• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • LuMa
    Themis skrev 2010-01-02 15:13:19 följande:
    LuMA: Vad baserar du det påståendet på?
    På det enkla att idag använder sej dom flesta av bryggare, perkulator och diverse andra maskiner.
    Inte många använder sej av en hederlig kaffepanna som man kokar kaffe i utan det bryggs i olika saker.
  • LuMa
    Danitra skrev 2010-01-02 15:15:10 följande:
    Jag tror LuMa märker ord och syftar på att få idag KOKAR kaffe utan brygger.
    Nej, jag märker inte ord.
    Jag svarade bara helt enkelt på TS fråga.
    Eftersom vi brukar koka kaffe här hemma mellan varven så var frågan inte alls främmande.
  • Themis

Danitra: Det kan du ha rätt i men nu säger jag "kokar" oavsett framställningsmetod.

Folk får väl fatta vad jag tänker och inte vad jag skriver!

• Bonanza

Nej, det tycker jag inte. Jag dricker inte kaffe och hatar kaffe. Jag förstår verkligen inte varför jag skulle behöva lära mig att laga något bara för att det ska passa andra.

Jag kan koka kaffe på specifika maskiner, så jag kan koka åt min man och på jobbet. Men generellt att kunna koka kaffe på en ny maskin? Nej.

• Hallonröd

Är väl bra om man kan fixa kaffe men att det ska höra till allmänbildningen är jag tveksam till...finns viktigare saker...{#lang_emotions_wink} 

Själv dricker jag inte kaffe,  har aldrig lärt mig tycka om det men jag vet hur man gör. Det lärde jag mig när jag var liten...det är ju inte så komplicerat,  om man nu pratar vanligt bryggkaffe vill säga...

Sedan tycker inte jag man ska vara tvungen att fixa kaffe på jobbet om man inte själv dricker kaffe...? Men visst, man gör det ändå för trivseln och artighets skull {#lang_emotions_wink}

Skulle aldrig få för mig att se ned på någon människa som inte kan koka/brygga kaffe...

// Bad sound kills good music...
  • Danitra
    LuMa skrev 2010-01-02 15:16:37 följande:
    Nej, jag märker inte ord. Jag svarade bara helt enkelt på TS fråga. Eftersom vi brukar koka kaffe här hemma mellan varven så var frågan inte alls främmande.
    OK. För annars är det ju så att många säger "koka kaffe" trots att dom syftar på att brygga.
  • Champagne

Jag är en sån som vet hur man gör, men hela tiden glömmer hur många mått det ska vara (får alltid ringa och fråga min man ). Jag dricker inte kaffe och de flesta av våra vänner dricker te, så kaffebryggaren står i ett köksskåp. Nu har vi köpt en Miele inbyggnadskaffemaskin så det är betydligt enklare nu att göra kaffe till de gäster som vill ha, bara att trycka på några knappar{#lang_emotions_dreamer}

• Nataliesliv

...på jobbet kan jag ju. Är ju bara att ställa en mugg där och trycka påen knapp

• LuMa
    Danitra skrev 2010-01-02 15:19:00 följande:
    OK. För annars är det ju så att många säger "koka kaffe" trots att dom syftar på att brygga.
    Aha, det har jag inte hört.
    Här brukar nog folk säga "sätta på kaffe" eller "brygga en panna".
    Säger folk koka kaffe så antar jag att dom menar just det.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?