• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • JuliaåRonjasmammis

Ja, jag tycker det hör till sånt man som vuxen människa ska klara av, även om man inte gillar eller dricker kaffe själv!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Karinbarin

Jag dricker ju både te och kaffe och tycker ialla fall att det hör till vett och etikett att kunna brygga kaffe i alla fall. Fick lära mig det när jag var 5-6år ovh började inte dricka själv före 20års ålder..Men kan hålla med om att tedrickarna i sverige borde behandlas lite bättre även om det inte var frågan i tråden.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Har man en normal intelligens så kan man lista ut hur man kokar kaffe på ett par minuter.

Men det tillhör nog knappast allmänbildning och att som gäst kräva eller förvänta sig att kaffe ska serveras vid besök om personen man är hos inte dricker kaffe är ohövligt. Skulle någon göra det hos mig så skulle jag visa åt vilket håll dörren ligger.

Heaven for the climate, Hell for the company.
  • Jollybolly

skulle jag be nån på jobbet att sätta på en kanna kaffe och denne svarar att den inte vet hur, skulle jag nog undra lite faktiskt.

• Emlovijo

Jag dricker inte kaffe, vet inte ens hur många kaffemått det går till mått vatten...

Inget jag riktigt bryr mig om att lära mig heller.
    Ingår det på en arbetsplats förväntar jag mig att de visar mig en gång...
    Kaffe både luktar o smakar vidrigt.
    Synd det inte är lika lätt att fixa kaffe som att fixa te :P
  • Avelyn
    Jollybolly skrev 2010-01-02 21:15:06 följande:
    skulle jag be nån på jobbet att sätta på en kanna kaffe och denne svarar att den inte vet hur, skulle jag nog undra lite faktiskt.
    Jag brukar be mina vårdtagare i jobbet beskriva hur jag ska göra. De brukar säga att när kaffet är klart, slutar kaffepannan att låta. Den blir tyst. Så när jag ska göra kaffe där, står jag stilla tyst och lyssnar. Rädd att missa att det är klart och allt väller ut på spisen. Glömmer dock alltid hur mkt kaffe det behövs till en kopp och hur mkt vatten. Vissa vill ha en sked extra för pannan, vissa vill ej. Så svårt att veta utan att fråga.
  • Rockangel01

Allmänbildning vet jag inte..men som nån skrev så ska man ju kunna
    koka det åt andra även om man inte dricker själv.

Jag har aldrig druckit men är en jäkel på kaffekokning ändå

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rockangel01 skrev 2010-01-02 21:23:06 följande:
    Allmänbildning vet jag inte..men som nån skrev så ska man ju kunna koka det åt andra även om man inte dricker själv. Jag har aldrig druckit men är en jäkel på kaffekokning ändå
    Varför ska man kunna göra det egentligen? Har man som kaffedrickare någon slags rätt att kräva att andra ska kunna göra ens valda dryck?
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • Manchester
    Themis skrev 2010-01-02 15:28:02 följande:
    Mimmi P: Jag håller med dig om att det finns en gräns. Jag skulle inte få för mig att begära kaffe i ett hus där ingen bryggare finns för att ingen dricker det, lika gärna kunde man ju begära våfflor av nån som inte har våffeljärn? (Men även om jag själv inte drack alls så hade jag nog ändå haft nåt, t ex Nescafé eller påscappuccino hemma, för gästernas skull) Men om det fanns en bryggare och kaffe bevisligen dricks där ibland skulle jag tycka det var lite konstigt om jag som gäst fick laga kaffet själv medan värden satt på rumpan, bara för att hans fru inte var hemma?!
    Jag har ingen fru, däremot en man. Är han hemma så brygger han kaffe. Är han inte det så brukar jag föreslå gästande kaffedrickare att de gör sitt kaffe själva. Det jag gör drickes på egen risk. Självklart tar jag fram kaffet och filter. Jag vet ju var grejerna finns, men jag har aldrig funnit något bra skäl att lära mig laga något som inte är nyttigt och som smakar vidrigt. För övrigt sitter jag inte på rumpan medan gästen gör sitt kaffe. Jag kokar te. Och om gästen vill får han/hon gärna ta en kopp av det.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?