• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Butterscotch

Att kunna sätta på en alldeles vanlig kaffebryggare tycker jag nog får ses som allmänbildning, däremot förväntar jag mig inte att någon som inte själv dricker kaffe ska kunna svänga ihop mer avancerade kaffedrycker än just vanligt svart bryggkaffe.

• margarita

Ja, det hör till allmänbildningen att kunna göra vanligt bryggkaffe.
    Men gränserna för vad som är allmänbildning är ganska flytande, jag tror inte att det finns många människor som kan allting som kan anses vara allmänbildning!

• Cremo

Jag tycker nog att det tillhör allmänbildningen.

Trots detta kan jag inte fixa kaffe. Jag dricker det inte och har väldigt svårt för lukten.

• Hallonröd
    Cremo skrev 2010-01-02 17:11:28 följande:
    Jag tycker nog att det tillhör allmänbildningen. Trots detta kan jag inte fixa kaffe. Jag dricker det inte och har väldigt svårt för lukten.
    Ja det luktar inte gott  {#lang_emotions_undecided}...men när man öppnar ett nytt paket med kaffe så luktar det skitgott tycker jag
    // Bad sound kills good music...
  • fruis

Allmänbildning och allmänbildning... I Sverige är kaffe ett sådant viktigt socialt smörjmedel att det definitivt är viktigt att kunna brygga kaffe men det finns ju andra sammanhang där det inte behövs alls. Kanske ska kaffekokning mer klassificeras som vett och etikett

• Avelyn

Jag kan inte koka kaffe och äger ingen kaffebryggare. Den som vill dricka kaffe hos oss får nöja sig med pulverkaffe På jobbet behöver ingen brygga kaffe heller. De har en automat som häller ut färdigt kaffe, choklad eller te. ( Jobmeal). Jag röstar nej. Tycker inte det är allmänbildning att kunna koka kaffe. Däremot att koka en havregrynsgröt

• OMWF

Nej, kaffedrickare får ta hand om sitt eget beroende.

You're a wanker number nine!
  • amalie79
    Completorium skrev 2010-01-02 16:38:08 följande:
    @Danitra: Nej, du håller inte med, så är du inte tedrickare heller. Vi tedrickare har länge blivit styvmoderligt behandlade av kaffedrickare. Tepåse=pulverkaffe
    Fast jag dricker bara te och inget kaffe och jag håller inte med om det där. Det finns vissa påsteer som är klart drickbara. Hemma har jag bara löste men på jobbet så blir det påsar för enkelhetens skull. Det är skillnad på påsar med tycker jag!
  • bomullshuve

Jag tänker så här...
    Oftast är det livsviktigt att det finns kaffe på arbetsplatsen, och att den som kommit först har fixat detta.... men mig som tedrickare är det aldrig någon som tänker på...

• Cailyn

Jag dricker inte kaffe, men om vi har gäster så är alltid min man med och han får fixa kaffet, så ingen blir utan... Jag vet ju ungefär hur man gör, det är inte så himla svårt, men det blir ju aldrig jag gör det, som sagt brygger min man kaffet. På jobbet har vi automat, så det är inget problem där...
    Jag tycker nog inte det ska klassas som allmänbildning.

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?