att slippa stanna hemma o städa *s* Insåg annars att vi måste sno oss på med att röja upp o barnsäkra. H var ju rätt förståndig när vi flyttade hit så inga trappgrindar eller nått finns på plats...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*