• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • SweetNilam

Jag dricker inte kaffe. Ska vi bjuda på kaffe får sambon (kaffedrickaren) eller gästerna själva (ofta typ mamma...) fixa det {#lang_emotions_djavulsk}. Jag vet hur den funkar, vår bryggare. Men har ingen koll på måtten. Vill man ha svagt kaffe, varsågod, sätt mig på´t. Men skyll er själva!

Oss tedrickare är det få som tänker på. På min arbetsplats finns det sällan tepåsar, men kaffeautomat med massa val.

Om det hör till allmänbildingen att kunna fixa kaffe, då är jag nog dum i huvudet då. Eller vad är motsatsen till allmänbildning?{#lang_emotions_tongue_out}

• Winnertaco

Det kan väl vara bra att kunna, även om man inte dricker kaffe själv kanske man hamnar i en situation där det kan vara bra att kunna.

Vi hade besök av de som skulle köpa vår lägenhet, de skulle skriva kontrakt. Jag vart sen hem från jobbet, och min sambo sa efteråt att det var tur att jag lärt honom att koka kaffe

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Manchester
    Danitra skrev 2010-01-02 15:39:23 följande:
    Manchester & Completorium: Nu är jag som sagt inte så inne på tetillredning men för mig så är ett tillhandahållande av varmt vatten och några olika tesorter likvärdigt med en kanna bryggkaffe.  Jag kan inte några avancerade tetekniker (förutom Chai på eget recept) men jag förväntar mig inte heller att någon som inte dricker kaffe ska mala bönor eller erbjuda mig espresso, latte eller liknande.
    Om du har en te-bryggare, alltså en maskin som brygger en kanna på löste, så är det likvärdigt med kaffebryggare. Om du har en tesil, en vattenkokare (eller en kastrull på spisen) och en burk löste så är det inte egentligen mer komplicerat att ordna gott te direkt i koppen än att göra kaffe i en bryggare. Kanske måste du fråga mig hur mycket teblad jag vill att du ska ta, men jag måste nog fråga dig hur många mått kaffe du vill ha, så det kan gå på ett ut. Om du gör te genom att hälla varmt vatten på en påse så är det detsamma som att hälla vattnet på några skedar pulverkaffe. Jag kan dricka påste (många sorter i alla fall) om det är vad som finns. Ganska många kaffedrickare kan tänka sig pulverkaffe. Så varför göra skillnad?

Espresso eller latte är nog mer jämförbart med Chai i så fall. Chai är visserligen väldigt gott och jag gör det själv hemma ibland, men jag förväntar mig inte att få det hos andra.
  • wiizz

Kan jag väll göra men det blir inte gott hehe:P

Dricker enbart te och när det bjuds på kaffe hemma gör min sambo det:)
    Och när han inte är hemma bjuds det på te:)

Det är det jag gör bara att acceptera det som gäst;)

Varför "måste" man egentligen dricka kaffe efter maten?
    Te går lika bra.

• Gulsåpa

Vem klarar inte av att fixa kaffe? Hur ser en sån person ut? Vilka umgås denna med och hur ser ekonomin ut?

• Aleida

Jag dricker inte kaffe, men kan brygga kaffe ändå. Hade kaffebryggare då jag bodde ensam, men nu i efterhand kan jag tycka att det hade kunnat räcka med snabbkaffe. Men jag får väl se mig som socialt kompetent då

• Mandel

Som svärfar som aldrig verkar ta samma antal mått kaffe till kopparna fast de haft samma bryggare i 10 år.
    Ena gången blir det skitstarkt och nästa kan det vara så svagt så det knappt är färgat. Hur svårt kan det vara?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gulsåpa
    84Johanna skrev 2010-01-02 22:08:00 följande:
    Jag dricker inte kaffe så vill nån ha kaffe får dom fixa det själv. Punkt slut!
    Jag dricker inte heller te men klarar ändå av att göra ett gott te till den som vill. Hur förklarar du det?

Är jag ett geni tro?
  • HannaS83

Ehh jag svarade nej, för att jag själv inte kan koka kaffe da jag antar att det är bryggkaffe. Jag vet nog var man har i kaffet o vattnet men vet inte vilka mängder... Men jag har aldrig haft en kaffebryggare och tycker inte om brygg-kaffe.

Vi har en ganska avancerad expresso maskin som man bara har i bönor i och trycker pa en knapp. Sa med den kan jag t.o.m göra en cappuccino ;)

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?