Danitra skrev 2010-01-02 15:39:23 följande:
Manchester & Completorium: Nu är jag som sagt inte så inne på tetillredning men för mig så är ett tillhandahållande av varmt vatten och några olika tesorter likvärdigt med en kanna bryggkaffe. Jag kan inte några avancerade tetekniker (förutom Chai på eget recept) men jag förväntar mig inte heller att någon som inte dricker kaffe ska mala bönor eller erbjuda mig espresso, latte eller liknande.
Om du har en te-bryggare, alltså en maskin som brygger en kanna på löste, så är det likvärdigt med kaffebryggare. Om du har en tesil, en vattenkokare (eller en kastrull på spisen) och en burk löste så är det inte egentligen mer komplicerat att ordna gott te direkt i koppen än att göra kaffe i en bryggare. Kanske måste du fråga mig hur mycket teblad jag vill att du ska ta, men jag måste nog fråga dig hur många mått kaffe du vill ha, så det kan gå på ett ut. Om du gör te genom att hälla varmt vatten på en påse så är det detsamma som att hälla vattnet på några skedar pulverkaffe. Jag kan dricka påste (många sorter i alla fall) om det är vad som finns. Ganska många kaffedrickare kan tänka sig pulverkaffe. Så varför göra skillnad?
Espresso eller latte är nog mer jämförbart med Chai i så fall. Chai är visserligen väldigt gott och jag gör det själv hemma ibland, men jag förväntar mig
inte att få det hos andra.