• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2010-01-02 15:35:35 följande:
    får inte plats
    Var kom dessa ord ifrån...?...de ska inte vara med
    // Bad sound kills good music...
  • Champagne
    Danitra skrev 2010-01-02 15:34:08 följande:
    Smakfråga. Jag kör alltid på lite starkare kaffe eftersom det är lättare att spä ut än stärka upp.
    Tack! Det är ju jättesvårt att veta om det blir gott eller inte om man inte dricker kaffe. Min pappa vill ha otroligt hett kaffe, han tar kannan från kaffebryggaren och kokar upp det innan han dricker det, medan min man vill ha betydligt svalare kaffe, helst en 15 ska det stå innan han börjar dricka. Vissa anser att man ska ha i ett extra mått "för kaffebryggaren". Det är ju en frakking jungel!
  • Danitra
    Manchester & Completorium: Nu är jag som sagt inte så inne på tetillredning men för mig så är ett tillhandahållande av varmt vatten och några olika tesorter likvärdigt med en kanna bryggkaffe. 
    Jag kan inte några avancerade tetekniker (förutom Chai på eget recept) men jag förväntar mig inte heller att någon som inte dricker kaffe ska mala bönor eller erbjuda mig espresso, latte eller liknande.
  • Majsan70

Jag dricker inte kaffe själv så vill mina gäster ha kaffe när min man inte är hemma får de fixa det själva...o vi har ingen bryggare efetrsom maken kokar sitt kaffe.

Jag fixar inte heller kaffe på jobbet i har aldrig gjort. Däremot så kan jag brygga kaffe till mina VT efetrsom det ingår i mitt jobb, men då får det vara en vanlig bryggare o ingen perculator eller annat knepigt. Passar inte mitt kaffe...ja då får de vara utan. Fast än har ingen klagat.

• Danitra
    Champagne skrev 2010-01-02 15:37:29 följande:
    Tack! Det är ju jättesvårt att veta om det blir gott eller inte om man inte dricker kaffe. Min pappa vill ha otroligt hett kaffe, han tar kannan från kaffebryggaren och kokar upp det innan han dricker det, medan min man vill ha betydligt svalare kaffe, helst en 15 ska det stå innan han börjar dricka. Vissa anser att man ska ha i ett extra mått "för kaffebryggaren". Det är ju en frakking jungel!
    Visst kan man ha sina olika preferenser och det är ju omöjligt att känna till innan.
    Det jag anser är standardkunskap i kaffebryggning är just det jag sa, och är man osäker på styrkan så är det bättre att ta i överkant.
  • Completorium
    Danitra skrev 2010-01-02 15:39:23 följande:
    Manchester & Completorium: Nu är jag som sagt inte så inne på tetillredning men för mig så är ett tillhandahållande av varmt vatten och några olika tesorter likvärdigt med en kanna bryggkaffe.  Jag kan inte några avancerade tetekniker (förutom Chai på eget recept) men jag förväntar mig inte heller att någon som inte dricker kaffe ska mala bönor eller erbjuda mig espresso, latte eller liknande.
    ...vilket bara bevisar hur lite du vet om tebryggning och tepåsar! Att få färdigbryggt te av lösviktste är jämförbart med färdigt bryggkaffe.
  • Danitra
    Completorium skrev 2010-01-02 16:30:58 följande:
    ...vilket bara bevisar hur lite du vet om tebryggning och tepåsar! Att få färdigbryggt te av lösviktste är jämförbart med färdigt bryggkaffe.
    Nu tycker jag mig ha märkt av mina vänner att alla vill tillreda sitt te på olika sätt och därför gör jag inte teet åt dom.
    Men jag håller inte med. Att få en kanna nybryggt kaffe erbjudet är desamma som få varmt vatten och olika tesmaker att välja på. Lika simpelt, lika enkelt att kunna.
  • Completorium

@Danitra: Nej, du håller inte med, så är du inte tedrickare heller. Vi tedrickare har länge blivit styvmoderligt behandlade av kaffedrickare.

Tepåse=pulverkaffe

• Danitra
    Completorium skrev 2010-01-02 16:38:08 följande:
    @Danitra: Nej, du håller inte med, så är du inte tedrickare heller. Vi tedrickare har länge blivit styvmoderligt behandlade av kaffedrickare. Tepåse=pulverkaffe
    Ja, men ni är också i minoritet.
    Jag tycker pulverkaffe=pulverte. Och dessutom så menade jag inte påsar utan lösvikt och sådan där klotgrej.
  • jloide

nej.... jag dricker inte kaffe... innan jag å min man flyttade ihop ägde jag inte änns en kaffekoare... när jag hade besök hemma fick de snällt nöja sig med frystorkat kaffe...

jag jobbar med kaffe varje dag (hel automatiska kaffemaskiner) ute på företag! å jag har inte den blekaste aning om hur man kokar kaffe i en vanlig bryggare hemma! våran kaffe bryggare står sällan framme änns!

BF 2010-06-25
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?