• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • malinkat

Milla, jag antar också att tiden har en förmåga att göra att vi förtränger allt det jobbiga... . det är väl därför man orkar skaffa fler än ett barn  

Det jag däremot känner att jag "saknar" det är själva graviditeten första gången, när man hann njuta av den ( min var dock väldigt okomplicerad), prata med bebis i magen, känna.... och så det faktum att jag inte kommer att föda barn igen. Det känner jag lite sorg över...
  • Serendipity
    malinkat skrev 2010-03-23 12:24:18 följande:
    Jag måste nog höra till undantagen ser jag Har ingen sån positiv nostalgi av allra första tiden med Alfred, det kom efter några månader. Baby-bluesen tog liksom bort det mesta så jag minns mest tårar och skrik. Visst fanns det bra stunder också där jag kunde njuta av honom, men jag hade en mycket bättre första tid med Elvira faktiskt. Då mådde jag bra! Tror att jag blev förvånad över att allt inte kändes lika självklart som jag tänkt och trott första gången. Visst visste jag att det kunde vara jobbigt - men jag hade inte räknat med detta hav av känslor. Hua! Jag var såååå ledsen när min mammaledighet med A var slut - för då hade jag börjat njuta ordentligt
    Ja, fy, jag drog mig verkligen för att skaffa ett barn till.. för att jag fortfarande tydligt kommer ihåg de gräsliga första spädbarnsmånaderna. Jag har aldrig förstått det där "passa på att njut, denna tiden kommer aldrig tillbaka" Thank god för det liksom. Men det var lättare med Elsa, fast vi hade förberett oss på samma helvete rent mentalt. Förlossningsdepressionen slapp jag inte ifrån dock, men Elsa har inte haft kolik, och så sket jag i det där med amningen denna gången också, som hade gett så mycket vånda med första barnet.

Men som Milla C säger: Hade man fått första barnet nu, när man vet allt och är 100 gånger mer rutinerad hade det nog varit mycket lättare!!
  • Siggan

malinkatarina: Nej, blä för att vara gravid, både första och andra gången. Förlossningen är så kort så den bryr jag mig inte så mycket om. Men att vara gravid i ungefär hundra år, det suger. Och då hade jag ändå två okomplicerade graviditeter.

en svensk tiger
  • malinkat

Haha, vad olika vi är! Men det är bara graviditet ett jag saknar. Med tvåan var allt bara tungt och besvärligt och kändes just som 100 år. Då kunde man ju inte bara pilla sig i naveln ju....

• asap

Ja, vi är så olika! Som sagt så vet jag att många upplever den första tiden som jättejobbig, men det kan vara därför jag inte gjorde det. Jag var förberedd på att det skulle vara så jobbigt och sådan omställning, men allt gick liksom över förväntan, från förlossning och framåt.

• Gladhannapanna

Hann aldrig titta in igår.

Skönt att Sara mår bättre Kaz!

Agnes har öroninflammation med en liten perforering. Kåvepeninet smakar blä men hon är så duktig och tar utan knot varje gång!

Jag var på föräldramöte igår, det var jag som var programpunkten. Så himla kul att få göra ltie jobb igen!

Imorgon är det dags på allvar, första dagen på jobbet! Känns väldigt blandat! På ett sätt ska det bli kul att börja jobba. Men samtidigt är detta min sista föräldraledighet...

Dessutom är maken förkyld och skitsur för minsta lilla, igår bråkade han och Agnes hela dagen, jättejobbigt att vara med utan att lägga sig i!

Idag är hon på förskolan och han coh Julia sover just nu, ska själv passa på att gära dem sällskap strax.

• Mandra

Hej på er!

Ja, en tripp memorylane är ju alltid spännande. Jag älskade min första tid med Vilya, trots att jag grät dagligen så var jag så lycklig. Jag har längtat sen jag var 16 år att bli mamma. De första 3 månaderna innan jag/vi landade så var det rörigt men jag minns att jag tänkte att jag i alla fall var lycklig med med min plutt i famnen.
    Andra gången njöt jag såklart på ett annat sätt, redan från början, lugnare, tryggare. Rutinerad

Visst var första graviditeten en njutning i lugn och ro.
    Jag var en äkta förstagravid och allt rörde sig kring det i 9 månader.. jag måste ha varit en PITA för folk omkring mig
    Jag tyckte också om att vara gravid båda gångerna, fast andra gången hade jag inte riktigt tid med gravidteten.
    Illamåendet och kräkningar är väl det jag gärna stått över på båda.

På lördag är det 4år sen jag blev mamma. {#lang_emotions_heart}

kaz> Är ni fortsatt friska?

Milla C > Har ni börjat hämta er än?

• kaz

Pyttis: Tänk att det redan är dags för dig! Hur gammal är J nu?

Mandra: Ja, det blir långsamt bättre. Men på dagis misstänker de nu salmonella då så många blev sjuka samtidigt. Vi ska till VC idag och ta prov. Hoppas inte det är salmonella - blir redan irriterad över rutinerna i köket på dagis (som jag iof inte vet ngt om alls ). Men ingen av oss andra 3 blev sjuka (alls) och vi har aldrig varit vinterkräksjuka (och inbillar oss att vi är imuna ). Vi får se... Nu käkar hon rivet äpple med god aptit och börjar säga NEJ till allt (= gott tecken)!

• BackinBlack

kaz: Oj, salmonella. Hoppas det inte är det. Skönt att hon fått aptiten tillbaka.

Och att nosa bebis - DET vill jag också göra. Fast jag har en ganska "liten" fortfarande. Vi har ju bestämt oss för åtminstone ett till syskon, jag och dottern säger gärna två (ibland säger hon att vi ska vara sju totalt, med mamma och pappa). Vi får se vad det blir. Och detta trots att sömnbristen har bott hos mig sedan jag var gravid med första, alltså upphackade nätter i 4½ år. Men det här är ju meningen med livet ändå, tycker jag. Det är så underbart, nästan jämt. Måste bara få mina föräldrar att vara barnvakt för det har inte hänt på två år och jag tror att vi behöver det. Nu är ju ändå minstingen över året. Och han gillar sin mormor.

Ha det bra i vårvädret (som jag hoppas många av er har). Kram.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Mandra

kaz > Aj men fy! Men va bra att de är uppmärksamma så inte alla går omkring och är halvtaskiga och inget förstå. Salmonella .. nä fy! Hur kunde det gå till?
    När  min bror gick i lågstadiet så fick de salmonelliga ägg en gång. Av alla ställen i världen så är ju barnstugor med små barn de sista stället man vill ha det på.Typiskt!

Haha, vad gott att hon säger nej till allt då

Utteröga > Hihi, då får ni ligga i framöver eller kanske trillingar vid nästa förlossning?
    Vi har nollan, kanske plus 1 grad för de är sådär mulet och blaskigt, om det bara var sol så skulle töandet inte kännas lika tråkigt.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*