• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Mimmi P

Kan man verkligen kräva att folk som inte själva dricker kaffe ska äga en kaffebryggare och kaffe bara för att ev gäster ska kunna få en kopp?

• LuMa

Att koka kaffe är knappast det vanligaste idag (även fast det är godaste kaffet och inte alls nå svårt).
    Så nej, det behöver inte höra till allmänbildningen att kunna koka kaffe.

• Danitra
    Mimmi P skrev 2010-01-02 15:07:06 följande:
    Kan man verkligen kräva att folk som inte själva dricker kaffe ska äga en kaffebryggare och kaffe bara för att ev gäster ska kunna få en kopp?
    Nej, men det är väl inte det frågan handlar om heller?
  • Themis

Odeys: Men okej, nu snackar vi nivån "kunna göra bryggkaffe så att arbetskamraterna dricker resultatet snarare än mobbar en så man måste byta arbetsplats."

• Nataliesliv

Jag dricker inte kaffe och brukar säga till mina gäster att de får fixa själva. Å andra sidan är det ju inte så svårt att läsa på förpackningen hur man gör... Jag brukar ha snabbkaffe hemma till gäster, och de får blanda själva då alla föredrar olika styrkor, men visst skulle jag kunna göra en kopp (kan som sagt läsa på förpackningen). Har ingen kaffebryggare, när det är kalas lånar jag svärmors bryggare, det brukar ingå bryggning från henne då också

• Themis

LuMA: Vad baserar du det påståendet på?

Sverige är fortfarande land nr 2 i världen på att dricka mest kaffe/invånare och år och jag har aldrig varit på en arbetsplats där inte minst 80% dricker kaffe flera gånger dagligen.

Läs även här:

www.kaffeinformation.se/templates/faq/Category.aspx&expand=4970#4970

Utdrag: Kaffedrickandet i Sverige minskade något under sista delen av 1900-talet men ökar igen under 2000-talet.

• Danitra
    Themis skrev 2010-01-02 15:13:19 följande:
    LuMA: Vad baserar du det påståendet på? Sverige är fortfarande land nr 2 i världen på att dricka mest kaffe/invånare och år och jag har aldrig varit på en arbetsplats där inte minst 80% dricker kaffe flera gånger dagligen. Läs även här: www.kaffeinformation.se/templates/faq/Categor...#4970 Utdrag: Kaffedrickandet i Sverige minskade något under sista delen av 1900-talet men ökar igen under 2000-talet.
    Jag tror LuMa märker ord och syftar på att få idag KOKAR kaffe utan brygger.
  • LyckligtSlut

Ja, annars är det ungefär som att inte fatta hur man ska koka ägg. Men det är inte hela världen om man inte kan och man bör minnas att det finns så många olika slags kaffebryggare så man kan behöva hjälp med en ny sort även om man kunnat fixa kaffe i 40 år på egen hand.

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?