• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • LilaRos

Ja, man ska kunna brygga kaffe.
     Men man behöver inte ha kaffebryggare och kaffe hemma för att kunna bjuda eventuella gäster om man själv inte dricker kaffe.
    Men det kan komma sitvationer i arbetslivet där man ombes att sätta på en kanna. Och brygg kaffe.. Det är inte det svåraste att lära sig precis..

• Danitra
    Bonanza skrev 2010-01-02 15:17:45 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Jag dricker inte kaffe och hatar kaffe. Jag förstår verkligen inte varför jag skulle behöva lära mig att laga något bara för att det ska passa andra. Jag kan koka kaffe på specifika maskiner, så jag kan koka åt min man och på jobbet. Men generellt att kunna koka kaffe på en ny maskin? Nej.
    Jag hatar te (eller inte nu när jag är på smällen, men annars) men har ändå lärt mig hur man gör det eftersom det kan vara bra att kunna i ett samhälle där många dricker te.
    Att brygga kaffe är ju inte direkt svårt, samma princip appliceras på alla vanliga bryggare så jag ser det inte som så mycket begärt att någon som inte annars dricker kaffe ändå kan sätta på en kanna.
  • Mimmi P
    Danitra skrev 2010-01-02 15:07:51 följande:
    Nej, men det är väl inte det frågan handlar om heller?
    Nej, jag fick bara uppfattningen att många i tråden tycker att det är självklart att alltid kunna sätta fram kaffe, så jag spann vidare på frågeställningen, var går gränsen typ.
  • FrökenCarlsson

Ja, jag kan tycka att folk borde veta hur man gör, i af med en vanlig kaffebryggare. Däremot har jag förståelse för att det kanske inte blir så gott, med tanke på att det är lite olika hur många mått kaffe o sånt man ska ha.. O det lär man väl sig efter om man dricker lr inte..

• Danitra
    Hallonröd skrev 2010-01-02 15:17:59 följande:
     Skulle aldrig få för mig att se ned på någon människa som inte kan koka/brygga kaffe...
    Men det gör jag! Oj, vad jag hånar dom som inte kan!
  • Bonanza
    Danitra skrev 2010-01-02 15:21:21 följande:
    Fast jag tycker att det är svårt. Det går inte att jämföra med te, där är det fråga om varmt vatten och en påse i princip. Med kaffe handlar det om x antal koppar och x antal muggar. Så jo, jag tycker att det är svårt.

Vill man dricka kaffe kan man sätta på det själv.
  • Bonanza
    Bonanza skrev 2010-01-02 15:24:14 följande:
    Fast jag tycker att det är svårt. Det går inte att jämföra med te, där är det fråga om varmt vatten och en påse i princip. Med kaffe handlar det om x antal koppar och x antal muggar. Så jo, jag tycker att det är svårt. Vill man dricka kaffe kan man sätta på det själv.
    "x antal mått kaffe". inte "x antal muggar".
  • Danitra
    Bonanza skrev 2010-01-02 15:24:14 följande:
    Fast jag tycker att det är svårt. Det går inte att jämföra med te, där är det fråga om varmt vatten och en påse i princip. Med kaffe handlar det om x antal koppar och x antal muggar. Så jo, jag tycker att det är svårt. Vill man dricka kaffe kan man sätta på det själv.
    Nu råkar jag veta att du är en något över medelbegåvad kvinna när det gäller intelligens så om du tycker att det är SVÅRT att brygga kaffe så gör du det till en större grej än det är.
    Mät upp antal koppar (den högre siffran på kannan/behållaren) och lägg i lika många skopor pulver. Tryck på maskinen.
  • Hallonröd
    Danitra skrev 2010-01-02 15:23:38 följande:
    Men det gör jag! Oj, vad jag hånar dom som inte kan!
    Ja det ante mig...
    // Bad sound kills good music...
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?